Gå til innhold

jobbsøker- hvor mye stå på?

Anbefalte innlegg

Gjest vil ha jobben
Skrevet

Jeg holder på å søke jobb. På en av jobbene gikk søknadsfristen ut for en uke siden. Er det greit å ta kontakt med dem nå for å høre hvor de er i prosessen, hvor mange søkere de har fått etc. eller er det bare masete?

Jeg fikk en mail når jeg sendte søknaden på mail om at de ville komme tilbake etterhvert med mer info etter som søknadene behandles.

Regner med det var en automatisk mail som sendes til alle.

Vel, hva tror dere?

Gjest på det som mas
Skrevet

Hadde jeg vært arbeidsgiver, så hadde jeg sett

Gjest KinaKinaKina
Skrevet

Det er ABSOLUTT ikke mas. Det viser at du er interessert og du skiller deg ut fra mengden på en positiv måte.

Stå på :)

Gjest sarah bernard
Skrevet

Ring, du.

Ikke sikkert de har funnet rette kandidaten, til tross for at søknadsfristen er ute.

Forhåpentligvis er du den rette for dem :)

Skrevet

Jeg hadde nok ringt.....det viser jo interesse også da ;o)

Skrevet

Hvis jeg har forstått deg riktig, så har du allerede søkt på jobben, og da synes jeg du skal ringe. Dette viser at du er interessert, og kontaktpersonen får et mer personlig inntrykk av deg :) Lykke til!

Skrevet

Hadde jeg vært arbeidsgiver, så hadde jeg sett

Enig egentlig

Gjest vil ha jobben
Skrevet

Enig egentlig

Hvorfor er det masete da? Er det ikke positivt at søkeren viser interesse?

Man ringer bare en gang, mener du fortsatt det er masete?

Skrevet

Jeg ville tenkt meg om.

Jeg pleier ikke å drive med sånt, men den gangen jeg satt med en søknadsbunke med over 50 søknader hadde jeg ikke tid eller muligheter til å huske hvem som ringte av de som gjorde det. Det ble i grunnen bare et litt irriterende avbrudd i jobben å måtte svare på spørsmål om hvor mange søknader som var kommet og hvor langt vi var kommet i prossessen, etc.

Jeg svarte på hvor mange søknader vi hadde fått, og at vedkommende ville høre fra oss når det hele var klart. (Jeg noterte meg ikke navnet og tenkte at dette var ekstra interessert person og dermed kandidat til jobben. Kvalifikasjonene i papirene avgjorde.)

Min opplevelse av dette trenger jo ikke å være den gjengse, og jeg vil tro at det er av stor betydning hvor mange som søker. Er det bare 10-12 stykker, så vil du kanskje ha en bedre sjanse å bli lagt merke til.

Tror ikke-eksperten

Skrevet

Hvorfor er det masete da? Er det ikke positivt at søkeren viser interesse?

Man ringer bare en gang, mener du fortsatt det er masete?

Hvis det f.eks har kommet inn 40-80 søknader (hvilket ikke er uvanlig - dog avhengig av type jobb), hva tror du arbeidsgiveren synes om å bli avbrutt i utvelgelsesarbeidet/grovsorteringen 40-80 ganger i løpet av den første uken etter at søknadsfristen gikk ut....?

Jeg har representert oppdragsgiver i flere slike situasjoner, og jeg setter ikke pris på denne type "telefonoppfølginger".

Søkerne har allerede vist sin interesse gjennom søknaden - og den behøver jeg ingen bekreftelse på før etter at jeg har vurdert hvem som skal kontaktes for første intervjurunde.....

Gjest vil ha jobben
Skrevet

Hvis det f.eks har kommet inn 40-80 søknader (hvilket ikke er uvanlig - dog avhengig av type jobb), hva tror du arbeidsgiveren synes om å bli avbrutt i utvelgelsesarbeidet/grovsorteringen 40-80 ganger i løpet av den første uken etter at søknadsfristen gikk ut....?

Jeg har representert oppdragsgiver i flere slike situasjoner, og jeg setter ikke pris på denne type "telefonoppfølginger".

Søkerne har allerede vist sin interesse gjennom søknaden - og den behøver jeg ingen bekreftelse på før etter at jeg har vurdert hvem som skal kontaktes for første intervjurunde.....

hvor lang tid bruker det vanligvis å ta før de blir kalt inn til første intervjurunde? Har ikke gjort dette på lenge. Har vært i samme jobb ganske lenge ja....

Skrevet

hvor lang tid bruker det vanligvis å ta før de blir kalt inn til første intervjurunde? Har ikke gjort dette på lenge. Har vært i samme jobb ganske lenge ja....

Det avhenger av mange faktorer, og kan nok variere en god del - så det er ikke enkelt å gi noe fasitsvar på det.

Men hos oss så vil normalt sett de som blir valgt ut til første intervjurunde, få beskjed om det i løpet av de første par ukene (spesielt avhengig av størrelsen på søkermassen).

Avhengig av om det finnes mange nok interessante kandidater blant dem etter at første intervjurunde er over, så vurderer vi å gå videre med bare et utvalg av dem - eller kalle inn enda noen flere.

En tilbakemelding til alle gir vi først når stillingen er besatt.

Derfor har jeg/vi også forståelse for at vi får henvendelser fra søkere etter et par/tre uker som ikke har hørt noe fra oss innen den tid. Da kan vi også opplyse om de står/ikke står på listen over aktuelle kandidater - eventuelt på den listen vi kan vurdere å gå "tilbake på", om resultatet av første intervjurunde ikke er tilfredsstillende.

Men slike henvendelser ser vi helst at vi får skriftlig pr mail - selv om telefon også er ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...