Gå til innhold

Kirken viser sitt sanne ansikt - åndeutdrivelse

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Nå går til og med biskop Kvarme ut og støtter at prester skal drive med åndeutdrivelser i hus med "uro" eller spøkelser. Her har de skrevet en ny liturgi som peker bakover mot den mørke middelalderen.

Jeg blir bare mer og mer overbevist om at kirke og stat må skilles. Kirken roter rudnt i den mørke smørja av åndetro, overtro og spøkelser!!

Makan til overtroisk tull, altså. Denne virksomheten brukes altså våre skattepenger til - ren og skjær "ju-ju".

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/5570741.html

Gjest staedtler
Skrevet

Dette har ingenting med kirka å gjøre, men likevel... Jeg leste her om dagen om gamle Tveter gård på Tveita i Oslo, som nå er eldresenter. De ansatte har over tid hørt mystiske skritt i overetasjen, så de har leid inn en djevelutdriver, haha.. Det er snakk om offentlige midler her også, bydelens/kommunens regning.

Skrevet

Vi gjør som i gamle dager, ruller dem i tjøre og fjør og jager dem fra byen.

Mumbo-jumbo og åndemanerier hører ikke hjemme i år 2006.

Da har de tydeligvis lite å gjøre, og da kan vi sparke noen prester. Da blir det heller ikke så mye mas.

Skrevet

Hehe, setter deg godt inn i denne type saker, eh?

Bakgrunnen her er at en særskilt befolkningsgruppe i Norge som har en gjennomført tro på ånder og demoner har henvendt seg til kirken for å be om hjelp til å drive ut onde ånder og slikt.

Og kirken har her valgt å imøtekomme denne befolkningsgruppens ønsker fremfor å overse disse.

Synes egentlig det er litt sært at kirken skal bli kritisert for å oppfylle et sterkt ønske fra en særskilt befolkningsgruppe her i landet fremfor å overse denne befolkningsgruppens sterkt uttrykte ønsker.

For ordens skyld: Befolkningsgruppen det er snakk om er samer.

fuji1365380447
Skrevet

Hehe, setter deg godt inn i denne type saker, eh?

Bakgrunnen her er at en særskilt befolkningsgruppe i Norge som har en gjennomført tro på ånder og demoner har henvendt seg til kirken for å be om hjelp til å drive ut onde ånder og slikt.

Og kirken har her valgt å imøtekomme denne befolkningsgruppens ønsker fremfor å overse disse.

Synes egentlig det er litt sært at kirken skal bli kritisert for å oppfylle et sterkt ønske fra en særskilt befolkningsgruppe her i landet fremfor å overse denne befolkningsgruppens sterkt uttrykte ønsker.

For ordens skyld: Befolkningsgruppen det er snakk om er samer.

Er det sant???!! Har dette sin bakgrunn i samenes åndetro?

Whow - da er jeg ennå mer overgitt over kirken. Det er ille nok med èn overtro (kristendommen), om de ikke skulle omfavne flere under samme paraply.

Skrevet

Whow - da er jeg ennå mer overgitt over kirken. Det er ille nok med èn overtro (kristendommen), om de ikke skulle omfavne flere under samme paraply.

Ille gitt - at man imøtekommer enkeltmenneskers behov fremfor å ignorere dem eller latterliggjøre dem.

Tenk hvor fæl verden ville bli hvis alle hadde opptrådd slik...

fuji1365380447
Skrevet

Ille gitt - at man imøtekommer enkeltmenneskers behov fremfor å ignorere dem eller latterliggjøre dem.

Tenk hvor fæl verden ville bli hvis alle hadde opptrådd slik...

Vet du - jeg tror verden hadde blitt mye bedre dersom religion og åndetro ikke tok så stor plass i mennenskene liv.

Gjest abrahamsen
Skrevet

De omfavner den vel ikke, de imøtekommer de som ber om hjelp, og prøver så å hjelpe så godt de kan. Er ikke det mye bedre enn å avskjære de da?

Humanistene gjør enda et tappert forsøk på å sverte kirka.... Latterlig.

fuji1365380447
Skrevet

De omfavner den vel ikke, de imøtekommer de som ber om hjelp, og prøver så å hjelpe så godt de kan. Er ikke det mye bedre enn å avskjære de da?

