Gå til innhold

Trafikk: de trenger ikke strekke ut hånda lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart kan de vel ta løpefart og hoppe ut i gata, og likevel få rett? Eller late som de venter på bussen og plutslig hoppe ut og simuelere en skade for så å forlange erstatning, kanskje for en skade de hadde fra før.

Jeg mener fotgjengere må stoppe og strekke ut handa så det er tydelig at de skal over. Men er de ute i fotgjengerfeltet, så er det klart. Mange har mistet lappen for å nesten kjøre over tærne til folk ute i fotgjengerfelt, og det er greit nok.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1256560.ece

Skrevet

Selvfølgelig skal en ikke måtte strekke ut hånden og signalisere at man skal gå over hvis det er fotgjengerfelt. Det er bilistens ansvar å følge med på folk langs veien, og spesiellt i forbindelse med kryss og fortau.

"................................................."

Gjest vioola
Skrevet

Selvfølgelig skal en ikke måtte strekke ut hånden og signalisere at man skal gå over hvis det er fotgjengerfelt. Det er bilistens ansvar å følge med på folk langs veien, og spesiellt i forbindelse med kryss og fortau.

ja helt enig. Bilister skal alltid ha lav nok fart til å kunne stoppe i god tid om noen plutselig er ute i fotgjengerfeltet. Faktisk er det noe av det kjøreskoler og biltilsynet terper aller mest på

Skrevet

ja helt enig. Bilister skal alltid ha lav nok fart til å kunne stoppe i god tid om noen plutselig er ute i fotgjengerfeltet. Faktisk er det noe av det kjøreskoler og biltilsynet terper aller mest på

Ikke bare det, men lese trafikk/fortausbildet slik at man ikke blir overrasket når noen går ut i fo®tgjengerfeltet.

"..........................................."

Skrevet

Ikke bare det, men lese trafikk/fortausbildet slik at man ikke blir overrasket når noen går ut i fo®tgjengerfeltet.

"..........................................."

"ikke bare det, men OGSÅ ..." skulle det være :-)

".............................................."

Skrevet

Da blir det en ytterligere ansvarsforskyvning over på bilister som kanskje ikke er helt rimelig. Hvis fotgejengerne benytter sin rett til å gå rett ut i veien uten å se om det kommer bil, da vil noen dø, og andre får en traumatisk opplevelse som de kanskje ikke i praksis har mulighet til å avverge.

Jeg har mange ganger sett svarte fotgjengere uten refleks gå rett ut i veien, de dukker opp av ingenting. De tror at jeg ser dem og det gjør jeg også, men en gang i blant litt for sent. For deres egen sikkerhets skyld ville jeg håpet at de var pliktig til å stoppe opp og strekke ut hånda. Hvis jeg da ikke ser dem, så blir de bare litt sure, ikke døde eller skadet.

Jeg er livresdd svarte syklister, de kommer som skutt ut av mørket og skremmer vettet av meg.

Skrevet

Da blir det en ytterligere ansvarsforskyvning over på bilister som kanskje ikke er helt rimelig. Hvis fotgejengerne benytter sin rett til å gå rett ut i veien uten å se om det kommer bil, da vil noen dø, og andre får en traumatisk opplevelse som de kanskje ikke i praksis har mulighet til å avverge.

Jeg har mange ganger sett svarte fotgjengere uten refleks gå rett ut i veien, de dukker opp av ingenting. De tror at jeg ser dem og det gjør jeg også, men en gang i blant litt for sent. For deres egen sikkerhets skyld ville jeg håpet at de var pliktig til å stoppe opp og strekke ut hånda. Hvis jeg da ikke ser dem, så blir de bare litt sure, ikke døde eller skadet.

Jeg er livresdd svarte syklister, de kommer som skutt ut av mørket og skremmer vettet av meg.

Du ser altså ikke en mellomting mellom å løpe rett ut i veien uten forvarsel, og å stå å veive med armen?

"............................................."

Skrevet

Du ser altså ikke en mellomting mellom å løpe rett ut i veien uten forvarsel, og å stå å veive med armen?

"............................................."

Det må være enten eller, nå er det hverken eller.

