Gå til innhold

Feriepenger tilgode etter oppsigelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen tips om hva jeg kan gjøre for å få utbetalt feriepengene mine...

Jeg sa opp jobben min og sluttet i februar. Og når man slutter i jobben har man rett på å få utbetalt feriepengene. Men de har jeg ennu ikke sett noe til, og jeg trenger de!!!

Har prøvd å ringe men den gamle sjefen tar ikke telefonen. Har tilogmed sendt melding, men heller ikke noe respons på den.

Lurer derfor på hvor jeg kan henvende meg for å få utbetalt de pengene jeg har tilgode..

Er kjempetakknemlig for all hjelp jeg får!!!!!

Gjest Persille
Skrevet

Du kan ikke henvende deg noe sted - annet enn å kontakte advokat.

Men; det er vanlig å utbetale feriepengene på lønningen _etter_ den siste lønningen. Dette fordi man skal være sikre på at alt er opp og avgjort.

Når det er sagt - det er også ganske vanlig å utbetale dem i juni året etter. Altså at du får feriepengene for 2005 i juni 06 og årets opptjente i juni 07 - for at du skal slippe å skatte av det.

Får du årets feriepenger nå, så må du skatte av dem.

Gjest også sluttet i arbeid
Skrevet

Men; det er vanlig å utbetale feriepengene på lønningen _etter_ den siste lønningen. Dette fordi man skal være sikre på at alt er opp og avgjort.

Når det er sagt - det er også ganske vanlig å utbetale dem i juni året etter. Altså at du får feriepengene for 2005 i juni 06 og årets opptjente i juni 07 - for at du skal slippe å skatte av det.

så man får feriepenger fra tidligere arbeidsforhold til "normalt" tid, altså om sommeren, og ikke like etter arbeidsslutt?

Skrevet

Jeg fikk feriepengene mine 4 mnd etter jeg sa opp i min forrige jobb.

Skrevet

Arbeidstilsynet. Du kan til og med begjære dem konkurs om du ikke får. Du skal ha dem sammen med siste lønning, senest siste dag på jobben. Noen bestemmer selv å få dem senere, f eks etter 1. jan neste år for å spare skatt.

Skrevet

Man slipper ikke å skatte av feriepengene uansett når man får de utbetalt, det bare virker sånn, fordi junilønningen en skattefri. Men når riktig skattetrekk beregnes på ligningen, så er det alt man har tjent hele året som legges til grunn uansett, også utbetalte feriepenger.

Vi bare trekkes litt for mye hver måned ellers i året, for å få halv skatt i desember og skattefri utbetaling i juni. Men dette er bare statens måte å hjelpe oss lønnsmottakere til å ha nok penger til hhv. ferie og jul.

Og når man har sluttet i en jobb, så har man krav på å få feriepengene utbetalt i inneværende år.

Gjest Persille
Skrevet

Man slipper ikke å skatte av feriepengene uansett når man får de utbetalt, det bare virker sånn, fordi junilønningen en skattefri. Men når riktig skattetrekk beregnes på ligningen, så er det alt man har tjent hele året som legges til grunn uansett, også utbetalte feriepenger.

Vi bare trekkes litt for mye hver måned ellers i året, for å få halv skatt i desember og skattefri utbetaling i juni. Men dette er bare statens måte å hjelpe oss lønnsmottakere til å ha nok penger til hhv. ferie og jul.

Og når man har sluttet i en jobb, så har man krav på å få feriepengene utbetalt i inneværende år.

Vet det - men jeg mente at det ikke blir trukket skatt nå da (orket bare ikke skrive hele forklaringen).

Og jeg vet man har krav på det, jeg sier bare at det kan jo hende arb.giver ikke vet at vedkommende vil ha det - og utbetaler slik h*n vanligvis gjør det. Det er jo ikke alltid de er onde :)

Gjest Persille
Skrevet

så man får feriepenger fra tidligere arbeidsforhold til "normalt" tid, altså om sommeren, og ikke like etter arbeidsslutt?

De gangene jeg har sluttet i jobber - så har jeg fått feriepengene i juni året etter, dersom jeg ikke har bedt om annet.

Det er ganske vanlig...

Skrevet

Vet det - men jeg mente at det ikke blir trukket skatt nå da (orket bare ikke skrive hele forklaringen).

Og jeg vet man har krav på det, jeg sier bare at det kan jo hende arb.giver ikke vet at vedkommende vil ha det - og utbetaler slik h*n vanligvis gjør det. Det er jo ikke alltid de er onde :)

Neida, jeg siktet heller ikke til onde arbeidsgivere.

Men mange ansatte er for lite oppmerksomme på sine rettigheter (meg selv inkludert...hehe)

Gjest Persille
Skrevet

Arbeidstilsynet. Du kan til og med begjære dem konkurs om du ikke får. Du skal ha dem sammen med siste lønning, senest siste dag på jobben. Noen bestemmer selv å få dem senere, f eks etter 1. jan neste år for å spare skatt.

Du kan ikke få dem sammen med siste lønning om du har forskuddsbetalt lønn og arb.giver har i kontrakten at for mye utbetalt lønn vil avregnes mot innestående tilgodehavende.

