Gå til innhold

Master og Bachelor osv

Gjest lenge siden jeg var student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det blitt gjengs ved alle universiteter osv i Norge at man har bachelor og master som grader?

Er det helt slutt på grunnfag, mellomfag, hovedfag?

Hvis man var can. mag i gamle dager, er det det samme som bachelor?

Hva med hovedfag?

(er helt grønn på nye studieordninger)

Skrevet

Jepp, nå heter det MA og BA på alle uni'er og høgskoler, så vidt jeg vet.

Vi som er cand. mag er fortsatt det, vi har en lengre utdannelse enn de som i dag blir BA.

Hovedfag heter også fortsatt hovedfag, for de som har avlagt det.

Jeg tar en master nå, den er ganske prikk lik til det som var hovedfagstilbuidet på samme linje før..

Gjest staedtler
Skrevet

Ja. Etter kvalitetsreformen, så er samtlige antagelser i dine spørsmål korrekte. Master har erstatta det tidligere hovedfaget.

Skrevet

Jepp, nå heter det MA og BA på alle uni'er og høgskoler, så vidt jeg vet.

Vi som er cand. mag er fortsatt det, vi har en lengre utdannelse enn de som i dag blir BA.

Hovedfag heter også fortsatt hovedfag, for de som har avlagt det.

Jeg tar en master nå, den er ganske prikk lik til det som var hovedfagstilbuidet på samme linje før..

Ja, skjønner jo at folk beholder titlene sine fra den gang de tok disse gradene :o)

Men gamle dagers cand. mag er alstå litt mer enn dagens bachelor? (Hva står forreesten a'en for i BA og MA?)

Heter det forresten fortsatt grunnfag?

Skrevet

Ja. Etter kvalitetsreformen, så er samtlige antagelser i dine spørsmål korrekte. Master har erstatta det tidligere hovedfaget.

Takk for svar.

Skrevet

Ja, skjønner jo at folk beholder titlene sine fra den gang de tok disse gradene :o)

Men gamle dagers cand. mag er alstå litt mer enn dagens bachelor? (Hva står forreesten a'en for i BA og MA?)

MAster og BAchelor :)

Jepp, dagens master er 3 år av 60 studiepoeng - altså 20 X 3 vektall. Min cand mag var 80 vektall, så ett år mer..

Men jeg liker min lille cand mag, jeg! :)

Skrevet

MAster og BAchelor :)

Jepp, dagens master er 3 år av 60 studiepoeng - altså 20 X 3 vektall. Min cand mag var 80 vektall, så ett år mer..

Men jeg liker min lille cand mag, jeg! :)

EHH, mente dagens BACHELOR!! :)

Skrevet

BA - Bachelor of Arts

MA - Master of Arts

Skrevet

BA - Bachelor of Arts

MA - Master of Arts

Men det er vel i den amerikanske systemet?

Bachelor of Arts er en ganske sammensatt utdannelse....

Skrevet

Har du hovedfag er det det samme som master. Cand.mag. o.lign er bachelor. Det er helt slutt på grunnfag, mellomfag, osv, men det går an å ta årstudier og senere innpasse det i en bachelor. Men universitetene anbefaler heller å starte direkte på en bachelorgrad.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...