Bilisten skal i følge retten vurdere ut fra ulike aktiviteter, kroppsspråk og erfaringer avgjøre om folk skal over veien (også i mørke?). Noen ombestemmer seg mift i gata også, det vet jeg. Men det er en annen sak.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Selvfølgelig strekker jeg ikke ut armen når jeg skal over veien. Det får da være måte på.

Men det hender jeg ser meg for når jeg går over gata, og med det unngår jeg stort bilene. Hvis en sjåfør skulle renne meg i filler en av de gangene jeg går i egne tanker og aner fred og ingen fare, er det naturligvis min feil om jeg blir kjøttdeig.

Skrevet

Selvfølgelig strekker jeg ikke ut armen når jeg skal over veien. Det får da være måte på.

Men det hender jeg ser meg for når jeg går over gata, og med det unngår jeg stort bilene. Hvis en sjåfør skulle renne meg i filler en av de gangene jeg går i egne tanker og aner fred og ingen fare, er det naturligvis min feil om jeg blir kjøttdeig.

Jeg har alltid lært barn å se seg for og -i tillegg- strekke ut armen når de skal over, skal de slutte med det?

Hva skal vi skrive på gravstenene?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har alltid lært barn å se seg for og -i tillegg- strekke ut armen når de skal over, skal de slutte med det?

Hva skal vi skrive på gravstenene?

Selvfølgelig skal man lære unger å stoppe opp og se seg for før de skal gå over gata.

Men fra det til å forvente at voksne mennesker skal stå der med ereksjon i armen mens de ser ut som idioter, er et stort steg i gal retning.

De fleste bilister er oppmerksomme på lette trafikanter, men det vil alltid finnes en eller annen idiot som nærmest slenger seg ut i veien.

Skrevet

Ingen skal kjøre ned folk, men hvorfor er det så om å gjøre å slippe å strekke ut armen?

For å understøtte folks innebygde dødsønske?

Gi mer erstatninger til bevisstløse fotgjengere som går og snakker i mobilen?

En grunn må det være, for anstrengende er det ikke.

Skrevet

Har vært på trafikkurs med barnehaven.

Grunnen til at man sluttet med å rekke ut hånden er fordi barna dermed tenkte at "Nå kan jeg gå" uten at det nødvendigvis var klart!

Det var i allefall det de sa hos trygg trafikk!

Skrevet

Selvfølgelig skal man lære unger å stoppe opp og se seg for før de skal gå over gata.

Men fra det til å forvente at voksne mennesker skal stå der med ereksjon i armen mens de ser ut som idioter, er et stort steg i gal retning.

De fleste bilister er oppmerksomme på lette trafikanter, men det vil alltid finnes en eller annen idiot som nærmest slenger seg ut i veien.

Det med å strekke ut armen er en psykisk fokusering som barn absolutt trenger.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det med å strekke ut armen er en psykisk fokusering som barn absolutt trenger.

Men du mener voksne trenger den også?

Skrevet

Har vært på trafikkurs med barnehaven.

Grunnen til at man sluttet med å rekke ut hånden er fordi barna dermed tenkte at "Nå kan jeg gå" uten at det nødvendigvis var klart!

Det var i allefall det de sa hos trygg trafikk!

Da skjønner jeg ingenting.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Da skjønner jeg ingenting.

For øvrig: Rekker du selv ut armen når du går over veien?

Skrevet

Men du mener voksne trenger den også?

Når det skjer ulykker, så blir det rettssak. Forvirring på dette punktet skaper uforutstigbarhet i allerede uforutsigbare rettsforsamlinger.

Hvis skolene har lært bort å strekke ut armen i 30 år.... og bilistene er vant til at de gjør det, plutselig så gjør de det ikke lenger?

Det er ennå ikke opp til enhver å gå på rødt heldigvis, men snart.

Skrevet

For øvrig: Rekker du selv ut armen når du går over veien?

Som prinsipp, ja. Men som regel venter jeg til bilene har passert, og går når det er klart. Hvis noen likevel stopper ubedt, så går jeg. er det ingen biler, så går jeg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Som prinsipp, ja. Men som regel venter jeg til bilene har passert, og går når det er klart. Hvis noen likevel stopper ubedt, så går jeg. er det ingen biler, så går jeg.

Hehe, hvis jeg hadde sett deg, en voksen mann, holde strak arm når du krysser veien, hadde jeg ganske sikkert trodd du var tilbakestående. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...