Da får du dem lønningen etter.

Skrevet

Du kan ikke få dem sammen med siste lønning om du har forskuddsbetalt lønn og arb.giver har i kontrakten at for mye utbetalt lønn vil avregnes mot innestående tilgodehavende.

Da får du dem lønningen etter.

Ja.

Det er rimelig mange strenge regler å følge med på.

Skrevet

Man sparer jo ikke nødvendigvis noe skatt, da. Det kommer an på den øvrige inntekten de to aktuelle årene.

Jeg sluttet i jobb i høst, og fikk feriepengene nå i januar. Aner ikke hvorfor arbeidsgiver valgte å gjøre det sånn, men for meg var det svært lønnsomt, så jeg klager ikke.

Skrevet

De gangene jeg har sluttet i jobber - så har jeg fått feriepengene i juni året etter, dersom jeg ikke har bedt om annet.

Det er ganske vanlig...

Jeg sa rett før jeg sluttet at jeg ville ha feriepengene utbetalt sammen med siste lønning... Det skulle jeg få. Problemet nå er at lønningen er kommet for 22 dager siden men feriepengene har ikke dukket opp og sjefen tar heller ikke tlf.

Jeg vet jeg har rett på pengene den dagen jeg slutter...

De siste mnd jeg jobbet der så var det mye tull med utbetaling av lønn, fikk lønnen både en og to uker forsent så økonomien er nok ikke helt på topp der...

Skrevet

Man sparer jo ikke nødvendigvis noe skatt, da. Det kommer an på den øvrige inntekten de to aktuelle årene.

Jeg sluttet i jobb i høst, og fikk feriepengene nå i januar. Aner ikke hvorfor arbeidsgiver valgte å gjøre det sånn, men for meg var det svært lønnsomt, så jeg klager ikke.

Det er best å få feriepengene på det året du vil tjene minst, da sparer du skatt. Hvor mye avhenger av hvor mye skatt du betaler.

Skal du f eks på dagpenger, så gjeder det å få feriepenger på det året som gir best grunnlag. Det er ofte MEGET viktig.

Mange mange tusenlapper å spare.

Gjest Persille
Skrevet

Ja.

Det er rimelig mange strenge regler å følge med på.

Heh, jeg begynner å bli god på dem nå ;)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg sa rett før jeg sluttet at jeg ville ha feriepengene utbetalt sammen med siste lønning... Det skulle jeg få. Problemet nå er at lønningen er kommet for 22 dager siden men feriepengene har ikke dukket opp og sjefen tar heller ikke tlf.

Jeg vet jeg har rett på pengene den dagen jeg slutter...

De siste mnd jeg jobbet der så var det mye tull med utbetaling av lønn, fikk lønnen både en og to uker forsent så økonomien er nok ikke helt på topp der...

"Jeg vet jeg har rett på pengene den dagen jeg slutter... "

Nei, du har krav på dem siste lønning etter at du slutter. Du har ikke krav på å få utbetalt penger utover bedriftens vanlige utbetalingsdager.

Dersom du får forskuddsbetalt lønn, vil det være naturlig at du får feriepengene lønningen etter at du har sluttet.

Kan du ikke bare sende dem et brev eller en mail da?

Bare si at du ønsker dem utbetalt, uten å være ekkel eller henvise til masse greier - det kan jo hende det er en forglemmelse?

Skrevet

Det er ganske vanlig...

De tar gjerne vare på pengene dine for deg ja, og de vil gjerne ha alle feriepenger regnet ut samtidig for alle, om mulig :-)

Skrevet

"Jeg vet jeg har rett på pengene den dagen jeg slutter... "

Nei, du har krav på dem siste lønning etter at du slutter. Du har ikke krav på å få utbetalt penger utover bedriftens vanlige utbetalingsdager.

Dersom du får forskuddsbetalt lønn, vil det være naturlig at du får feriepengene lønningen etter at du har sluttet.

Kan du ikke bare sende dem et brev eller en mail da?

Bare si at du ønsker dem utbetalt, uten å være ekkel eller henvise til masse greier - det kan jo hende det er en forglemmelse?

Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.

Dette er hva som står på arbeidstilsynet sine sider...

Lønnen blir betalt på etterskudd... og den har jeg fått. Så arbeidsgiveren vet utmerket godt hva jeg skal ha i feriepenger!

Problemet er vel heller at hun ikke har penger å betale med...

Gjest Persille
Skrevet

De tar gjerne vare på pengene dine for deg ja, og de vil gjerne ha alle feriepenger regnet ut samtidig for alle, om mulig :-)

Hvilket jeg skjønner om det er mange ansatte - det er faktisk litt plundrete :)

Skrevet

Det er best å få feriepengene på det året du vil tjene minst, da sparer du skatt. Hvor mye avhenger av hvor mye skatt du betaler.

Skal du f eks på dagpenger, så gjeder det å få feriepenger på det året som gir best grunnlag. Det er ofte MEGET viktig.

Mange mange tusenlapper å spare.

Nettopp. Jeg er student iår, og var veldig glad for alt jeg kunne overføre fra fjoråret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...