Humanistene gjør enda et tappert forsøk på å sverte kirka.... Latterlig.

For meg er det som er latterlig at kirken lefler meg overtro og spøkelser!

Jeg vil ikke at mine skattepenger skal brukes til å finansiere tullete ritualer og åndemaning. Det er etter min oppfatning ren og skjær overtro, og ikke noe som staten skal drive med.

Skrevet

Jeg vil ikke at mine skattepenger skal brukes til å finansiere tullete ritualer og åndemaning. Det er etter min oppfatning ren og skjær overtro, og ikke noe som staten skal drive med.

Neida, klart det er misbruk av statens penger å oppfylle de behov og ønsker befolkningen har.

Det er jo helt selvsagt.

Og det å respektere kulturarven til en befolkningsmessig minoritet, det jo helt forkastelig.

Not.

Men jeg skjønner at Carl I. Hagen har en solid støttespiller i deg - ihvertfall på dette området.

Dine holdninger på dette spesifikke området er som hentet ut av FrP's partiprogram.

fuji1365380447
Skrevet

Neida, klart det er misbruk av statens penger å oppfylle de behov og ønsker befolkningen har.

Det er jo helt selvsagt.

Og det å respektere kulturarven til en befolkningsmessig minoritet, det jo helt forkastelig.

Not.

Men jeg skjønner at Carl I. Hagen har en solid støttespiller i deg - ihvertfall på dette området.

Dine holdninger på dette spesifikke området er som hentet ut av FrP's partiprogram.

Ja, jeg er i mot statskirken.

Nei, jeg stemmer ikke FrP.

Skrevet

Ja, jeg er i mot statskirken.

Nei, jeg stemmer ikke FrP.

Men akkurat på dette punktet - latterliggjøring av minoritetsgruppers kulturarv - er du helt på linje med FrP.

De er vel det eneste politiske partiet i Norge i dag som harselerer med samisk kultur og kulturarv, noe du også gjør i denne tråden.

Skrevet

Vet du - jeg tror verden hadde blitt mye bedre dersom religion og åndetro ikke tok så stor plass i mennenskene liv.

Joa, verden hadde sikkert blitt mye enklere å forholde seg til om alle hadde hatt dine meninger og holdninger.

Men religion har kommet for å bli. Til og med Human Etisk Forbund holder nå på å redefinere seg fra å være et aksepterende livsynssamfunn til å bli et ekskluderende trossamfunn.

Som en svært ikke-troende bekjent av meg sa om dem i fjor en gang: Fundamentalistiske ateister.

fuji1365380447
Skrevet

Men akkurat på dette punktet - latterliggjøring av minoritetsgruppers kulturarv - er du helt på linje med FrP.

De er vel det eneste politiske partiet i Norge i dag som harselerer med samisk kultur og kulturarv, noe du også gjør i denne tråden.

Jeg latterliggjør ALLE former for overtro, ennten den kommer i form av en delikat minoritetsgruppe, eller den katolske kirke.

Ånder, helgener osv er samme ulla for meg.

Skrevet

Jeg latterliggjør ALLE former for overtro, ennten den kommer i form av en delikat minoritetsgruppe, eller den katolske kirke.

Ånder, helgener osv er samme ulla for meg.

Så du tror ikke på noe her i verden som ikke kan vitenskaplig bevises, med andre ord?

fuji1365380447
Skrevet

Så du tror ikke på noe her i verden som ikke kan vitenskaplig bevises, med andre ord?

Riktig.

Og jeg mener at religion som statssystem er feil.

Religion, særlig de store monoteistiske religionene er som skapt for krigshissing og konflikter. Når man hevder at det finnes bare EN gud, og at alle som ikke tror ikke skal få frelse, da ligger det implisitt at man vil gå til anngrep på "de andre".

Lenge har kristendommen vært ille i sin evangelisering og undertrykkelse, nå er islam de verste.

Men felles for dem er at de hevder og ha enerett på sannheten.

Min basis for dette er at jeg ikke tror på hverken en gud eller ånder eller andre overnaturlige ting. Og jeg syntes ikke at staten skal drive med slikt i en verdslig stat.

Skrevet

Riktig.

Og jeg mener at religion som statssystem er feil.

