Gå til innhold

Går ungene deres på koseskole?

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179600

Leser at sønnene til Lund er ferdig med leksene etter 40 minutter på mandag. Mine sønner på 11 år og 13 år har det absolutt ikke slik. Han som går på ungdomsskolen har 2-3 prøver/stiler hver uke og masse lekser, litt for mye enkelte ganger spør du meg. Han tar ting lett, men jeg tenker på de som ikke gjør det.

Han på 11 år har 2-ukers planer og det holder absolutt ikke med 40 minutter i uken på disse, de har også "prøver" i stoffet hver uke.

Jeg må innrømme at jeg er rimelig fornøyd med skolen til ungene mine. Kanskje denne Lund ikke helt følger med på hva ungene egentlig skal gjøre på skolen og hjemme?

Skrevet

To tre prøver/stiler på ungdomsskolen om uka synes jeg høres mye ut. Da jeg gikk på ungdomsskolen (og videregående) var det en regel som sa max. en prøve om uka.

Skrevet

Datteren min på 11 gjør ALDRI 40 minutter i uken, hun gjør alltid leksene på skolen!

Sønnen på 15 (10. klasse) har endelig begynt å gjøre NOE hjemme, siden jul i gjennomsnitt 1/2 time per dag.. Som regel ingenting, men dersom det er prøve eller stil bruker han gjerne et par timer en kveld i uken!

JA, det er koseskoler!!!

mvh

Gjest blomsterløk
Skrevet

Ja, det er koseskoler.

Datteren min på 15 har knapt gjort lekser hjemme de siste to skoleårene. I 8-klasse brukte hun _mye_ tid på leksene hjemme. Nå rekker hun å gjøre stort sett alt på skolen. Og karakterene er det ingen ting å si på, så det er tydelig at hun gjør det som forventes.

Skrevet

Må si meg enig med den godeste Lund jeg. F.eks i går(mandag!) kom eldstemann hjem fra skolen og var da så godt som ferdig med leksene på toukersplanen som han hadde fått samme dag. Ingen av våre skoleunger bruker så mye som en time totalt i uka på lekser selv om de gjør mer enn de skal og ligger _langt_ foran der de "skal være" i fag hvor det lar seg gjøre å jobbe videre på egenhånd.

fei1365380229
Skrevet

To tre prøver/stiler på ungdomsskolen om uka synes jeg høres mye ut. Da jeg gikk på ungdomsskolen (og videregående) var det en regel som sa max. en prøve om uka.

Ja, ja, da er vi vel heldige da som ikke har en koseungdomsskole :). Nå er denne ungdomsskolen kjent for å være ganske "konservativ" og "streng" og det er jeg egentlig ganske så glad for.

Sønnen min gjør det heldigvis bra på skolen og syns det er gøy med karakterer. Han fikk det ikke helt til på starten av skoleåret og da sa han at han ikke likte å få dårlige karakterer så han skulle skjerpe seg og det har han gjort til gangs :).

Skrevet

Datteren min har ikke gått på noen koseskole. Hun er verken lat eller dum, men de har MYE lekser og større innleveringer. Ofte har de mulighet til å komme et stykke på vei på skolen, men det er bare på papiret. Mange ganger hender det et eller annet uforutsett, slik at denne tiden på skolen blir tøyset bort, og så må de gjøre ALT hjemme.

Mange av oppgavene er også av en slik art at de har små forutsetninger for å få dem til uten hjelp, noen ganger står det også i lekseplanen at de skal få bistand "av en voksen".

Jeg ser alltid fram til skoleferiene som er utenom høytidene, slik som vinter- og høstferie, fordi jeg da slipper lekser i noen dager.

Men det er store ulikheter. Nevøen min gjør nesten aldri lekser hjemme, etter hva søsteren min forteller. Han går bare ett år under datteren min, på naboskolen.

Heldigvis har ikke minstemann noe særlig lekser foreløpig. Det blir mer til høsten når han kommer i 2. klasse, men da går søsteren på videregående og har ikke så mye allmenfag. Jeg ser faktisk fram til å bytte 10. klasses pensum med noe enklere...

Skrevet

Min eldste på 15 år går i allefall ikke på noen koseskole. Det er hardkjør med lesker prøver, innleveringer og framføringer hele uka.En del av oppgavene skal leveres via Fronterprogrammet på Internett innen en gitt frist. Når da nettet ramler end som det ofte gjør hjemme hos oss får hun ikke levert i tide og får anmerkning.

Hadde det ikke vært for at hun er iherdig og skoleflink hadde hun falt av lasset for lenge siden.

Gjest ingen koseskole hos oss
Skrevet

10 åringen vår, 5.kl., får ukesplan på mandag, da sitter hun ca 30 - 40 min. mandag, tirsdag og onsdag med lekser.

Vi har klaget til skolen, synes at overgangen fra 4. til 5. klasse var enorm når det gjelder leksemengden. De måtte gi så mye lekser for å komme gjennom pensumet.

