Gjest bjørnhild Skrevet 18. mars 2001 Del Skrevet 18. mars 2001 Hei Trine! Jeg fødte en gutt på et år siden. Fødselen startet raskt. Vannet gikk kl. 01.00, veene startet med det samme. Rett ned på sykehuset. Gutten kom kl. 07.00. Er ikke dette raskt for en førstegangsfødende? Vil det gå like raskt neste gang tror du? Det er også en annen ting jeg vil spørre deg om. Jeg synes fødselen gikk ganske greit de første timene. Men så begyne jordmora å tøye noe helt forferdelig inni i skjeden min. Det var helt ubeskrivelig smertefullt. Verre en selve fødselen. Hun ville ikke gi seg med dette. Hun vill vel ha fødselen fort overstått. Etter denne tøyingene gikk alt enda raskere, og jeg fikk ikke lenger hvilt meg i mellom veene. Er det riktig framgangsmåte? Kan ikke naturen få gå sin gang???? Tror du jeg ville født like raskt uten denne tøyingen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22384-jordmora-forverret-f%C3%B8dselen-min/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 18. mars 2001 Del Skrevet 18. mars 2001 Du må regne med at jordmoren som du hadde sist du fødte, sansynligvis handlet i god tro. Hun regnet sikkert ikke med at du hadde så gode rier at fødselen skulle gå så raskt. Hun gjorde imidlertid noe, som av mange blir betraktet som unødvendig, mens andre jordmødre synes det er helt på sin plass med slike inngrep. Det er ikke tvil om at det har skjedd en del endringer i jordmorfaget gjennom årene. De som er utdannet i løpet av de 10-15 siste årene, har nok en mer "myk" innstilling til fødselsarbeid. Mye av vår tilnærming er basert på ideen om at det er kvinnens fødsel og det er hun som bestemmer over egen kropp, hun har også en ide om hva som er best for hennes kropp. Det er klart at vi må gripe inn iblant, men det skal ikke gjøres uten kvinnens samtykke. Noen ganger må man nesten overtale henne, hvis det blir ansett som viktig for barnets trygghet at man griper inn. Slike tøyinger som du beskriver, er smertefullt, og det er ikke første gang jeg hører at noen har fått ødelagt fødselsopplevelsen av dette. Ikke minst er det vondt at du ikke blir hørt når du sier at hun må slutte. Uansett, jeg synes du skal ta det opp med fødeavdelingen når du nærmer deg neste fødsel. Skal du til journalskriving, kan du fortelle om hva du ønsker/ikke ønsker. Du kan evt. skrive et brev som blir lagt i din journal. Det vil sikkert også holde at du forteller den jordmoren du får under fødselen om hva du er redd for. De aller, aller fleste er lydhøre og er innstilt på å gjøre en god jobb for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22384-jordmora-forverret-f%C3%B8dselen-min/#findComment-95502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.