Gjest Elizbeth Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Har levert inn en oppgave som jeg stadig får tilbake av veilder med diverse stavefeil. Når jeg leser andres innlegg her, eller noe i avisen så legger jeg fort merke til om det er stavefeil der, eller om en bokstav mangler i et ord.Eller feil tegnsett. Men når det gjelder det jeg skriver selv så er jeg helt blind. Jeg kan gå igjennom en oppgave 10 ganger uten å oppdagene feilene. Hvorfor er det sånn'a`? Så kan dere regne ut feilene i dette innlegget;). 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Hva med å kjøre stavekontroll (og evt. grammatikkontroll) i Word? Eller i det tekstbehandlingsprogrammet du bruker da. Og ja, man blir lett "blind" for egne feil. Er sånn jeg også... 0 Siter
Sofline Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jeg ser ikke umiddelbart noen feil her... :-) Du kan jo be en annen lese gjennom oppgavene dine før du leverer dem. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Det kommer nok av at når du leser gjennom ditt eget, så vet du allerede hva som står der. 0 Siter
Gjest soldier Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jeg har alltid betraktet meg selv som veldig sterk når det gjelder rettskriving. Helt til noen minnet meg på at det ikke heter "konstaNterer" og "nysKJerrig". Etter det har jeg vært veldig forsiktig med å kritisere andre.... 0 Siter
Gjest sirikat Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 La oppgaven ligge i noen dager før du leser igjennom den. Lettere å oppdage skrivefeil på ark enn i pc-skjermen. En professor jeg kjenner sier han forandrer fonten (eller var det kursiv..?) for å gjøre oppgaven litt mer ugjenkjennelige, hehe.. Vet ikke om det fungerer. 0 Siter
morsan Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 En viktig grunn til at man overser skrivefeil er rett og slett at man leser det man _forventer_ å lese der. Dette kan også skje når du leser i aviser etc, men faren er selvsagt ekstra stor når du leser noe du selv har skrevet, for da kjenner du jo til innholdet fra før. 0 Siter
Gjest Elizbeth Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 En viktig grunn til at man overser skrivefeil er rett og slett at man leser det man _forventer_ å lese der. Dette kan også skje når du leser i aviser etc, men faren er selvsagt ekstra stor når du leser noe du selv har skrevet, for da kjenner du jo til innholdet fra før. Allerede nå har jeg funnet tre feil i mitt eget innlegg. Lurer på hvor mange jeg finner om jeg leser den 10 ganger til;) 0 Siter
keinstein Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Hjernen prøver å forutse hva det skal stå, og noen har problemer med å få hjernen til å se ordentlig etter. Vi leser ikke hver bokstav for seg normalt. Jeg kan f eks feste blikket midt på og lese tre linjer i en pocketbok uten å flytte blikket. Da ser jeg nesten ikke skrivefeil. For de fleste er det best at andre leser korrektur. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jeg vet ikke, jeg kaller det datadysleksi ) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Du skriver gjerne egen tekst raskt og leser over den samme teksten enda raskere. Det beste for min del er å printe ut det jeg skriver. Når jeg leser teksten på ark ser jeg egne feil umiddelbart. 0 Siter
fresja Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jeg finner også mange skrivefeil hos andre både her og på jobben og i avisene. Mine finner jeg om jeg leser gjennom det jeg har skrevet LENGE etterpå. 0 Siter
Prozak Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Det er en vanlig "hjemmeblindhet". Jeg kjenner forfattere som har det akkurat på samme måten. Og ikke bare skrivefeil, men språklige feil/svakheter. ".............................................." 0 Siter
org Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Du skriver gjerne egen tekst raskt og leser over den samme teksten enda raskere. Det beste for min del er å printe ut det jeg skriver. Når jeg leser teksten på ark ser jeg egne feil umiddelbart. Samme her. Jeg blir totalt skjermblind - så ille at det er flaut noen ganger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.