Gå til innhold

Hva er morrpølse???

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen

Det stemmer at det uttales med nyanser over hele Sunnmøre. På nordre Sunnmøre (Ålesundsområdet) blir det uttalt med ren Ø. Likevel - innover i fjordene har man en helt egen lyd for det som jeg ikke greier å skrive fordi det ikke finnes en bokstav for den (hehe). men det er en mellomting mellom ø og å.

Og så har søre Sunnmøre sin vri - som du og Ulvinnen skriver - en mellomting mellom o og å.

Men mør er det. Ikke morr i alle fall. :o)

"Men mør er det. Ikke morr i alle fall. :o)"

Jeg har lært at riktig stavemåte er mòr.

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

4

• Gyda

3

• Dorthe

2

• Prozak

2

Mest aktive i denne tråden

Mør - ja, jeg sier mør - er rett og slett godt. Spesielt i "hel" form (ikke oppskåret). De kommer i store kveiler. Jeg knekker meg en stubb og koser meg - f.eks. sammen med øl. Nam!

Det hender at jeg skjærer skiver av den også, da. De legger jeg på brødskiva.

Og så hender det at jeg kjøper ferdigoppskåret. Det er f.eks. kjempegodt å spise ved siden av grøt. Det kan jeg anbefale på det varmeste.

Hilsen mørelskeren

Gjest togli

Det stemmer at det uttales med nyanser over hele Sunnmøre. På nordre Sunnmøre (Ålesundsområdet) blir det uttalt med ren Ø. Likevel - innover i fjordene har man en helt egen lyd for det som jeg ikke greier å skrive fordi det ikke finnes en bokstav for den (hehe). men det er en mellomting mellom ø og å.

Og så har søre Sunnmøre sin vri - som du og Ulvinnen skriver - en mellomting mellom o og å.

Men mør er det. Ikke morr i alle fall. :o)

Da tok jeg heldigvis ikke helt feil. Øra mine er som kjent ikke helt til å stole på ;-)

Annonse

Annonse

Det er spekemat av får. Veldig god, både som pålegg og snacks.

På søndag spiste jeg en hel pakke av Sognemorr, av de som har E-coli.

Den smakte fortreffelig, håper bare jeg ikke blir dårlig.

Det er vel kun barn som har blitt syke av e-coli, til nå i alle fall?

Gjest Ulvinnen

Det er vel kun barn som har blitt syke av e-coli, til nå i alle fall?

Ja, det er det. Så jeg blir nok ikke syk, men det er litt ekkelt å tenke på at jeg har spist noe med E,coli bakterier.

Det jeg er redd for, er at barna mine kan ha fått det i seg uten å ville innrømme at de har forsynt seg i kjøleskapet...

Ja, det er det. Så jeg blir nok ikke syk, men det er litt ekkelt å tenke på at jeg har spist noe med E,coli bakterier.

Det jeg er redd for, er at barna mine kan ha fått det i seg uten å ville innrømme at de har forsynt seg i kjøleskapet...

Det går nok bra uansett. Sannsynligvis er det mange barn som har spist morrpølse med ecoli-bakterier, som ikke har blitt syke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...