Gå til innhold

Ned 8-10 kg - hva anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille bolla
Skrevet

Tidligere har jeg vært bortskjemt med at jeg kunne spise hva som helst uten å legge på meg. Vel, de dagene er over. Nå nærmer vekta seg 70 kg, og det er en del fordelt på 160 cm. Trenger råd fra de som har gått ned tilsvarende - hva gjorde dere?

Hvor mye må man trene før det merkes på vekta? Og er pulverkurer helt bortkastet? Jeg skjønner jo at man ikke kan spise pulver en stund, for så å fortsette med gamle vaner, men som en start på vektnedgang er det kanskje ok?

Gjest vekat
Skrevet

Kutt ned på ting som smør på brødet, sukkerholdig brus, og kutt ned på all snacks. Bytt ut chips med frukt feks. Drikk bare ekstra lett eller skummet melk, og lett yoghurt. Kalsium er bra å spise, for det gjør at noe av fettet du spiser ikke blir tatt opp av kroppen.

Tenk på hva du spiser, spis lite (sunt) og ofte.

Tren MYE. Om ikke annet gå minst en halvtime hver dag. Styrketrening er bra, for mer muskler vil si mer forbrenning.

Pulverkur er sikkert en kortsiktig løsning, men fo å gå varig ned må du rett og slett endre livet ditt. Få nye vaner!

Drikke mye vann!

Skrevet

Gå en rask times lang tur hver dag, helst på morgnen hvor man forbrenner flest kalorier. Kutt ut brus, godteri og kaker i ukene, spis mer grønnsaker og frukt. I stedet for eks to poteter, 200 gr kjøtt og ei skje med grønnsaker til middag kan du spise en potet, 100 gr kjøtt og masse grønnsaker, dobbelt så mye grønt som metningsgarnityr og kjøtt. Kutt ut fete sauser. Drikk masse vann, hver gang du kjenner godtesug eller er småsulten drikker du et stort glass vann og spiser en neve nøtter (gode fettsyrer), en gulrot, halvt eple e.l

Spis mange små måltider og alltid en solid frokost.

Gjest løvinnen meg
Skrevet

Jeg har begynt å spise! Har gått ned ca 2 kg i uka fordi jeg faktisk spiser ofte.nesten hele tiden....

Brød, egg, kylling, fisk, kjøtt, frukt , grønnsaker, sjokolade innimellom( uff)..

Jeg skjønner nå at jeg har spist for lite tidligere.

Trener ikke, men går en kjapp tur på ca 20 min hver dag.

Gjest KinaKinaKina
Skrevet

Gå en rask times lang tur hver dag, helst på morgnen hvor man forbrenner flest kalorier. Kutt ut brus, godteri og kaker i ukene, spis mer grønnsaker og frukt. I stedet for eks to poteter, 200 gr kjøtt og ei skje med grønnsaker til middag kan du spise en potet, 100 gr kjøtt og masse grønnsaker, dobbelt så mye grønt som metningsgarnityr og kjøtt. Kutt ut fete sauser. Drikk masse vann, hver gang du kjenner godtesug eller er småsulten drikker du et stort glass vann og spiser en neve nøtter (gode fettsyrer), en gulrot, halvt eple e.l

Spis mange små måltider og alltid en solid frokost.

spiser en neve nøtter

Hva slags nøtter ?

Gjest vekat
Skrevet

Jeg har begynt å spise! Har gått ned ca 2 kg i uka fordi jeg faktisk spiser ofte.nesten hele tiden....

Brød, egg, kylling, fisk, kjøtt, frukt , grønnsaker, sjokolade innimellom( uff)..

Jeg skjønner nå at jeg har spist for lite tidligere.

Trener ikke, men går en kjapp tur på ca 20 min hver dag.

Ca hvor mye (lite) spiste du før da?

Skrevet

spiser en neve nøtter

Hva slags nøtter ?

Valnøtter, pinjenøtter, hasselnøtter, mandler, cashewnøtter, usaltede peanøtter (f.eks de med skall) og pistasjenøtter f.eks. Jeg rister alltid pinje, pistasj og peanøtter lett i tørr panne, har de på glass i kjøleskapet og tar en neve når jeg trenger litt energi og er sugen på noe.

Skrevet

Jeg gikk ned ca 8 kg ved å spise mye frukt, grønt og fiberbrød. Jeg kuttet ut majones, reduserte på melka og søtt holdt jeg meg langt unna midt i uka. I tillegg spaserte jeg en knapp time hver dag. I helgene spiste jeg litt nei-mat.

I løpet av 2-3 mnd var jeg nede i matchvekt.

Et viktig moment her er at jeg ammet da jeg holdt på, ammingen er med på å redusere vekten. Legen min godkjente kuren min.

Gjest vekat
Skrevet

Forresten har jeg hørt at om du får sug på noe godt så kan du pusse tennene. Tannkremen og smaken ? gjør at det blir borte for en stund.. Verdt å prøve?

Og selv om mandler og nøtter er fete så skal visstnok særlig mandler ha den egenskapen at de metter, en neve, sånn at du da vil spise mindre av annet etterpå. Dessuten er det sunt. Men mye fett selv om det også er sunt.

Gjest Elextra
Skrevet

Har veldig liten tro på pulverkurer og lignende.

Nei, spis heller sunt og godt. Unn deg ekstra gode salater o.l. Spiser du sunt og sammensatt, får du mindre lyst på snop! Bestem deg for ikke å spise på kvelden. Og beveg deg MYE, gå til jobb om mulig. Se minst mulig TV, det er veldig passiviserende.

