Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hvorfor?

Hvorfor får noen vann i kroppen? Jeg er hoven i fingre, føtter og legger. Min jordmor har snakket om at vann er et sunnhetstegn, uten at jeg har forstått helt hvorfor. Er det bare vann i tilknytning til utslag på urin og høyt blodtrykk som er farlig? Vi vannet forsvinne rett etter fødsel?

Jeg er i min siste uke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22386-vann-i-kroppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Din jordmor har nok rett i at ødemer er et tegn på at de normale/forventede forandringene i sirkulasjonssystemet har inntruffet. Ca 6-8 liter væske blir i svangerskapet holdt igjen i kroppen, noe i blodbanen og en del ute i vevet, som ødemer. Salt/natrium er med på å holde denne væsken i kroppen. Hvis man planlegger å gå over til saltfattig kost for å redusere ødemene, vil kroppen ved hjelp av nyrene sørge for å spare på salt. Det er ikke så bra. Det beste er å ha et balansert kosthold.

Ødemer som kommer i forbindelse med høyt blodtrykk og eggehvitte/proteiner i urinen, er med på å danne et bilde av svangerskapsforgiftning. Dette er en alvorlig lidelse, som kun helbredes ved forløsning.

Du vil nok oppleve at det aller meste av væske er borte i løpet av den første uken etter fødsel, deretter forsvinner alt i løpet av rimelig tid. Du vil nok oppleve å svette en del og tisse mer enn vanlig den første tiden etter fødsel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22386-vann-i-kroppen/#findComment-95641
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...