Gå til innhold

Norsk religionstilhørighet

Anbefalte innlegg

amerikafareren
Skrevet

Nordmenn har blitt betraktet av naboland som treige, firkantede og overreligiøse. Ikke lov å vaske tøy på søndager, og ikke mulig å få servert alkohol. Bedehus på hvert hjørne og norske kirker i utlandet har nisser, bilder av kongefamilien og jesus om hverandre og tror at det er slik i himmelen.

Jeg har flere ganger blitt spurt hvorfor nordmenn er så lite motbeviste, og hvorfor de er så gammeldags og mitt svar er at de oppfatter seg selv topp moderne og resten av verden gammeldags;)

amerikafareren
Skrevet

Beklager det skulle stått "lite motebevisste".

Skrevet

Hvis norge er et lite motebevisst land, så er det noe jeg applauderer med stor iver. Når det gjelder konservative og gammeldagse holdninger, så finner vi vel det overalt - om enn ikke alltid de samme tingene. Og krampaktig religiøst er vel en av de tingene norge ihvertfall ikke er - med unntak av et par idiotiske lover. Sammenliknet med f.eks USA (en del stater), så er vi rene "hedningene" og satanistene her i nord.

"............................................"

amerikafareren
Skrevet

Hvis norge er et lite motebevisst land, så er det noe jeg applauderer med stor iver. Når det gjelder konservative og gammeldagse holdninger, så finner vi vel det overalt - om enn ikke alltid de samme tingene. Og krampaktig religiøst er vel en av de tingene norge ihvertfall ikke er - med unntak av et par idiotiske lover. Sammenliknet med f.eks USA (en del stater), så er vi rene "hedningene" og satanistene her i nord.

"............................................"

Jeg betrakter ikke USA som naboland, og de gjør heller ikke forskjell på Norge, Danmark og Sverige. Ikke mer enn vi ser ingen forskjell på land i Midtøsten.

Naboland for meg er f.eks. Danmark og Sverige, Finland, Tyskland.

Tror ikke amerikanere gjør forskjell på nordmenn og franskmenn når det gjelder moter, men det tror jeg helt sikkert franskmenn gjør;)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg betrakter ikke USA som naboland, og de gjør heller ikke forskjell på Norge, Danmark og Sverige. Ikke mer enn vi ser ingen forskjell på land i Midtøsten.

Naboland for meg er f.eks. Danmark og Sverige, Finland, Tyskland.

Tror ikke amerikanere gjør forskjell på nordmenn og franskmenn når det gjelder moter, men det tror jeg helt sikkert franskmenn gjør;)

Men er det noe problem, da?

Egentlig tror jeg alle land har sine stereotypier i andre lands øyne. Det er laget mang en komisk figur av personer fra andre land. Bare tenk på Pirkka... Antakelig er ikke alle finner like begeistret for den oppfatningen av folkelige finner.

Og buldrete tyskere med lederhosen, svinesteik og digre ølmugger...

Personlig tror jeg ikke at flertallet av tyskere er slik, men stereotypen er nå morsom likevel, da.

amerikafareren
Skrevet

Men er det noe problem, da?

Egentlig tror jeg alle land har sine stereotypier i andre lands øyne. Det er laget mang en komisk figur av personer fra andre land. Bare tenk på Pirkka... Antakelig er ikke alle finner like begeistret for den oppfatningen av folkelige finner.

Og buldrete tyskere med lederhosen, svinesteik og digre ølmugger...

Personlig tror jeg ikke at flertallet av tyskere er slik, men stereotypen er nå morsom likevel, da.

Nei jeg skrev ikke at det var et problem;) Det har bare vært noen tråder om religioner i det siste, og jeg lurte på reaksjonene;)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Nei jeg skrev ikke at det var et problem;) Det har bare vært noen tråder om religioner i det siste, og jeg lurte på reaksjonene;)

Ja, religion har vært et aktivt tema her, gitt...

Forresten, har noen skrevet om Jehovas vitner og andre sekter? De er jo profesjonelle på hjernevask.

Jeg har for det meste lagt merke til diskusjoner om islam - og så så jeg en tråd om scientologene.

(Men turte ikke ta den testen, altså... Selv om en der påstår at man ikke kan spores, så er jeg litt for paranoid til det...)

Skrevet

Jeg har fått høre at nordmenn sosialt er dumme og uhøflige.

amerikafareren
Skrevet

Ja, religion har vært et aktivt tema her, gitt...

Forresten, har noen skrevet om Jehovas vitner og andre sekter? De er jo profesjonelle på hjernevask.

Jeg har for det meste lagt merke til diskusjoner om islam - og så så jeg en tråd om scientologene.

(Men turte ikke ta den testen, altså... Selv om en der påstår at man ikke kan spores, så er jeg litt for paranoid til det...)

Jeg tok en test hos scientologene for tyve år siden, og slikt fjas og tull kommer jeg ikke i nærheten av mer. De var etter meg lenge, skulle selge meg diverse kurs og lære meg alt om livets realiteter. Dette er ren hjernevasking, og jeg ser ingen grunn til å ta slike tester nå. De skal ikke få en eneste krone av meg i hvert fall.

amerikafareren
Skrevet

Jeg har fått høre at nordmenn sosialt er dumme og uhøflige.

