Gå til innhold

Dokument 2 igår, "De vergeløse", så du det ?

Anbefalte innlegg

Gjest tv-tittern
Skrevet

Skjønner ikke at noen ikke kan gå inn å hjelpe stakkars Reidun slik at de kan få kastet ut denne John "Silver". Tydelig hvem som bruker pengene der.

Skrevet

Det finnes dessverre ikke så rent få slike "hjelpere".

De kjennetegnes ved at de er spesielt interesserte i eldre uten egne barn (ingen livsarvinger), men med egne penger. De snakker dritt om familien (arvingene) til den gamle, f.eks. ved å nøre oppunder den uroen og misnøyen som svært mange eldre mennesker naturlig nok opplever når de begynner å miste grepet. Dessuten er de ofte forbausende godt orienterte om formkravene til et testamente, noe mange vanlige mennesker _ikke_ er.

Med status som "samboer" håper han nok å tjene aldri så lite på forbindelsen. Han var ikke akkurat typen på en selvutslettende samaritan.

Skrevet

Det finnes dessverre ikke så rent få slike "hjelpere".

De kjennetegnes ved at de er spesielt interesserte i eldre uten egne barn (ingen livsarvinger), men med egne penger. De snakker dritt om familien (arvingene) til den gamle, f.eks. ved å nøre oppunder den uroen og misnøyen som svært mange eldre mennesker naturlig nok opplever når de begynner å miste grepet. Dessuten er de ofte forbausende godt orienterte om formkravene til et testamente, noe mange vanlige mennesker _ikke_ er.

Med status som "samboer" håper han nok å tjene aldri så lite på forbindelsen. Han var ikke akkurat typen på en selvutslettende samaritan.

Jeg vet om et ektepar som nylig har fått en eldre mann uten arvinger til å skrive testamente til fordel for dem.

At de har brukt den fremgangsmåten du beskriver er jeg ikke i tvil om. Jeg tror de har en eldre dame i sikte også..

Skrevet

Jeg vet om et ektepar som nylig har fått en eldre mann uten arvinger til å skrive testamente til fordel for dem.

At de har brukt den fremgangsmåten du beskriver er jeg ikke i tvil om. Jeg tror de har en eldre dame i sikte også..

Hvis det formelle rundt testamentet er i orden, er det absolutt ingenting man kan gjøre med det. Så det går an å forstå at det er fristende.

En enslig minstepensjonist i Oslo som har hatt lite å rutte med hele livet, men som har blitt eier av en liten sentrumsleilighet fordi et leieforhold har blitt til selveierstatus gjennom en årelang prosess, etterlater seg over en million pga. den leiligheten. H*n har nesten ikke kontanter, men sitter på et attraktivt objekt i boligmarkedet.

En stor fristelse for den rette typen sleiping.

Gjest marea
Skrevet

Helt skrekkelig spør du meg. Det er jo helt klart at den stakkars kvinnen ikke tenker klart, hun viser tydelige tegn på å være dement. Tenker særlig på episoden med gløggflaska, og da hun snakket med sin søster i telefonen. Denne samboeren behandlet henne nedsettende, virket meget kynisk og kun opptatt av penger. Det han hadde skrevet til kvinnens søster henger heller ikke på greip. Skulle bare ønske at noen kunne ta tak i dette og hjelpe kvinnen bort fra denne skrekkelige mannen.

Skrevet

Helt skrekkelig spør du meg. Det er jo helt klart at den stakkars kvinnen ikke tenker klart, hun viser tydelige tegn på å være dement. Tenker særlig på episoden med gløggflaska, og da hun snakket med sin søster i telefonen. Denne samboeren behandlet henne nedsettende, virket meget kynisk og kun opptatt av penger. Det han hadde skrevet til kvinnens søster henger heller ikke på greip. Skulle bare ønske at noen kunne ta tak i dette og hjelpe kvinnen bort fra denne skrekkelige mannen.

Hun mente også at noen barn var 3, 7 og 9 år, hvor den yngste egentlig var 50.... Stakkars dame.

Gjest tv-tittern
Skrevet

Nå har de tatt ham. Det hjelper med mediadekning - men det finnes sikkert flere tilfeller, dessverre.

http://www.glomdalen.no/nyheter/article2013953.ece

SÅ BRA :)))) !

Huff ja tenk på de som har det sånn ..... at det er TV som må inn i bildet før det blir gjort noe .....

Godt denne historien endte godt iallefall :).

Takk for at du infomerte oss !

Skrevet

Sånne saker gjør meg så forbanna! Gjennom jobben min har jeg vært borti to lignende tilfeller og det skjærer i hjertet å tenke på at det er noen som vil gamle mennesker så vondt. I de to tilfellene jeg har vært borti så er det barn og barnebarn som har fingrene i lommeboka til de eldre.

Når husleien ikke blir betalt og de står i fare for å miste omsorgstjenester pga manglende betaling har heldigvis sosialkontoret mulighet til å ta tak i situasjonen, enten ved frivillig forvaltning av trygden eller ved å søke Trygdeetaten om tvungen forvaltning (§ 22-6).

Hjelpeverge er dessverre en for dårlig ordning slik det fungerer i dag. Det blir ofte som bukken som passer havresekken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...