Gå til innhold

Tannregulering

Anbefalte innlegg

Gjest sparespare
Skrevet

10 åringen vår har fått beskjed av tannlegen at hun må til med tannregulering.

Synes det hørtes så tidlig ut ... men det er helt sikkert korrekt siden tannlegen sier det :).

Har du erfaring ?

Og så SÅ dyrt .... ja ja, må man så må man .....

Skrevet

Det er mulig å få dekket noe av tannreguleringen. Husker ikke helt hvordan det fungerte, men kanskje du kan høre med tannlege/trygdekontor?

Gjest sparespare
Skrevet

Det er mulig å få dekket noe av tannreguleringen. Husker ikke helt hvordan det fungerte, men kanskje du kan høre med tannlege/trygdekontor?

Tannlegen vår forklarte meg dette :)

Den tannlegen som skal sette på reguleringen "kategoriserer" og finner ut hvilken % vi kommer innenfor, om vi får igjen 20 - 40 - 60% osv, opp til 80%.

Han tok et eksempel, får vi igjen 60% må vi ut med mellom 10. - 14.000 selv inkl. egenandelen.

Gjest abstrac
Skrevet

Tannlegen vår forklarte meg dette :)

Den tannlegen som skal sette på reguleringen "kategoriserer" og finner ut hvilken % vi kommer innenfor, om vi får igjen 20 - 40 - 60% osv, opp til 80%.

Han tok et eksempel, får vi igjen 60% må vi ut med mellom 10. - 14.000 selv inkl. egenandelen.

Oj, er det virkelig så dyrt??

Trodde skisserte pris var totalpris jeg, og at den aktuelle prosenten ble trukket fra et slikt beløp.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Oj, er det virkelig så dyrt??

Trodde skisserte pris var totalpris jeg, og at den aktuelle prosenten ble trukket fra et slikt beløp.

Tannregulerrinen til datteren min kommer på mellom 25-30000.

Vi får dekket 40%, så vi må betale betydelg beløp selv.

Gjest sparespare
Skrevet

Tannregulerrinen til datteren min kommer på mellom 25-30000.

Vi får dekket 40%, så vi må betale betydelg beløp selv.

Kan jeg spørre deg om hvor gammel hun er ?

Gjorde det vondt ?

Det er det datteren vår er så redd for :), hun snakket med ei som er noe eldre enn henne, som har regulering nede, det var ikke direkte vondt sa hun, men veldig ubehagelig.

Skrevet

Gjorde det vondt ?

Det er det datteren vår er så redd for :), hun snakket med ei som er noe eldre enn henne, som har regulering nede, det var ikke direkte vondt sa hun, men veldig ubehagelig.

Jeg hadde regulering selv for mange år siden og med hånden på hjertet kan jeg si at det ikke var vondt i det hele tatt.

En venninne av meg derimot, klippet selv av seg strengen første natta fordi det var så vondt. Husker jeg syntes hun var skikkelig pysete... :o|

Gjest blomsterløk
Skrevet

Gjorde det vondt ?

Hun var 15 1/2 når reguleringa ble satt inn. Fordi hun var så veldig sen med tannfelling.

Det var ikke vondt når hun satte den inn, men ble ømt og vondt etterpå. Det varte vel bortimot en uke. Da måtte hun bare spise 'myk' mat. Potetmos, suppe, grøt og slike ting.

Og slik er det hver gang hun er og strammer reguleringa, hver 8. uke.

Og hun må være veldig påpasselig med å pusse tennene nøye når hun har regulering. Slik at tennene ikke er stygge og med mange hull når reguleringa fjernes.

Skrevet

vi har to som går til kjeveortoped. den ene får dekket 45% og den andre 90%. yngste fikk først plate, alder ca 8,5 år. fikk streng før h*n ble 11 år. ikke serlig vondt, ømt. strammer strengen hver mnd, går veldig bra. h*n gruet seg enormt,har aldri følt meg så ekkel mot et barn som da vi gikk for å sette på strengen, men det gikk kjempe bra. vi får etter hver behandling en regning sendt hjem, våre regninger er på kr 4-600 for den som får dekt 45% og for 1-200 kr for den som får dekt 90%. den som får dekt 45% går ikke hver mnd. før betalte vi hele regningen, for så å sende den til trygdekontoret for å få tilbake noe av summen.men nåer summen vi får dekket trekt av når regningen kommer. når en legger sammen disse regnigene i løpet av tiden barnet går til beh, blir det jo et stort beløp. men det er godt de får behandling. her på skolen er det barn i 3 kl som har streng og barn i 6 kl som venter på å få på streng. det har med hvor tidlig/sent barnet er med tannfelling og får nye tenner.

