Gå til innhold

Er så irritert på meg selv for at jeg ikke sa noe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Hva gjør vi om vi er på tur med hunden og må innom butikken? Tjorer den noen hundre meter unna?"

Går hjem med bikkja først?

".............................................."

Hvis man ikke har bil er det ikke så lett. Så ender det fort med å bli så mye gåing at man ikke orker å gå tur med hunden (eller ikke har tid). Man trenger jo ikke binde hunden der hvor folk går forbi hele tiden (f.eks. to meter fra inngangen).

Skrevet

Foreldre bør lære barna at man ikke går bort til hunder som står alene i bånd. Det lærte jeg da jeg var liten (selv om vi er en ekstremt dyrekjær familie), og følger fortsatt den regelen.

Selvsagt!

Men problemet er at man som hundeeier har ALT ansvar hvis noe skulle skje. At et barn fx har terget verdens roligste og minst aggressive hund gjentatte ganger, slik at den til slutt "sprekker" og biter, så er det slik at hunden må avlives og hundeeier har ansvaret. Dessverre!

Foreldre og barnet deres har null ansvar i en slik situasjon, ift. de regler som gjelder.

PS: Jeg er altså hundeeier selv, og liker ikke nødvendigvis at reglene er slik, men må bare forholde meg til at det er sånn det er...

Skrevet

Selvsagt!

Men problemet er at man som hundeeier har ALT ansvar hvis noe skulle skje. At et barn fx har terget verdens roligste og minst aggressive hund gjentatte ganger, slik at den til slutt "sprekker" og biter, så er det slik at hunden må avlives og hundeeier har ansvaret. Dessverre!

Foreldre og barnet deres har null ansvar i en slik situasjon, ift. de regler som gjelder.

PS: Jeg er altså hundeeier selv, og liker ikke nødvendigvis at reglene er slik, men må bare forholde meg til at det er sånn det er...

Jeg vet godt hvordan reglene er (er hundeeier selv). Men i 5 minutter tør jeg godt la ham stå alene. Annet ville vært umulig da jeg ikke har bil og har langt til butikken.

Heldigvis er foreldre flest flinke til å passe på at ungene sine holder seg unna. Verre synes jeg at det er med folk som sier: "du vet vel at det er båndtvang" (når det ikke er det). Dèt har jeg hørt en gang fra en som selv hadde hunden sin løs. :-)

Gjest knarp
Skrevet

det hadde ikke hatt noen hensikt å si noe.

Å forvente en eller annen form for høyere sjelsliv av en hundeeier blir mer som å tro på julenissen.

Skrevet

Jeg vet godt hvordan reglene er (er hundeeier selv). Men i 5 minutter tør jeg godt la ham stå alene. Annet ville vært umulig da jeg ikke har bil og har langt til butikken.

Heldigvis er foreldre flest flinke til å passe på at ungene sine holder seg unna. Verre synes jeg at det er med folk som sier: "du vet vel at det er båndtvang" (når det ikke er det). Dèt har jeg hørt en gang fra en som selv hadde hunden sin løs. :-)

Vel, det får være din vurdering, og din risiko, vel vitende om at du bryter loven, og de konsekvenser dette tross alt kan få.

Båndtvang og ikke båndtvang er en annen diskusjon.

Skrevet

Vel, det får være din vurdering, og din risiko, vel vitende om at du bryter loven, og de konsekvenser dette tross alt kan få.

Båndtvang og ikke båndtvang er en annen diskusjon.

Sett ut fra at mange butikker har hengt opp egne kroker beregnet til hunder, kan jeg umulig være den eneste :-)

Skrevet

Sett ut fra at mange butikker har hengt opp egne kroker beregnet til hunder, kan jeg umulig være den eneste :-)

Selvsagt ikke.

Men de fleste slike kroker ble nok satt opp lenge før den nye hundeloven kom.

Og det er jo uansett ikke butikkens ansvar, men hundeeiers.

Skrevet

Da venninna mi var veldig liten (så liten at hun ikke husker hendelsen), var hun og moren ute og gikk tur, da en liten valp kom og hoppet på henne. Den var i bånd, men likevel. Venninna mi begynte å gråte, og mora ba eieren om å trekke hunden tilbake. Men eieren sa "Jamen den er så snill, så"... Herregud, hun kunne da se at den lille jenta var livredd? Den hendelsen har gjort henne livredd hunder hele livet. Vi hadde hund da jeg var yngre, og når venninna kom på besøk måtte vi stenge hunden inne på et rom, så redd var hun. Først nå for 2 år siden da hun var au pair for en familie med hund, har hun blitt kvitt frykten. I vinter nå så jeg henne for første gang i mitt liv klappe en vilter valp :) Glad for at hun endelig er kvitt frykten, men den lille hendelsen, pga en uansvarlig hundeeier, har påvirket nesten hele hennes liv så langt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...