Gå til innhold

Behandler du pene bedre enn mindre pene?

Anbefalte innlegg

Gjest inali
Skrevet

Isåfall hva slags utslag får det?

Vær ærlig nå, behandler du pene/mindre pene likt eller ulikt og hvorfor?

Skrevet

Det avhenger av om jeg er på sjekker'n eller ikke:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Folk vil selvfølgelig svare at de behandler folk likt. I den grad man behandler folk forskjellig, er det en ubevisst handling. Er man ikke bevisst på akkurat dette, er sjansen desto større for forskjellsbehandling.

Jeg tror dessverre de fleste av oss oppfatter pene mennesker som mer tillitvekkende, forutsatt like øvrige faktorer. Og at vi derfor kan ha en tendens til å behandler dem med mer respekt.

Gjest Elextra
Skrevet

Det avhenger av om jeg er på sjekker'n eller ikke:-)

Hehe, godt svart :-).

Gjest luttu
Skrevet

Jeg kan først svare generelt,at de aller fleste gjør det.

Har vært på mange sammenkomster,der jeg har observert at mindre pene menneskr blir oversett,og nesten ikke pratet med.

Jeg for min del kan med hånden på hjertet si at jeg i utgangspunktet har like mye respekt for alle,til jeg lærer folk å kjenne.

Det er personligheten som er avgjørende for om jeg skal ha respekt for en person eller ikke.

Skrevet

En hypotese:

Man behandler mindre pene bedre enn de pene, for man synes "synd på" de mindre pene. Og de pene, som jo er penere enn man selv er, må man sørge for å jekke ned litt.

Ja?

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei, ikke i særlig grad. Men jeg behandler nok ikke folk helt likt.

Det er lettere å gi oppmerksomhet til og være hyggelig med folk som utstråler åpenhet og vennlighet.

Ofte er det vel sånn, at dersom man føler seg bra med seg selv, utstråler man den tryggheten, og dermed får man også mer oppmerksomhet - som igjen fører til at man føler seg bra...etc. ;o)

Gjest personligheten har alt å si
Skrevet

Det spørs vel litt hva du mener med pen. For meg har personligheten langt mere å si enn utseende. En lubben peson kan være langt penere i mine øyne enn ei slank, fisefin utringa berte. Men også det motsatte at den pene er mest hyggelig og grei og da behandler jeg den personen best. Det verste jeg vet er sure og overlegne personer, ingen er styggere enn de. Jeg behandler hyggelige og blide personer best.

Gjest Memilie
Skrevet

Nei, er ingen grunn til forskjellsbehandling. Men jeg har respekt for de som er spesielt inteligente, eller har store kunnskaper innenfor noe med fornuft i. Da oppfører jeg meg pent ;-).

Gjest kirsebær
Skrevet

Om et menneske er vakkert eller stygt, betyr ikke noe for meg. Men hvis den vakre er veldig bevisst egen skjønnhet og har overdreven selvtillig, og den stygge er veldig sjenert og unnskyld-meg, så blir det jo vanskelig å forholde seg til dem. Snakker best mennesker som er normalt hyggelige og som du ikke behøver dra orda ut av. De som må høre sin egen stemme hele tida er like ille.

Skrevet

Folk vil selvfølgelig svare at de behandler folk likt. I den grad man behandler folk forskjellig, er det en ubevisst handling. Er man ikke bevisst på akkurat dette, er sjansen desto større for forskjellsbehandling.

Jeg tror dessverre de fleste av oss oppfatter pene mennesker som mer tillitvekkende, forutsatt like øvrige faktorer. Og at vi derfor kan ha en tendens til å behandler dem med mer respekt.

Helt enig med deg.

Sjansen er meget stor for at de aller aller fleste av oss lars seg ubevisst påvirke av om en person tar seg godt ut eller ikke.

Gjest kalendria
Skrevet

Alle undersøkelser viser i alle fall at pene blir bedre behandlet, og det virker som om det er gjort så mange tester på det at det ikke er særlig tvil om resultatet.

Faktisk ser det ut som om babyer til og med foretrekker å se på et pent (symmetrisk) ansikt enn et minder pent.

Tipper de fleste svarer at de selvfølgelig behandler alle likt.

Men siden de fleste dolere er helt vanlige mennesker, driver nok de fleste dolere forskjellsbehandling, likevel. Selv om de blånekter :)

Gjest abrahamsen
Skrevet

En hypotese:

Man behandler mindre pene bedre enn de pene, for man synes "synd på" de mindre pene. Og de pene, som jo er penere enn man selv er, må man sørge for å jekke ned litt.

Ja?

Nei?

Skrevet

Jeg gjør det ikke bevisst, men jeg er stygt redd for at jeg gjør det nå og da.

Skrevet

Jeg behandler ikke folk forskjellig ut fra utseendet så vidt jeg vet. Men jeg tror nok at jeg automatisk er hyggeligere mot dem som har en sjarmerende og vennlig utstråling. Vi mennesker har nemlig en tendens til å "speile" dem vi kommuniserer med.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg gjør nok det ubevisst ja.. desverre.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har selvfølgelig aldri behandlet en uskjønn person stygt eller mindre pent eller anerledes enn andre med viten og vilje, men hva en gjør og lar spille en rolle rent ubevisst er jo noe annet.

Dog tror jeg ikke det er det at folk er direkte pene eller stygge om avgjør, jeg tror det går på litt mindre målbare genskaper som sjarm og utstråling og sånn. Jeg har et par kompiser som sikkert objektivt sett er ganske midt på treet utseendemessig, men som er sjarmerende som bare det for det.

Og forskjellsbehandler jeg folk etter hvor sjarmerende de er? Jupp, garantert..;-) Folk være så snille, inteligente, flinke, what ever som bare det, men er de kjedelige og sjarmløse takler jeg dem fort ikke og behandler dem sikkert mye dårligere enn slettere personer jeg finner sjarmerende..Jeg er nok grunn..;-)

serendipity
Skrevet

Jeg behandler nok sjarmerende bedre sånn generelt sett. Men sjarm har da INTET å gjøre med skjønnhet.

Skrevet

Jeg tror jeg kan behandle stygge og pene mennesker forskjellig. Ønsker selvfølgelig ikke å gjøre det, men kan hende jeg gjør det for det.

Hvis jeg er på en fest for eksempel har jeg lettere for å ta kontakt med en person med alminnelig utseende enn en som er veldig pen. Jeg tenker kanskje at den som er veldig pen er litt overlegen, spesielt om vedkommende er stille av seg. Er den pene utadvent vil jeg kanskje tenke at det er en person som "tror h*n er noe" eller at personen ikke gidder snakke med slike som meg. At personen er for bra for meg, liksom. hehe :)

Er det en veldig stygg person så kan det hende jeg ikke tar kontakt fordi jeg tror kanskje ikke personen har noe interessant å si. Tror det er lettere å tilegne stygge folk dårlige egenskaper som feks lat, løgnaktig, dårlig hygiene. uintelligent.

Veldig pene mennesker tror jeg også i større grad enn alminnelig pene mennesker må "bevise" at de er intelligente. Folk vil ha det til at de pene er dumme og deilige, slik at de blir litt ufarliggjort.

Tror vi har lettest for å forholde oss til folk som er litt like som oss selv. "Like barn leker best".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...