Gå til innhold

Fordeling av andel på bolig og andel av boliglån..

Anbefalte innlegg

Gjest Samboeravtale
Skrevet

Vi er litt sent ute, men omsider skal vi prøve å få skrevet en samboeravtale fordi det bare er fryktelig dumt å ikke gjøre det...

Vi har valgt å tinglyse boligen som vi har kjøpt sammen 50/50, til tross for at han har gått inn med en god del mer egenkapital enn meg. Dette har vi gjort fordi jeg etterhvert skal kjøpe meg inn litt etter litt slik at vi til slutt faktisk eier boligen 50/50, og for å da slippe å betale for ny tinglysning.

Jeg har akkurat sittet og lest gjennom en samboeravtale kjæresten min har funnet på internet, og det slår meg at jeg muligens blir lurt her... Fordi vi begge er litt dumme når det kommer til slike ting! Men hvis jeg ikke realiteten eier ca 30 % av boligen og han 70%, da burde vel jeg bare betal 30% på avdragene også? Eller er det noe jeg ikke har tenkt på nå? Vi ønsker begge å gjøre dette riktig, men det er sannelig ikke lett å orientere seg i dette landskapet gitt..!

Til syvende og sist har det jo ikke noe å si, som de fleste andre samboerpar så har vi tenkt å være sammen for alltid..., men det er et faktum at 50% eller noe sånt ryker eller en av oss kan falle fra.. Da blir det arveoppgjør og vi ønsker jo at også det skal bli riktig..

I den samboeravtalen jeg leste, så står det endel om godtgjørelse for arbeid i hjemmet, oppussing av særeie hos den andre f.eks osv, og disse tingene må jo da være riktig og nedfellt i avtaler i tilfelle en av oss skulle falle fra. Og derfor lurer jeg på om jeg betaler forholdsmessig mye mer på lånet enn det som blir riktig i forhold til det som kommer til å stå i samboeravtalen.. Henger du med? Og har du noen innlegg å komme med?

Skrevet

Dere trenge en rettshjelper, datte er det ikke lurt å sette opp alene, men skisser på forhånd før dere går dit og får det satt opp.

Hvis dere f eks skal eie det sammen på 3:7 basis, ta opp et lån hver. Du et som tilsvarer 30% på ditt og han et som tilsvarer 70% på hans navn. Dere betaler lån og avdrag på hver deres del adskilt. Hvis forholdet blir slutt, oppløses og selges det, du får 30% av den fremtidige dagens verdi.

Det fins et utall måter, men verdiskapningen din skal du ha med deg ut.

Retthelper har sikkert noen forslag og oppsett.

Skrevet

Hvis dere fortsetter å betale 30/70 så vil du jo aldri eie mer enn 30% av leiligheten? Hvis dere betaler f.eks. 50/50 så vil du sakte, men sikkert kjøpe deg inn på den måten.

Men gjør som Keinstein sier, få profesjonell hjelp.

Gjest Samboeravtale
Skrevet

Hvis dere fortsetter å betale 30/70 så vil du jo aldri eie mer enn 30% av leiligheten? Hvis dere betaler f.eks. 50/50 så vil du sakte, men sikkert kjøpe deg inn på den måten.

Men gjør som Keinstein sier, få profesjonell hjelp.

Men hvis vi skal betale 50/50 for at jeg skal kjøpe meg inn, blir det vanskelig å regne ut eierandeler etterhvert. Det vi har gjort så langt er at jeg skyter inn en sum i ny og ne når jeg har spart litt, og denne summen legges til egenkapitalen... Vet ikke om dette blir helt riktig heller... I forhold til han... Det er vanskelige spørsmål ja...

Skrevet

Men hvis vi skal betale 50/50 for at jeg skal kjøpe meg inn, blir det vanskelig å regne ut eierandeler etterhvert. Det vi har gjort så langt er at jeg skyter inn en sum i ny og ne når jeg har spart litt, og denne summen legges til egenkapitalen... Vet ikke om dette blir helt riktig heller... I forhold til han... Det er vanskelige spørsmål ja...

Ja, det blir et meget innviklet regnestykke. Men dersom du betaler ham en sum nå og da så må jo også betalingsbrøken oppjusteres etter hver gang, ellers betaler han mer enn han skal og du mindre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...