Gå til innhold

Betalingsoppfordring

Anbefalte innlegg

Gjest må jeg betale dette?
Skrevet

Var litt sen med å betale en regning, men ser av nettbanken at den ble betalt 12. mars (husker ikke forfallsdato). Hadde fått en purring.

Men før kreditor rakk å registrere innbetalingen ble kravet oversendt til et inkassofirma.

De har sendt krav på hovedstol pluss "utenrettslige omkostninger på kr 770.

Brevet er datert 12. mars, altså samme dag som jeg betalte, men kom i postkassa først et par dager etterpå.

Tror dere kreditor informerer inkassofirmaet om at hovedstolen er betalt?

Må jeg unasett betale de 770 kronene?

Skrevet

Nei, du må ikke betale den nye regninga. Men ta kontakt likevel og si du har betalt så sjekker de opp det. Ofte nok å sende en mail.

Gjest må jeg betale dette?
Skrevet

Nei, du må ikke betale den nye regninga. Men ta kontakt likevel og si du har betalt så sjekker de opp det. Ofte nok å sende en mail.

Takk for svar.

Ja, jeg kommer ikke til å betale hovedstolen, men spørsmålet gjelder altså de 770 kronene som inkassofirmaet la til.

Opprinnelig kreditor har jo på en måte solgt fordringen sin på meg til en ny kreditor, og den nye kreditoren har da klaska på et slikt "gebyr"....

Skrevet

Takk for svar.

Ja, jeg kommer ikke til å betale hovedstolen, men spørsmålet gjelder altså de 770 kronene som inkassofirmaet la til.

Opprinnelig kreditor har jo på en måte solgt fordringen sin på meg til en ny kreditor, og den nye kreditoren har da klaska på et slikt "gebyr"....

Hvis de er kjipe så forlanger inkassofirmaet at du betaler..

Hvis den opprinnelige kreditoren vil ha deg som fornøyd kunde så får du kanskje slettet salæret, men du må i såfall ta kontakt..

Skrevet

De 770 kr. må du betale hvis inkassofirmaet ikke frafaller kravet.

Dette er det samme som det purregebyret du får hvis du går over de 14 dagene du har før du får varsel nr. 2. Har ikke de registrert betalingen i det øyeblikket de sender ut kravet, så må du betale.

Skrevet

Jeg leste et sted at dersom inkassokravet var datert etter betalingsdato, slapp du betale. Det er det jo ikke i ditt tilfelle.

Jeg ringer noen ganger til inkasssobyråer på jobben og sier at fakturaen ble betalt ...dato. Noe sier vi kan glemme kravet, andre sier vi må betale tillegget.

Skrevet

Hvis det er Lindorff må du betale, de er noen forferdelige folk. Traff en av dem på byen en gang, og han innrømmet til og med at de var fæle.

Men hvis du har et godt kundeforhold til den opprinnelige leverandør, så kan det hende de kjøper tilbake kravet om de 770.

...den evige natteravn...
Skrevet

Du må selv kontakte inkassobyrået og send gjerne med kopi av kvitteringen. Praksisen rundt gebyret er nok litt varierende (pga. datoen), men det vil overraske meg om du er pliktig til å betele dette.

Skrevet

Vet ikke reglene rundt dette, men ring med en gang og forklar situasjonen.

Vet at dersom en kunde her på jobben får et inkassokrav fra oss (via inkassobyrået vi bruker) så slipper de å betale dette.

Skrevet

Nei, du skal ikke betale. Men ta kontakt med dem du skyldte pengene i første omgang for å forsikre deg om at de trekker tilbake kravet fra inkassobyrået.

Skrevet

Jeg har måttet betale desse gebyrene uansett åssen man har vridt å vendt på det.

Men det spørst vel på åssen byrå de bruker, noen driver jo nesten torpedovirksomhet (lindorff) på psyken din...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...