Gå til innhold

Anbefalt mengde vann...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...er vel rundt 2 liter om dagen. Men er det egentlig anbefalt mengde drikke, eller gjelder det kun vann?

Dvs. hvis man drikker en halv liter melk og en halv liter juice, kan man så nøyes med å drikke en liter vann ved siden av, eller skal man fortsatt drikke de to literne med vann?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg tror nok det er væske det menes, men av ulike typer væske man kan få i seg er vel vann det beste.

Jeg har derimot hørt at det er på grensen til "drikkehysteri" hos enkelte i dag, at man som hovedregel skal drikke når man er tørst. Man KAN faktisk drikke for mye! Visstnok :-) Jeg skal ikke være så påståelig for det er bare noe jeg har hørt..

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er væskemengde totalt, ja.

Så man trenger ikke hyle nedpå to liter vann i tillegg til det man får i seg via måltider og sånt.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg tror nok det er væske det menes, men av ulike typer væske man kan få i seg er vel vann det beste.

Jeg har derimot hørt at det er på grensen til "drikkehysteri" hos enkelte i dag, at man som hovedregel skal drikke når man er tørst. Man KAN faktisk drikke for mye! Visstnok :-) