Gå til innhold

Hvorfor har ikke @ egen tast?

Anbefalte innlegg

Gjest spørreren
Skrevet

Det er en av de mest brukte tegnene i 2006.

Hvorfor har ikke dagens tastatur @ på en egen tast?

Hvorfor må vi bruke Alt Gr 2?

skorpionfisken
Skrevet

Fordi tastaturet har vært standard siden lenge før e-postens tid. Da ble @ brukt til nesten ingenting.

Når de så skulle lage e-post-adresser trengte de et tegn å sette mellom navn og domene. Da brukte de det tegnet som allerede finnes på tastaturet, men som ikke brukes til noe annet.

Gjest spørreren
Skrevet

Fordi tastaturet har vært standard siden lenge før e-postens tid. Da ble @ brukt til nesten ingenting.

Når de så skulle lage e-post-adresser trengte de et tegn å sette mellom navn og domene. Da brukte de det tegnet som allerede finnes på tastaturet, men som ikke brukes til noe annet.

Jeg skjønner hvorfor det har vært slik.

Jeg undres bare hvorfor det ikke er endret.

Jeg bruker @ langt oftere enn disse tegnene som har en egen tast og som en får frem uten å bruke shift, ctrl osv: |\¨'

Dessuten hadde det vært enkelt å lage en egen @-tast.

Skrevet

Jeg skjønner hvorfor det har vært slik.

Jeg undres bare hvorfor det ikke er endret.

Jeg bruker @ langt oftere enn disse tegnene som har en egen tast og som en får frem uten å bruke shift, ctrl osv: |\¨'

Dessuten hadde det vært enkelt å lage en egen @-tast.

Fordi man ikke uten videre endrer standarden for tatatur-layout.

Men som andre her sier: På Mac er den på tasten til høyre for "æ". Bytt til Mac - mye steike bra å få der nå :-)

"..............................................."

Skrevet

Shift-2 er jo ikke en egen tast, da :-)

"..........................................."

Nei, og det sa jeg vel heller ikke? Men det er ikke slik at man _må_ bruke alt gr 2...

Mrs. Wallace
Skrevet

Få deg Mac, så får du også egen tast for @. ;o)

Skrevet

Fordi man ikke uten videre endrer standarden for tatatur-layout.

Men som andre her sier: På Mac er den på tasten til høyre for "æ". Bytt til Mac - mye steike bra å få der nå :-)

"..............................................."

Jeg har fått meg en liten Mac-laptop på jobben nå. Føler meg helt handicappet mens jeg prøver å lære meg "the Mac way". Men hvordan i svingende får man skrevet tilde?

Skrevet

Jeg har fått meg en liten Mac-laptop på jobben nå. Føler meg helt handicappet mens jeg prøver å lære meg "the Mac way". Men hvordan i svingende får man skrevet tilde?

Ja, og hvorfor er ' på en sånn bortgjemt plass på det norske mac-tastaturet? Jeg skriver mest engelsk i jobbsammenheng, og da er det jo helt ubrukelig å ha den øverst til venstre...

Skrevet

Ja, og hvorfor er ' på en sånn bortgjemt plass på det norske mac-tastaturet? Jeg skriver mest engelsk i jobbsammenheng, og da er det jo helt ubrukelig å ha den øverst til venstre...

"In the Mac OS, dead keys are accessed with the option (alt) key as follows:

´ option-e

` option-`

¨ option-u

^ option-i

~ option-n

which is then followed by the letter the accent is intended for. For example, the keypresses option-e e results in the é character."

fra http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Skrevet

Nei, og det sa jeg vel heller ikke? Men det er ikke slik at man _må_ bruke alt gr 2...

Men poenget var jo at trådstarter synes det var tungvindt å bruke en tastekombinasjon. Shift-2 er neppe særlig mindre "tungvint" enn AltGr-2. Å bruke engelsk tastaturoppsett er heller ikke spesiellt praktisk hvis man skal skrive norsk :-)

".............................................."

Skrevet

Men poenget var jo at trådstarter synes det var tungvindt å bruke en tastekombinasjon. Shift-2 er neppe særlig mindre "tungvint" enn AltGr-2. Å bruke engelsk tastaturoppsett er heller ikke spesiellt praktisk hvis man skal skrive norsk :-)

".............................................."

Shift er vel en tast som sitter bedre i fingrene enn alt gr, for de fleste?

Men nå er jeg en sånn særing som foretrekker amerikansk tastatur, selv om jeg skriver norsk. Og det er ikke på grunn av @, men /.

Skrevet

Shift er vel en tast som sitter bedre i fingrene enn alt gr, for de fleste?

Men nå er jeg en sånn særing som foretrekker amerikansk tastatur, selv om jeg skriver norsk. Og det er ikke på grunn av @, men /.

Hvor har du da æ, ø. å?

Skrevet

Hvor har du da æ, ø. å?

Jeg kan i prinsippet legge dem hvor jeg vil, men har endt opp med f6, f7 og f8. Sitter i unix, ikke windows, så funksjonstastene brukes minimalt.

Skrevet

Jeg kan i prinsippet legge dem hvor jeg vil, men har endt opp med f6, f7 og f8. Sitter i unix, ikke windows, så funksjonstastene brukes minimalt.

OK :-)

Skrevet

"In the Mac OS, dead keys are accessed with the option (alt) key as follows:

´ option-e

` option-`

¨ option-u

^ option-i

~ option-n

which is then followed by the letter the accent is intended for. For example, the keypresses option-e e results in the é character."

fra http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Men jeg skal ikke ha aksenter, jeg skal ha apostrof :) Den har sin egen tast, og det var ikke noe problem å *finne* den.. men den er på et sted som gjør den umulig å nå mens man skriver touch. Helt greit hvis man skriver norsk, men håpløst hvis man skriver engelsk, noe mange gjør daglig. På et PC-tastatur er ' der @ er på Mac.

Skrevet

Men jeg skal ikke ha aksenter, jeg skal ha apostrof :) Den har sin egen tast, og det var ikke noe problem å *finne* den.. men den er på et sted som gjør den umulig å nå mens man skriver touch. Helt greit hvis man skriver norsk, men håpløst hvis man skriver engelsk, noe mange gjør daglig. På et PC-tastatur er ' der @ er på Mac.

Men tilde er beskrevet der da. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...