Skrevet

Ikke la tannlegen gi 10-åringen regulering uten å spørre hvorfor. Tannlegen mente også jeg skulle ha regulering, men mamma sa nei. Det viste seg å ikke bli nødvendig.

Gjest sparespare
Skrevet

Ikke la tannlegen gi 10-åringen regulering uten å spørre hvorfor. Tannlegen mente også jeg skulle ha regulering, men mamma sa nei. Det viste seg å ikke bli nødvendig.

Vi foreldre ser også at noe må gjøres, hjørnetennene hennes kommer mye høyere opp enn de andre tennene, det er så lite mellomrom mellom de andre tennene at det ikke blir plass til de.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg var vel ca 11 når jeg fikk regulering. Det måtte til da jeg hadde overbitt og langt fra beine tenner.

Hadde det noen år, og husker godt at jeg har glad jeg var ferdig med det når ungdomstiden kom, og jeg ble en smule forfengelig ;-)

Dyrt var det, men jeg er job takknemlig idag for at jeg fikk, har ikke så gode tenner dessverre, men de er iallefall noelunde beine, og jeg har ikke noe særlig overbitt.

Skrevet

Vi foreldre ser også at noe må gjøres, hjørnetennene hennes kommer mye høyere opp enn de andre tennene, det er så lite mellomrom mellom de andre tennene at det ikke blir plass til de.

OK, så er det jo bra... :-)

Jeg har bare hørt mye om at det er så mange som får regulering for tiden fordi tannlegene er fisefine (eller ønsker mer penger) og sender barn til reguleringstannlegen med bare små skjønnhetsfeil.

Gjest sparespare
Skrevet

OK, så er det jo bra... :-)

Jeg har bare hørt mye om at det er så mange som får regulering for tiden fordi tannlegene er fisefine (eller ønsker mer penger) og sender barn til reguleringstannlegen med bare små skjønnhetsfeil.

Jeg vet at skoletannlegen min ville sendt meg avgårde for å få inn tannregulering, mamma sa nei.

Jeg har rette fine tenner, ikke er det trangt for tennene heller, så jeg vet hva du advarer meg mot :).

Gjest sijju
Skrevet

Jeg har erfaring ja. Tror jeg var 11 selv. Og takk gud for det.. Deilig å bli ferdig med det FØR fjortisperioden.

Ville nok stolt på kjeveortopeden.

Gjest FrøkenNN
Skrevet

Veldig dyrt,ja.Men man får som regel dekket mellom 60 og 75 prosent av Trygdekontoret ,alt etter hvor "alvorlig"det er.

Sønnen min fikk regulering da han var 12,men tror det er helt vanlig og begynne i ti års alderen.

Jeg hadde også tannregulering fra 12 til 14 år.Vellykka! Og det tror jeg det som regel blir,flinke tannleger.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Veldig dyrt,ja.Men man får som regel dekket mellom 60 og 75 prosent av Trygdekontoret ,alt etter hvor "alvorlig"det er.

Sønnen min fikk regulering da han var 12,men tror det er helt vanlig og begynne i ti års alderen.

Jeg hadde også tannregulering fra 12 til 14 år.Vellykka! Og det tror jeg det som regel blir,flinke tannleger.

Vi får dekket 40%.

Må ha overbitt/underbitt for å få dekket høyeste %sats, 75%.

Flere venninner av datteren min som får dekket 40%.

Har visstnok blitt strengere for å få dekket høye %satser.

Gjest FrøkenNN
Skrevet

Vi får dekket 40%.

Da har det nok blitt strengere de siste fem åra.

Jeg fikk nemlig dekket 75% selv om sønnen min "bare"hadde utstående framtenner(ganske mye altså).

Blir nok sikkert dyrt for dere da.Men tror at det går an og betale i avdrag viss det røyner på.

Ha en fin kveld!

Gjest FrøkenNN
Skrevet

Vi får dekket 40%.

Den tråden skulle vel egentlig vært sendt til -sparespare,surret visst litt.

Men sikkert ikke så farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...