Gå til innhold

Hva er morrpølse???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

4

• Gyda

3

• Dorthe

2

• Prozak

2

Mest aktive i denne tråden

Ekkel spekepølse. :(

Minner meg om den gangen jeg presterte å spørre en kollega om hvor mange smågnagere (mår)det gikk på ei pølse. *flau*

Jeg stusset litt da jeg oppdaget det, jeg også - til jeg så at det noen steder kalles "mør" (eller var det "mørr"?) :-)

"............................................."

Annonse

Gjest togli

Dere sier vel mår, der å'en er en mellomting av å og o?

Tja, romsdalinger sier iallefall mår med lang -å-. Vi har jo litt ulike dialektvarianter på sunnmøre (byen, øyene osv..). Du har nok rett i at den varianten du beskrives sies her også. Jeg tror bl.a. farmoren min fra søre sunnmøre sa det slik...

Annonse

Gjest Ulvinnen

Tja, romsdalinger sier iallefall mår med lang -å-. Vi har jo litt ulike dialektvarianter på sunnmøre (byen, øyene osv..). Du har nok rett i at den varianten du beskrives sies her også. Jeg tror bl.a. farmoren min fra søre sunnmøre sa det slik...

Det kan stemme, siden jeg har det fra min bestemor som var fra Søre Sunnmøre :-)

Det er spekemat av får. Veldig god, både som pålegg og snacks.

På søndag spiste jeg en hel pakke av Sognemorr, av de som har E-coli.

Den smakte fortreffelig, håper bare jeg ikke blir dårlig.

Jeg har ikke blitt dårlig og jeg har spist flere pakker de siste ukene :o)

Det stemmer at det uttales med nyanser over hele Sunnmøre. På nordre Sunnmøre (Ålesundsområdet) blir det uttalt med ren Ø. Likevel - innover i fjordene har man en helt egen lyd for det som jeg ikke greier å skrive fordi det ikke finnes en bokstav for den (hehe). men det er en mellomting mellom ø og å.

Og så har søre Sunnmøre sin vri - som du og Ulvinnen skriver - en mellomting mellom o og å.

Men mør er det. Ikke morr i alle fall. :o)

Det er spekemat av får. Veldig god, både som pålegg og snacks.

På søndag spiste jeg en hel pakke av Sognemorr, av de som har E-coli.

Den smakte fortreffelig, håper bare jeg ikke blir dårlig.

har også spist av sognemorr, og vet om flere som har gjort det. Ingen har blitt syke ennå...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...