Mange opplever nordmenn som uhøflige, og en brasiliansk jente jeg kjente engang var fast bestemt på at nord-europeisk mann skulle hun ikke ha, da ville hun heller ha en isklump i sengen. Hun var sikker på at isklumpen var varmere;)

Gjest liede
Skrevet

Norge er så mangt. Store forskjeller mellom by og "landsby", by og by, land og land. Sånn er det med alle land i verden. Enhver nordmann kan ikke være ansvarlig for hvilket inntrykk omverdenen har. (fryktelig diplomatisk nå)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg tok en test hos scientologene for tyve år siden, og slikt fjas og tull kommer jeg ikke i nærheten av mer. De var etter meg lenge, skulle selge meg diverse kurs og lære meg alt om livets realiteter. Dette er ren hjernevasking, og jeg ser ingen grunn til å ta slike tester nå. De skal ikke få en eneste krone av meg i hvert fall.

Grøss... Får de lillefingeren, tar de gjerne hele hånda...

Hadde de navnet og adressen din, da? Hvordan ble du kvitt dem til slutt?

amerikafareren
Skrevet

Norge er så mangt. Store forskjeller mellom by og "landsby", by og by, land og land. Sånn er det med alle land i verden. Enhver nordmann kan ikke være ansvarlig for hvilket inntrykk omverdenen har. (fryktelig diplomatisk nå)

Forskjellene blir ganske små sammenlignet med USA f.eks. Nordmenn er ganske like sammenlignet med mange andre land som er mye større.

amerikafareren
Skrevet

Grøss... Får de lillefingeren, tar de gjerne hele hånda...

Hadde de navnet og adressen din, da? Hvordan ble du kvitt dem til slutt?

De hadde i hvert fall tlf.nr., ja og ringte konstant. Jeg flyttet og byttet nr., og husker at da sluttet det.

Jeg sa først at jeg ikke hadde tid, siden at jeg ikke hadde interesse og til slutt sa jeg at jeg ikke ville snakke med dem. Husker første gangen jeg sa at jeg ikke hadde tid så hadde de kurs til å lære meg å ha tid;) Noe så idiotisk sem den filosofien der skal man lete lenge etter.

Egentlig tror jeg ikke noen vet hva den går på. Det er bare en eller annen som fant en vei til å hjernevaske sårbare mennesker og tjene penger på deg.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

De hadde i hvert fall tlf.nr., ja og ringte konstant. Jeg flyttet og byttet nr., og husker at da sluttet det.

Jeg sa først at jeg ikke hadde tid, siden at jeg ikke hadde interesse og til slutt sa jeg at jeg ikke ville snakke med dem. Husker første gangen jeg sa at jeg ikke hadde tid så hadde de kurs til å lære meg å ha tid;) Noe så idiotisk sem den filosofien der skal man lete lenge etter.

Egentlig tror jeg ikke noen vet hva den går på. Det er bare en eller annen som fant en vei til å hjernevaske sårbare mennesker og tjene penger på deg.

"Husker første gangen jeg sa at jeg ikke hadde tid så hadde de kurs til å lære meg å ha tid;) "

Ja, det er helt utrolig - sleipere jævler skal man vel lete lenge etter (håper jeg)...

For øvrig er det jo en vanlig strategi blant kristne misjonerende å si "men du kan ikke ta stilling til bibelen før du har lest hele". (Les: kan ikke si nei til den, før vi har lest hele.)

Mao må vi lese hele bibelen, koranen, talmud og alle andre hellige skrifter før vi i det hele tatt kan tenke på å velge religion...

Tro om vi rekker det før vi dør..?

Gjest Elextra
Skrevet

Har inntrykk av at nordmenn er ganske _mote_bevisste, men generelt bryr seg lite om hvordan de ser ut. Det er viktigere å være moteriktig enn velstelt.

Du møter knapt en franskmann som ikke er nybarbert og har nypussede sko. Nordmenn er mer opptatt av at jeansen har siste moteriktige snitt ;).

amerikafareren
Skrevet

"Husker første gangen jeg sa at jeg ikke hadde tid så hadde de kurs til å lære meg å ha tid;) "

Ja, det er helt utrolig - sleipere jævler skal man vel lete lenge etter (håper jeg)...

For øvrig er det jo en vanlig strategi blant kristne misjonerende å si "men du kan ikke ta stilling til bibelen før du har lest hele". (Les: kan ikke si nei til den, før vi har lest hele.)

Mao må vi lese hele bibelen, koranen, talmud og alle andre hellige skrifter før vi i det hele tatt kan tenke på å velge religion...

Tro om vi rekker det før vi dør..?

Tror ikke noen seriøse kristne mener at man skal lese hele bibelen. Den skal leses som brudd ifølge dem som studerer den. Å lese den fra side til side blir feil.

Jeg har lest mye i både Koranen og Bibelen, og synes de skriftene har likt budskap;)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Tror ikke noen seriøse kristne mener at man skal lese hele bibelen. Den skal leses som brudd ifølge dem som studerer den. Å lese den fra side til side blir feil.

Jeg har lest mye i både Koranen og Bibelen, og synes de skriftene har likt budskap;)

Sikkert sant nok - men så finnes det jo også en del fanatikere som kaller seg kristne.

For eksempel har jeg lest at Jehovas vitner til og med har sin egen versjon av bibelen, og at de følger den versjonen slavisk - mens de mener at statskirken er djevelens verk...

Ganske originalt, egentlig.

Skrevet

Da er det jammen på tide at nabolandene blir oppdatert..

amerikafareren
Skrevet

Da er det jammen på tide at nabolandene blir oppdatert..

Dette er det de mener når de observerer nordmenn, ikke hva nordmenn mener at de bør mene;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...