Gå til innhold

Matlaging

Anbefalte innlegg

amerikafareren
Skrevet

Dere dol-husmødre lager dere gorumetmiddager i helgene fra "scratch"? Etter å ha lest trådene om romantikk og middager, og diskusjon om cabaret er mere eller mindre romantisk enn andrebryst så får jeg følelsen av at jeg er blant mesterkokker her.

Lager dere virkelig hjemmelaget is sånn innimellom, eller er dette fantasie. Jeg har i åresvis laget is i adventstida som jeg serverer gjester i julen. Tror ikke det har vært mange som har smakt slikt før, og da ikke ofte i hvert fall.

Jeg ville dåne hvis en mann inviterte meg på romantisk middage og serverte f.eks. hvitløksgratinerte scampi til forrett, biff med ovnsbakte grønnsaker til hovedrett og hjemmelaget vaniljeis med sjokolade- og nøttesaus til dessert. I fleste tilfeller sier mannfolk at de ikke er noe gode på å lage mat så de tar meg ut på restaurant og jeg inviterer dem på hjemmelaget middag.

Ikke nå akkurat når jeg har en kokeplata hvor jeg lager mest bønner og pasta;)

Skrevet

Lån meg en kombinert elektrisk og gasskomfyr, masse fine råvarer og grønnsaker ferdig handlet inn på et ellers velutstyrt kjøkken og se.

Må jeg lage det på mitt kjøkken, løpe rundt for å handle alene, for så lage og servere til en som slanker seg og bare skal ha salat, så blir det ikke noe av.

amerikafareren
Skrevet

Lån meg en kombinert elektrisk og gasskomfyr, masse fine råvarer og grønnsaker ferdig handlet inn på et ellers velutstyrt kjøkken og se.

Må jeg lage det på mitt kjøkken, løpe rundt for å handle alene, for så lage og servere til en som slanker seg og bare skal ha salat, så blir det ikke noe av.

Nåja jeg tviler ikke på at du kan lage mat, men hvis du må låne slikt kjøkken for å invitere en kvinne på middag så synes jeg det er rart hvis du gjør det ofte i året.

Du må være temmelig interessert i matlaging til netopp som du sier løpe rundt alene og handle ingredienser og så stå i timesvis på kjøkkenet etterpå og passe temperaturen. Hvis du er det så kommer jeg gjerne på middag til deg , og lover å spise noe mer enn salat;)

Skrevet

Nåja jeg tviler ikke på at du kan lage mat, men hvis du må låne slikt kjøkken for å invitere en kvinne på middag så synes jeg det er rart hvis du gjør det ofte i året.

Du må være temmelig interessert i matlaging til netopp som du sier løpe rundt alene og handle ingredienser og så stå i timesvis på kjøkkenet etterpå og passe temperaturen. Hvis du er det så kommer jeg gjerne på middag til deg , og lover å spise noe mer enn salat;)

Hvis du hadde sett kjøkkenet mitt. Når jeg lager noe, så blir det som regel hos andre som har bedre plass/utstyr.

Det behøver ikke være så avansert, det er bare å severe noe folk liker. Gourmet betyr ikke automatisk "godt". Det fins mye som jeg ikke liker av slikt.

Russisk kaviar og tørr sjampanje eller sekt er python (salt, tran og surt kattepiss). Blåskjell er heller ikke spesielt godt (seigt, ubestemmelig konsistens og ofte grønskesmak).

Skrevet

Her lages ikke mye fra scratch nei. Vi takker toro hver dag. ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

Her i huset lages det meste fra scratch, med enkelte, hederlige unntak.

Men det er mannen i huset som er gourmetkokken, som elsker å lese kokebøker, handle urter, koke kraft, lage pastadeig, kverne kaffe, blande marinader og eksperimentere med ingredienser og krydder til nye retter.

Jeg bare takker pent (og slikker tallerkenen når ingen ser det). ;o)

amerikafareren
Skrevet

Her lages ikke mye fra scratch nei. Vi takker toro hver dag. ;)

Sjømannskirken i New York selger mange forskjellige poseretter fra Toro:) Noe av det viktigste for nordmenn i utlandet?