Selv har jeg aldri slanket meg, men når jeg i perioder er bevisst på punktene nevnt over, går jeg gjerne ned noen kilo.

Skrevet

Her er noen tips:

Drikk skummetmelk i stedet for lettmelk.

Kutt ut smør helt under smørepålegg. Hvis du er avhengig av smør, bruk bare et tynt lag under kjøttpålegg, ost o.lign.

Kjøp fettfri stekepanne. Bruk olje i stedet for margarin når det er mulig.

Skjær bort synlig fett fra koteletter osv.

Kesam kan byttes ut med smør i mye bakverk.

Lag syltetøy selv. Bringebærsyltetøy synes jeg kan smake godt nesten helt uten sukker.

Hvis du er sukkersulten, lag deg en fruktsalat, eller frukt/bærgrøt med melk.

Gå en tur hver dag. Er man helt utrent kan man ikke bare begynne med å jogge 7 km i trekk.

Er du glad i pom fritter, lag dem selv. Det kan gjøres nesten uten fett.

Grovbrød fremfor kneip.

Skal du ha et kakestykke, velg et uten fyll på toppen.

Det finnes utrolig mange gode grønnsaksretter. Det er ikke et must med kokte grønnsaker til middag.

Gjest løvinnen meg
Skrevet

Ca hvor mye (lite) spiste du før da?

Tidligere spiste jeg ikke frokost, så en eller to sjokolader, så litt brød og frukt og middag.

Skrevet

Først av alt må du se på det kostholdet du allerede har, spiser du sunt, er det noe du kan kutte ut, er det noe du kan bytte med noe som er sunnere? F.eks kan du bytte ut brød med fiberrike knekkebrød, kutte ned på fett, spise mer frukt og grønt og selvfølgelig kutte ut goderi og potetgull.

Spis lite og ofte, frokost er veldig viktig for å få igang forbrenningen.

Vet ikke hva du har planer om å trene, men bare det å gå en tur 1 time for dagen er nok til å komme igang.

Pulverkurer har ikke noe for seg.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg blei matforgiftet og gikk ned ca 5 kg, men det er absolutt ikke å anbefale;o)

Skrevet

Her er noen tips:

Drikk skummetmelk i stedet for lettmelk.

Kutt ut smør helt under smørepålegg. Hvis du er avhengig av smør, bruk bare et tynt lag under kjøttpålegg, ost o.lign.

Kjøp fettfri stekepanne. Bruk olje i stedet for margarin når det er mulig.

Skjær bort synlig fett fra koteletter osv.

Kesam kan byttes ut med smør i mye bakverk.

Lag syltetøy selv. Bringebærsyltetøy synes jeg kan smake godt nesten helt uten sukker.

Hvis du er sukkersulten, lag deg en fruktsalat, eller frukt/bærgrøt med melk.

Gå en tur hver dag. Er man helt utrent kan man ikke bare begynne med å jogge 7 km i trekk.

Er du glad i pom fritter, lag dem selv. Det kan gjøres nesten uten fett.

Grovbrød fremfor kneip.

Skal du ha et kakestykke, velg et uten fyll på toppen.

Det finnes utrolig mange gode grønnsaksretter. Det er ikke et must med kokte grønnsaker til middag.

"Kesam kan byttes ut med smør"

Her sier du vel det motsatte av det du mener?

:-)

Skrevet

"Kesam kan byttes ut med smør"

Her sier du vel det motsatte av det du mener?

:-)

Ops... smør kan byttes ut med kesam. Det gikk litt fort.

Gjest vekat
Skrevet

Tidligere spiste jeg ikke frokost, så en eller to sjokolader, så litt brød og frukt og middag.

Ok, ja det blir jo alt for lite. Frokost er det viktigste måltidet da. Det heter seg jo at man skal spise mest da, litt minre til lunsj og minst til middag. Men det er vanskelig å praktisere.

Hørt om forsøk hvor det er vist at de uten frokost alltid gikk ned minst.

Skrevet

Ok, ja det blir jo alt for lite. Frokost er det viktigste måltidet da. Det heter seg jo at man skal spise mest da, litt minre til lunsj og minst til middag. Men det er vanskelig å praktisere.

Hørt om forsøk hvor det er vist at de uten frokost alltid gikk ned minst.

Det har med at jo fortere forbrenningen kommer i gang om dagen, jo mer går man ned. For at forbrenningen skal komme i gang bør man jo spise.

Ellers anbefaler jeg deg å drikke mye vann, og ikke la det gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid.

Bør ikke ligge under 1300 kalorier pr dag og helst ikke over 1700 kalorier pr dag.

Gå minst 40 min hver dag.

ER mitt råd. - Har foresten gått ned 11 kg selv de siste 6 mnd:)

Skrevet

noen sier man ikke skal spise om kvelden. Det er bare tull. Jeg har spist mitt tyngste måltid om kvelden , men likevel greid å gå ned i vekt. Bare hold deg mellom 1300 og 1700 kalorier totalt sett pr dag.

Skrevet

noen sier man ikke skal spise om kvelden. Det er bare tull. Jeg har spist mitt tyngste måltid om kvelden , men likevel greid å gå ned i vekt. Bare hold deg mellom 1300 og 1700 kalorier totalt sett pr dag.

Antallet kalorier som du opererer med er kanskje gyldig for mange, men det avhenger helt av faktorer som høyde, vekt og kjønn. Og selvsagt er aktivitetsnivået en vesentlig faktor. Er man svært overvektig fx, så bør man ikke gå for lavt ned i kaloritall, da kan gjerne 1900 kalorier eller mer daglig være det rette.

Det finnes formler for å regne ut sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...