Gå til innhold

PMS - takler det ikke

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Nå er det ny runde igjen, og kjæresten min har gjemt unna alt somer av alkohol og piller.

Vi har utsatt en reise, og denne uka har jeg sprenglest til examen, alt pga en grunn, PMS!! Nå er jeg snart i gang igjen, og ligger heldigvis foran pensum, for kommende uke blir jeg sengeliggende.

Har prøvd så og si alt. Nattlysolje, B-vitaminer, fysisk aktivitet.... Har ikke prøvd SSRI preparater, fordi legen mente at det bare var tull. Jeg var altfor ung..(22 år) Kjæresten min var med meg, og prøvde å forklare hvor ille det er. Men nei. Føler jeg ikke bli tatt på alvor, bli blåst bort med at "dette må du finne deg i".

Har lest om det forsøksgreiene, men det finnes ikke noe sånt i området hvor jeg bor.

Nå spør jeg deg.. Er det virkelig ingenting å gjøre? Det ødelegger hele livet mitt, og jeg har allerede en gang tatt overdose med piller og alkohol. Jeg blir så utrolig deppa, noe jeg aldri er ellers. Har prøvd både p-piller og p-sprøyte, men er fortsatt like ille. Tenkte jeg kunne prøve homeopati, men jeg har dårlig råd for tida,og det virker ikke som om noen vet om det kan hjelpe.

1 uke går bort med å være deprimert, neste går med til menssmerter, og etter det må jeg ordne opp i alt rotet jeg har stelt i stand.

Jeg trodde virkelig at legen skulle vise forståelse, men jeg ble så innmari skuffa. Han var veldig lite koselig. Og jeg har legeskrekk fra før. Og nå er det like før jeg flyr på veggen.

Egentlig så hjalp det bare å skrive dette..

Finnes det noe som kan stoppe syklusen og pms?? hva som helst.?! Om jeg så må ofre livmora mi..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22365-pms-takler-det-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Når leger ikke tar problemet på alvor er det fordi det ikke finnes medisiner i dag som effektivt og sikkert hjelper.

SSRI er enda ikke registret for PMS, men det ser ut til å være effektivt. Har du forsøkt monofasiske p-piller? Du kan spise dem uten pause så du slipper menstruasjon. Å fjerne livmoren hjelper ikke, det er eggstokkene som produserer horm0oner som du reagerer på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22365-pms-takler-det-ikke/#findComment-95629
Del på andre sider

Livet er et helvete mange uker i året. Kjenner igjen den, jeg.

Nå går jeg på SSRI, nærmere bestemt Zoloft. Zoloften hindrer ikke at jeg får vann i kroppen og svetteanfall, og at jeg blir trøtt og stinn. MEN, Zoloften gjør humøret mye bedre, jeg kjefter, skriker og gråter myyyyyye mindre. Så det er verdt et forsøk.

Finn deg en annen lege!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22365-pms-takler-det-ikke/#findComment-95658
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...