Gå til innhold

Noen som har greie på loddsalg og basar?

Anbefalte innlegg

Gjest Nybegynner på basar
Skrevet

Noen her som har greie på hvordan ha trekning når man selger loddbøker?! Vi selger lodd i loddbøker, men har ikke helt klart å finne ut hvordan trekningen skal foregå :)

Er det noen som vet om man må kjøpe en "trekke-maskin" av noe slag - eller noen som har en genial løsning til dette, så blir jeg veeeldig glad :)

Skrevet

Du kan kjøpe et apparat til dette, men det er ikke nødvendig. Jeg jobber på et eldresenter og der har vi utlodninger hele tiden. Vi gjør slik:

2 bokser. Små pappbiter. På disse skrives tall. I den ene (første) boksen trekkes tallet som sier hvilken bok det er. I den første boksen må du ha oppi/ta ut av så det stemmer overens med antall solgte bøker.I den andre boksen trekkes det hvilket nummer som har vunnet. Våre loddbøker har 100 lodd. Så i den ene (andre) boksen er det alltid tall fra 1-100. Vi har små stive pappbiter som vi har brukt i mange, mange år nå. Fungerer utmerket. En person (en annen en den som trekker) har bøkene forann seg i rekkefølge slik at det går raskt.

Gjest sandex
Skrevet

Du kan kjøpe et apparat til dette, men det er ikke nødvendig. Jeg jobber på et eldresenter og der har vi utlodninger hele tiden. Vi gjør slik:

2 bokser. Små pappbiter. På disse skrives tall. I den ene (første) boksen trekkes tallet som sier hvilken bok det er. I den første boksen må du ha oppi/ta ut av så det stemmer overens med antall solgte bøker.I den andre boksen trekkes det hvilket nummer som har vunnet. Våre loddbøker har 100 lodd. Så i den ene (andre) boksen er det alltid tall fra 1-100. Vi har små stive pappbiter som vi har brukt i mange, mange år nå. Fungerer utmerket. En person (en annen en den som trekker) har bøkene forann seg i rekkefølge slik at det går raskt.

Takk for tipset :) men disse loddbøkene går til 999... hmmm.. :)

Gjest abrahamsen
Skrevet

En jeg kjenner bruker å trekke bøker på en en internett eller et annet program han har på data. Mer vet jeg ikke.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Kanskje dere kan ha tallene 0-9, og så trekke ett siffer om gangen? Altså: Hvis dere fx først trekker 9, og så igjen trekker 9, og så trekker 9 enda en gang, så blir resultatet 999?

Skrevet

Kan du ikke låne et trekkeapparat på Bedehuset eller i Idrettslaget. De som har basarer ofte, har gjerne et elektronisk trekkeapparat, andre har manuelle. Da vi hadde trekning i et lite lag jeg er medlem i, ble en PC barukt. Jeg husker ikke om vedkommende fant noe på Nettet, eller han hadde kjøpt et program. Dette er ganske lenge siden, før PC'en ble allemanseie.

Skrevet

Pass på at dere trekker både bok og lodd omigjen, ikke bare loddnummeret, dersom det trekkes et lodd som ikke er solgt. Altså, hvis dere trekker ut bok C lodd nr. 897, og bare 800 lodd er solgt fra bok C, må boka også trekkes på nytt. Kanskje kommer C omigjen, men det kan også bli bok A . og selvsagt et helt annet loddnummer.

Dette gjøres ofte feil i "amatørlotterier". Håper det ble forståelig.

Meg1365380063
Skrevet

Kanskje dere kan ha tallene 0-9, og så trekke ett siffer om gangen? Altså: Hvis dere fx først trekker 9, og så igjen trekker 9, og så trekker 9 enda en gang, så blir resultatet 999?

Da vil ikke jeg kjøpe lodd 1-99...

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Da vil ikke jeg kjøpe lodd 1-99...

Jo, som sagt er også null med. Hvis man trekker 0, og så 0, og så 4, så blir resultatet 4.

Meg1365380063
Skrevet

Jo, som sagt er også null med. Hvis man trekker 0, og så 0, og så 4, så blir resultatet 4.

Ah, da forsto jeg! Sorry! :-)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Ah, da forsto jeg! Sorry! :-)

Helt i orden! ;-)

ikke fast nick
Skrevet

Da har du tre rekker med lapper som går fra 0-9 alle sammen, har det i en bolle og trekker tre av dem hver gang, etter at dere har trukket hvilken bok det skal være fra.

Gjest sandex
Skrevet

Pass på at dere trekker både bok og lodd omigjen, ikke bare loddnummeret, dersom det trekkes et lodd som ikke er solgt. Altså, hvis dere trekker ut bok C lodd nr. 897, og bare 800 lodd er solgt fra bok C, må boka også trekkes på nytt. Kanskje kommer C omigjen, men det kan også bli bok A . og selvsagt et helt annet loddnummer.

Dette gjøres ofte feil i "amatørlotterier". Håper det ble forståelig.

Er ikke sikker på om jeg skjønte det der, men... Hos oss blir det bare tall fra 1-4000, og vi har nå fått lånt et manuellt trekkeapparat, så det blir kos :) Tusen takk for svar til alle!

Skrevet

Er ikke sikker på om jeg skjønte det der, men... Hos oss blir det bare tall fra 1-4000, og vi har nå fått lånt et manuellt trekkeapparat, så det blir kos :) Tusen takk for svar til alle!

Hvis alle loddbøkene inneholder forskjellige numre, trenger du ikke tenke på det jeg skrev.

Hvis alle loddbøkene har de samme numrene, kan situasjonen jeg beskrev, oppstå dersom ikke alle loddene er solgt.

Poenget er at ved trekning av et usolgt lodd, må man trekke _helt_ omigjen. Ikke bestemme seg for at "siden det er solgt bare 80 lodd fra den boka, må vi trekke på nytt og på nytt inntil vi får et lodd under 80".

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...