En skole i nabobygda, har plantimer på timeplanen sin, dvs. at elevene kan sitte å gjøre lekser på skolen, slik at de har ettermiddagene leksefri.

Da vi spurte om det gikk an hos oss, var svaret nei. Når skoler har plantimer går det på bekostning av norsk, matte eller engelsktimene, og det er ikke vår skole intr. i.

Gjest tjohoo
Skrevet

Datteren min på 11 gjør ALDRI 40 minutter i uken, hun gjør alltid leksene på skolen!

Sønnen på 15 (10. klasse) har endelig begynt å gjøre NOE hjemme, siden jul i gjennomsnitt 1/2 time per dag.. Som regel ingenting, men dersom det er prøve eller stil bruker han gjerne et par timer en kveld i uken!

JA, det er koseskoler!!!

mvh

Hmm, hvis ungene har tid til å gjøre leksene på skolen istedet for hjemme så er vel det bra? Så får de jo bedre tid til annet (venner, etc.) når de kommer hjem. Jeg som jobber er glad for at jeg ikke har "lekser" (les ekstra arbeid) når jeg kommer hjem fra jobb. Så lenge barna lærer det de skal så er vel det det viktigste?

fei1365380229
Skrevet

Jeg ser at mange sier at ungene deres går på koseskoler. Det er heldigvis ikke mitt inntrykk her hvor ungene mine går.

Vi har foreldremøter hvor vi tar opp bl.a dette med lekser og hvor mye de bør få på de forskjellige trinn. I dattera vår sin 3.klasse var det ganske stor uenighet fordi noen satt veldig lenge, mens andre hadde gjort det meste på skolen, men vi ble enige om at ungene ikke skulle ha alt for mye lekser hjemme på dette trinnet, men leselekse hver dag, litt matematikk og noe annet har de.

I 6.klasse der den ene sønnen min går har de 2 ukersplan hvor de kan velge forskjellige løp, altså de som er ferdige fort eller er "flinkere" tar det vanskeligste og det som tar lengst tid.

Vi har også konferansetimer hvor ungene er med og hvor det med lekser, vanskelighet osv. blir tatt opp.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd, men det er selvfølgelig alltid noe som kunne vært bedre og det skulle vært mer ressurser i skolen.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har helt annen erfaring enn de fleste her.

Sønnen min, som går i småskolen, sitter med lekser minst 1 time hver dag.

Datteren min som går i storskolen, har ukesplaner. Hun er som regel ferdig på onsdag, men da sitter hun med lekser 4-5 timer både mandag og tirsadg. På onsdagene som regel en times tid.

Skrevet

Hmm, hvis ungene har tid til å gjøre leksene på skolen istedet for hjemme så er vel det bra? Så får de jo bedre tid til annet (venner, etc.) når de kommer hjem. Jeg som jobber er glad for at jeg ikke har "lekser" (les ekstra arbeid) når jeg kommer hjem fra jobb. Så lenge barna lærer det de skal så er vel det det viktigste?

Jeg synes det er helt greit jeg! Deilig å slippe maset om lekser hver dag. Jeg svarte egentlig bare "Ja" på at det er koseskoler.

Ikke tale om at jeg vil ta opp på et foreldremøte at de må få mer lekser. En periode stresset jeg med at vi aldri SÅ noe til hva hun drev med på skolen,hun tar det jo ikke med seg hjem når hun er ferdig. Men tilbakemeldingene fra læreren er glitrende, så da er vel alt i orden...

mvh

fei1365380229
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg at så lenge de lærer det de skal på skolen så bør de få minimalt med lekser, når de går på ungdomsskolen begynner prøvene også og de tar det tid å lese på.

Jeg skjønner at ungdommer som har vært på skolen fra 0800-1400 er slitne, de skal ha litt fritid, tid til aktiviteter og venner også. Jeg er veldig lite streng på det med lekser, men sier at det er veldig viktig å følge med på skolen, da får man mye gratis. Heldigvis har min eldste sønn forstått det.

petter smart
Skrevet

Ser at mange mener ungene deres ikke går på koseskoler. Da må det enten være enormt stor forskjell på skoler i Norge eller så vet ikke folk hva de snakker om.

Norske elever er blant de med minst kunnskap når vi sammenligner oss med andre i-land. (vi er også dårligere enn de som får skolegang i u-land).

Lærere sier at nivået i dag er vesentlig dårligere enn for bare 10 år siden, og langt verre enn for 20 år siden.

De som underviser på ungdomsskolene klager på nivået på elevene som kommer fra barneskolen. De på videregående klager på nivået på de fra ungdomsskolen. Og de på høgskolene/universitetene klager på de som kommer fra videregående. Alle sier at ting er blitt langt verre de siste 10-15 årene.

Det stilles for lite krav i skolen i dag. Og det brukes for lite tid på det som er viktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...