jeg_74 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Hei! Fikk et barn som ble forløst 27,4 etter vannavgang uke 26,6.I journalen min står det (etter underesøkelse av morkake og fibrinbelegg i livmoren) at navlestrengen var velamentøst festet og delt i to. Har forstått at velamentøst feste betyr at navlestrengen er festet i hinnene og ikke i morkaken. 1) Hva kan det bety at navlestrengen var delt i to? 2) Er det økt risiko for velamentøst feste i et evt. nytt svangerskap? 3) Kan et velamentøst feste i seg selv føre til prematur fødsel? 4) Er det mulig å oppdage dette på ultralyd? 5) Dersom de finner ut at man har velamentøst feste i svangerskapet kan man gjøre noe med det? 6) Barnet mitt var vekstretardert da det ble født. Har hørt at velamentøst feste også kan knyttes til misdannelser. Barnet mitt er nå ett år, og vi kan ikke se noe galt ved det. 7)Kan barnet ha misdannelser uten at vi har oppdaget det ennå? Undersøkelsen av morkaken gav følgende diagnose: Placenta med purulent chorioamnionitt med vaskulitt i navlesnor og funicitt. Undersøkelsen av fibrinbelegget gav følgende diagnose: Flak av decidualtransformert endometriestroma med spredte nekroser og få fibrøse choriontotter. Gramfarging viste ingen sikre bakterier og det ble ikke påvist sopp ved PAS-farging.Imidlertid viste det seg at enkelte av karene i navlesnoren hadde infiltrasjon av nøytrofile granulocytter og at det var granulocyttinfiltrasjon ut i det omgivende navlesnorparenchymet. Dette var det også områdevis i amnion og chorion.Ingen vekst ved bakteriedyrkning fra placenta og ingen ved dyrkning av urin. 8) Betyr ikke infiltrasjon av nøytrofile granulocytter at det må ha vært en bakteriell infeksjon? 9) Har selv mistanke om bakteriell vaginose. Skal ikke denne infeksjonen vise ved gramfarging? 10) Hva er mest sannsynlig årsaken til infeksjonen? Har aldri fått påvist noen kjønnsykdom. 11) Vil gjerne ha flere barn.Kan infeksjonen ha gjort meg steril? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223562-velament%C3%B8st-feste-og-infeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 1) Det er en del av det velamentøse feste, at navlesnoren grener seg ut før den kommer inn i morkaken. 2) Jeg kjenner ikke til studier om gjentakelsesrisiko, jeg tror du kan se bort fra det. 3) Unormale forhold ved navlesnoren kan gi veksthemning som igjen kan føre til prematur fødsel. 4) Ja, det er mulig 5) Man kan ikke bedre denne feilutvikling 6) Er det påvist ett utviklingsavvik, er det større risiko for å finne flere. 7) Det kan jo ikke utelukkes, men da kan det ikke være av stor betydning, så ikke tenk på det. 8) Sannsynligvis 9) Bakteriell vaginose er et unormalt miljø i skjeden med høy pH og spesielle funn ved mikroskopi. Jeg kjenner ikke til gramfargning i den forbindelse. 10) Etter vannavgang går det ikke lenge før bakterier finner veien opp, du hadde vannavgang i 5 dager, da vil vel alle gravide/fødende være infisert. 11) Nei, slike infeksjoner fører ikke til sterlitet. Lykke til med neste graviditet, det går sikkert fint, men du bør nok følges litt tettere opp. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223562-velament%C3%B8st-feste-og-infeksjon/#findComment-1676200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeg_74 Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 1) Det er en del av det velamentøse feste, at navlesnoren grener seg ut før den kommer inn i morkaken. 2) Jeg kjenner ikke til studier om gjentakelsesrisiko, jeg tror du kan se bort fra det. 3) Unormale forhold ved navlesnoren kan gi veksthemning som igjen kan føre til prematur fødsel. 4) Ja, det er mulig 5) Man kan ikke bedre denne feilutvikling 6) Er det påvist ett utviklingsavvik, er det større risiko for å finne flere. 7) Det kan jo ikke utelukkes, men da kan det ikke være av stor betydning, så ikke tenk på det. 8) Sannsynligvis 9) Bakteriell vaginose er et unormalt miljø i skjeden med høy pH og spesielle funn ved mikroskopi. Jeg kjenner ikke til gramfargning i den forbindelse. 10) Etter vannavgang går det ikke lenge før bakterier finner veien opp, du hadde vannavgang i 5 dager, da vil vel alle gravide/fødende være infisert. 11) Nei, slike infeksjoner fører ikke til sterlitet. Lykke til med neste graviditet, det går sikkert fint, men du bør nok følges litt tettere opp. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei, og tusen takk for svar. Jeg er likevel ikke sikker på at infeksjonen kom av langvarig vannavgang.Dagen før jeg ble innlagt hadde jeg omgangssyke. Jeg hadde en CRP på 80 da jeg ble innlagt. Den gikk først ned, men steg senere på tross av antibiotikabehandling. På seksukerskontrollen sa legen som utførte keisersnittet at det var ting som tydet på at jeg hadde gått med denne infeksjonen i kroppen lenge, og at jeg ved et evt. nytt svangerskap skulle få antibiotika under fødsel og evt. under svangerskapet. Flere har spurt meg om jeg kan ha hatt GBS, men jeg har ikke fått noe klart svar på dette fra legene. Er det andre typer infeksjoner som trenger antibiotikabehandling under svangerskap og ved fødsel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223562-velament%C3%B8st-feste-og-infeksjon/#findComment-1676541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hei, og tusen takk for svar. Jeg er likevel ikke sikker på at infeksjonen kom av langvarig vannavgang.Dagen før jeg ble innlagt hadde jeg omgangssyke. Jeg hadde en CRP på 80 da jeg ble innlagt. Den gikk først ned, men steg senere på tross av antibiotikabehandling. På seksukerskontrollen sa legen som utførte keisersnittet at det var ting som tydet på at jeg hadde gått med denne infeksjonen i kroppen lenge, og at jeg ved et evt. nytt svangerskap skulle få antibiotika under fødsel og evt. under svangerskapet. Flere har spurt meg om jeg kan ha hatt GBS, men jeg har ikke fått noe klart svar på dette fra legene. Er det andre typer infeksjoner som trenger antibiotikabehandling under svangerskap og ved fødsel? Det er vanskelig å svare på ditt spørsmål, det må du spørre legene om som behandlet deg. GBS er ikke farlig for mor, men kan gi problemer hos den nyfødte, spesielt hvis den er for tidlig født. Man behandler ikke GBS under graviditet, det har ingen hensikt, bare under fødselen. Det diskuteres om bakteriell vaginose er en risikofaktor som skal behandles, og her svinger pendelen fra tid til annen. Jeg synes du skal be om en samtale med fødeavdelingen så dere sammen kan planlegge oppfølging i ev nytt svangerskap. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223562-velament%C3%B8st-feste-og-infeksjon/#findComment-1677039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.