Religion, særlig de store monoteistiske religionene er som skapt for krigshissing og konflikter. Når man hevder at det finnes bare EN gud, og at alle som ikke tror ikke skal få frelse, da ligger det implisitt at man vil gå til anngrep på "de andre".

Lenge har kristendommen vært ille i sin evangelisering og undertrykkelse, nå er islam de verste.

Men felles for dem er at de hevder og ha enerett på sannheten.

Min basis for dette er at jeg ikke tror på hverken en gud eller ånder eller andre overnaturlige ting. Og jeg syntes ikke at staten skal drive med slikt i en verdslig stat.

Hmmm...om du skal avskaffe religion og overtro, har du en tøff jobb foran deg ihvertfall.

Ideen om at staten skal være 100% verdinøytral er forøvrig en svært ny tanke - leser man litt historie vil man få store problemer med å påvise noen nasjoner pr. i dag som er dannet uten at det har vært et sterkt fundament i grunnlov o.l. av religiøst opphav.

Eneste eksemplet jeg kan komme på i nyere tid er forhenværende DDR, og for min del er jeg svært ukomfortabel med tanken på at den nasjonen skal være idealet man skal strebe å etterfølge.

Forøvrig - i og med at du er en såpass stor motstander av overtro, antar jeg at du også er en motstander av vår tids aller mest utbredte overtro: Troen på "den ene rette" i samlivshenseende?

Gjest abrahamsen
Skrevet

prestene kan vel be for disse? Eller? Tror neppe det er snakk om åndeutdrivelse. Her har nok media omskrevet litt.

fuji1365380447
Skrevet

Hmmm...om du skal avskaffe religion og overtro, har du en tøff jobb foran deg ihvertfall.

Ideen om at staten skal være 100% verdinøytral er forøvrig en svært ny tanke - leser man litt historie vil man få store problemer med å påvise noen nasjoner pr. i dag som er dannet uten at det har vært et sterkt fundament i grunnlov o.l. av religiøst opphav.

Eneste eksemplet jeg kan komme på i nyere tid er forhenværende DDR, og for min del er jeg svært ukomfortabel med tanken på at den nasjonen skal være idealet man skal strebe å etterfølge.

Forøvrig - i og med at du er en såpass stor motstander av overtro, antar jeg at du også er en motstander av vår tids aller mest utbredte overtro: Troen på "den ene rette" i samlivshenseende?

Jeg er ikke på et "korstog" (fiffig ordspill ;-) for å avskaffe religion - det er nok et for ambisiøst prosjekt. Men jeg ønsker å påpeke nå vår statskirke tar på seg roller som er betenkelige.

Staten som religionsnøytral og staten som verdinøytral er jo ikke det samme. At vi har en stat som er dannet på kristendommens kulturhistorie og moralske verdier (du skal ikke stjele, drepe osv) er helt OK. Vi har jo en historie der religion har vært en viktig faktor i utviklingen, om enn ikke alltid til det beste. Men jeg mener at med en kunnskapen vi har tilgjengelig i dag, så kan ikke lenger religion og overtro danne basis for noe staten skal drive med.

Verdiene til staten vår utvikles jo statdig, med inspill fra humanisme og andre etiske retninger. Så jeg mener ikke at staten skal være verdinøytral, men at verdiene skal være et produkt av vårt demokrati og ikke komme fra presteskapet.

Religionsnøytralitet behøver jo ikke å være religionsundertrykkelse, som skjedde i de kommunistiske statene (og som skjer den dag i dag i Kina).

Angående illusjonen om "den eneste rette", så tror jeg ikke at det finnen èn riktig person der ute for alle, som man må bruke hele livet for å finne. Jeg tror mange av oss, vil kunne passe sammen med mange partnere.

Jeg tror på fysisk tiltrekkelse, felles verdiforståelse og vilje til å leve sammen. Jeg mener at det er riktig å streve etter å leve sammen selv når den første forelskelsen har gitt seg. Men ikke for en hver pris.

fuji1365380447
Skrevet

prestene kan vel be for disse? Eller? Tror neppe det er snakk om åndeutdrivelse. Her har nok media omskrevet litt.

Bønn eller åndemaning - samme ulla!

Om det er en prest eller en sjaman har da ingen betydning. Meningen er den samme...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...