Skrevet

Har aldri laget is eller pasta selv, og det kommer jeg nok aldri til å gjøre. Kan ikke si at jeg misliker å stå på kjøkkenet og kokkelere, men det er mye jeg synes er mye mer spennende å gjøre. Jeg har innsett at jeg aldri blir noen superkone eller supermamma på det punktet, og det er i grunnen helt greit:-) Jeg lager ordentlig mat i helgene, men jeg kjenner at jeg får lett angst av gourmettrådene som er her inne av og til. Det høres ut som om mange her går kjøkkensjefen på Bagatelle en høy gang.

Skrevet

Noen ser på matlaging som hobby, ikke et nødvendig onde.

Dessuten er det noe med at god mat rett og slett er godt, og at hvor god den er har med råvarer _og_ tilbereding å gjøre.

Ikke mye toro her nei...

Mrs. Wallace
Skrevet

Har aldri laget is eller pasta selv, og det kommer jeg nok aldri til å gjøre. Kan ikke si at jeg misliker å stå på kjøkkenet og kokkelere, men det er mye jeg synes er mye mer spennende å gjøre. Jeg har innsett at jeg aldri blir noen superkone eller supermamma på det punktet, og det er i grunnen helt greit:-) Jeg lager ordentlig mat i helgene, men jeg kjenner at jeg får lett angst av gourmettrådene som er her inne av og til. Det høres ut som om mange her går kjøkkensjefen på Bagatelle en høy gang.

Man må aldri forveksle evnen til å være en supermamma med evnen til å lage is og pasta fra scratch. Ungene gir jo jamnt blanke i hvor isen kommer fra. ;o)

mariaflyfly
Skrevet

Hender vi kliner til med noe skikkelig i helgene, ja. Men i hverdagen er det ikke tid.

Skrevet

Man må aldri forveksle evnen til å være en supermamma med evnen til å lage is og pasta fra scratch. Ungene gir jo jamnt blanke i hvor isen kommer fra. ;o)

Gjør de? Kanskje det er håp likevel? ;-)

Skrevet

Hender vi kliner til med noe skikkelig i helgene, ja. Men i hverdagen er det ikke tid.

Kunsten er å finne en liste med enkle, men gode hverdagsretter...

Skrevet

Kunsten er å finne en liste med enkle, men gode hverdagsretter...

Det fins jo flere typer Grandiosa.

amerikafareren
Skrevet

Det var rett og slett godt å høre. Jeg begynte virkelig å lure. Jeg er glad i å eksperimentere på kjøkkenet og lage god mat, men jeg hadde ikke særlig tid til det da ungene var små og da lagde jeg også helst noe de likte. Husker at jeg elsket å dekorere sjokoladekaker og boller som forskjellige figurer og det ble lagt merke til.

I senere tid inviterer jeg gjerne gjester til å kunne ha sjansen til å prøve ut oppskrifter, men det er heller ikke ofte jeg har tid til slikt og det koster også penger.

Skrevet

Det fins jo flere typer Grandiosa.

Grandiosa er vel nærmest et skjellsord her i huset :P

amerikafareren
Skrevet

Jeg har aldri hatt et barn som har likt den hjemmelagede isen min;) Den er det de voksne som liker. Jentene mine til og med nektet en periode å spise min hjemmelagede pizza og ville heller ha Grandiosa;) Lurer på om det var da jeg sluttet å lage pizza...hm...

Skrevet

Grandiosa er vel nærmest et skjellsord her i huset :P

Jeg kan lage hele små gourmetmåltider av en Grandiosa som grunnlag. ikke så ofte.

Mrs. Wallace
Skrevet

Guttungen er mer glad i Spaghetti a la Capri enn i farens hjemmelagde pasta, for å si det sånn. ;o)

Skrevet

Du skal ike bare lage pasta, du skal dyrke og male melet selv, og legge eggene.

:-)

Fersk pasta smaker ikke godt. Da velger jeg heller Sopps tørre, gode og praktiske strikkepinner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...