Gå til innhold

Chirac litt vel nasjonalistisk - eller bare tilgjort vanskelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er en levende parodi på arrogante, nasjonalistiske franskmenn.

"............................................."

Skrevet

"Under et FN-møte der det ikke fantes tolketjeneste, lot Chirac som om han ikke forsto spørsmålene på engelsk slik at statsminister Tony Blair, som selv snakker fransk, måtte oversette."

Særing... Bra jeg ikke har ambisjoner om å møte ham, for jeg snakker nemlig ikke fransk.

Mrs. Wallace
Skrevet

Og ermed har vi en gang for alle bevist at hysteriske kjerringer og drama queens finnes blant begge kjønn. Men han har jo et poeng med den engelske maten, da.

Skrevet

"Under et FN-møte der det ikke fantes tolketjeneste, lot Chirac som om han ikke forsto spørsmålene på engelsk slik at statsminister Tony Blair, som selv snakker fransk, måtte oversette."

Særing... Bra jeg ikke har ambisjoner om å møte ham, for jeg snakker nemlig ikke fransk.

Det er ikke bare sært, det er helt hinsides arrogant og barnslig. Hva er det med disse franske nasjonalistene - hva er det de tror de er?

Skrevet

Herreguuuuud! At ikke mannen innser at han driter seg ut noe så alldeles skikkelig....?!

Men franskmenn er litt sære mht språket sitt har jeg opplevd. Men ikke alle. Men det virker som om jo høyere på strå man er, jo særere er man.

Jeg jobbet i flyttebyrå en sommer, og der pakket vi blant annet for en del franskmenn som jobbet for Elf. Jo høyere i systemet de var, jo mer fikk de ha med seg (dvs jo mer dekket Elf av kostnadene). Før en jobb kunne vi alltid se på antall m3 som skulle pakkes hvor vidt vi måtte ha med egen drikke og mat.

De som skulle ha med alt, verken snakket eller forstod et ord engelsk, var møkkasure og stod over deg med pisken. De som skulle ha med litt mindre snakket litt engelsk og fant fram et glass man kunne drikke av. De som skulle ha med seg kun pittelitt forsøkte seg på å snakke norsk, kom med mat og brus og sa at det var på tide med pause. _Stor_ forskjell!

Skrevet

Han er en levende parodi på arrogante, nasjonalistiske franskmenn.

Jepp.

Skrevet

Det er ikke bare sært, det er helt hinsides arrogant og barnslig. Hva er det med disse franske nasjonalistene - hva er det de tror de er?

Man skulle tro at presidenten var litt mer oppegående.. Og folk sier at nordmenn er sære... :-)

Skrevet

Man skulle tro at presidenten var litt mer oppegående.. Og folk sier at nordmenn er sære... :-)

Man skulle kanskje tro det - samtidig som at idioten faktisk er valgt av folket. Disse fullstendig unødvendige prøvesprengningene for noen år siden var et annet eksempel på arrogansen fra dette hold - det fantes ikke vitenskapelige årsaker bak det, men kun "vi kan, vi vil, og ingen skal nekte oss - vi er tross alt franske".

Skrevet

Herreguuuuud! At ikke mannen innser at han driter seg ut noe så alldeles skikkelig....?!

Men franskmenn er litt sære mht språket sitt har jeg opplevd. Men ikke alle. Men det virker som om jo høyere på strå man er, jo særere er man.

Jeg jobbet i flyttebyrå en sommer, og der pakket vi blant annet for en del franskmenn som jobbet for Elf. Jo høyere i systemet de var, jo mer fikk de ha med seg (dvs jo mer dekket Elf av kostnadene). Før en jobb kunne vi alltid se på antall m3 som skulle pakkes hvor vidt vi måtte ha med egen drikke og mat.

De som skulle ha med alt, verken snakket eller forstod et ord engelsk, var møkkasure og stod over deg med pisken. De som skulle ha med litt mindre snakket litt engelsk og fant fram et glass man kunne drikke av. De som skulle ha med seg kun pittelitt forsøkte seg på å snakke norsk, kom med mat og brus og sa at det var på tide med pause. _Stor_ forskjell!

Det høres ut som noe som stemmer med min oppfatning, ja.

For noen år siden bodde jeg imidlertid i kollektiv sammen med bl.a en franskmann (fra sør-frankrike). Han hadde kommet til norge for å lære engelsk, da det var vanskelig/umulig i den delen av frankrike :-)

".............................................."

Skrevet

Man skulle kanskje tro det - samtidig som at idioten faktisk er valgt av folket. Disse fullstendig unødvendige prøvesprengningene for noen år siden var et annet eksempel på arrogansen fra dette hold - det fantes ikke vitenskapelige årsaker bak det, men kun "vi kan, vi vil, og ingen skal nekte oss - vi er tross alt franske".

Det er først nå Iran sier sånn at verden reagerer.

Skrevet

Det er først nå Iran sier sånn at verden reagerer.

Sant. Men - rett skal være rett: Iran er faktisk mer troende til å bruke atomvåpen enn f.eks frankrike.

"............................................"

Skrevet

Den var drøy men han er vel som mange andre franskmenn, de nekter å snakke engelsk selv om man ikke kan fransk.

Veldig arrogant vil jeg si.

Skrevet

Sant. Men - rett skal være rett: Iran er faktisk mer troende til å bruke atomvåpen enn f.eks frankrike.

"............................................"

Det er selvfølgelig riktig. Jeg synes også iranerne burde stoppe med det tullet.

Skrevet

Tja, i EU er jo fransk et av de offisielle språkene, og siden innlederen også var fransk vvar det kanskje et betimelig spørsmål. Vi sliter jo selv her i landet under den stadig økende engelskspråklige innflytelsen. At da en (fordums) stormakt både som imperialist og kulturmakt har ledere som sloss for fremme av sitt eget språk i de fora de faktisk KAN forvente at det brukes, er kanskje ikke så rart... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...