Gå til innhold

Hvorfor er det så mye lettere å oppdage andre skrivefeil enn sine egne?

Anbefalte innlegg

Gjest Elizbeth
Skrevet

Har levert inn en oppgave som jeg stadig får tilbake av veilder med diverse stavefeil.

Når jeg leser andres innlegg her, eller noe i avisen så legger jeg fort merke til om det er stavefeil der, eller om en bokstav mangler i et ord.Eller feil tegnsett.

Men når det gjelder det jeg skriver selv så er jeg helt blind. Jeg kan gå igjennom en oppgave 10 ganger uten å oppdagene feilene.

Hvorfor er det sånn'a`?

Så kan dere regne ut feilene i dette innlegget;).

Skrevet

Hva med å kjøre stavekontroll (og evt. grammatikkontroll) i Word? Eller i det tekstbehandlingsprogrammet du bruker da.

Og ja, man blir lett "blind" for egne feil. Er sånn jeg også...

Skrevet

Jeg ser ikke umiddelbart noen feil her... :-)

Du kan jo be en annen lese gjennom oppgavene dine før du leverer dem.

Skrevet

Det kommer nok av at når du leser gjennom ditt eget, så vet du allerede hva som står der.

Gjest soldier
Skrevet

Jeg har alltid betraktet meg selv som veldig sterk når det gjelder rettskriving. Helt til noen minnet meg på at det ikke heter "konstaNterer" og "nysKJerrig".

Etter det har jeg vært veldig forsiktig med å kritisere andre....:)

Gjest sirikat
Skrevet

La oppgaven ligge i noen dager før du leser igjennom den. Lettere å oppdage skrivefeil på ark enn i pc-skjermen.

En professor jeg kjenner sier han forandrer fonten (eller var det kursiv..?) for å gjøre oppgaven litt mer ugjenkjennelige, hehe.. Vet ikke om det fungerer.

Skrevet

En viktig grunn til at man overser skrivefeil er rett og slett at man leser det man _forventer_ å lese der.

Dette kan også skje når du leser i aviser etc, men faren er selvsagt ekstra stor når du leser noe du selv har skrevet, for da kjenner du jo til innholdet fra før.

Gjest Elizbeth
Skrevet

En viktig grunn til at man overser skrivefeil er rett og slett at man leser det man _forventer_ å lese der.

Dette kan også skje når du leser i aviser etc, men faren er selvsagt ekstra stor når du leser noe du selv har skrevet, for da kjenner du jo til innholdet fra før.

Allerede nå har jeg funnet tre feil i mitt eget innlegg. Lurer på hvor mange jeg finner om jeg leser den 10 ganger til;)

Skrevet

Hjernen prøver å forutse hva det skal stå, og noen har problemer med å få hjernen til å se ordentlig etter. Vi leser ikke hver bokstav for seg normalt. Jeg kan f eks feste blikket midt på og lese tre linjer i en pocketbok uten å flytte blikket. Da ser jeg nesten ikke skrivefeil.

For de fleste er det best at andre leser korrektur.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du skriver gjerne egen tekst raskt og leser over den samme teksten enda raskere.

Det beste for min del er å printe ut det jeg skriver. Når jeg leser teksten på ark ser jeg egne feil umiddelbart.

Skrevet

Jeg finner også mange skrivefeil hos andre både her og på jobben og i avisene. Mine finner jeg om jeg leser gjennom det jeg har skrevet LENGE etterpå.

Skrevet

Det er en vanlig "hjemmeblindhet". Jeg kjenner forfattere som har det akkurat på samme måten. Og ikke bare skrivefeil, men språklige feil/svakheter.

".............................................."

Skrevet

Du skriver gjerne egen tekst raskt og leser over den samme teksten enda raskere.

Det beste for min del er å printe ut det jeg skriver. Når jeg leser teksten på ark ser jeg egne feil umiddelbart.

Samme her. Jeg blir totalt skjermblind - så ille at det er flaut noen ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...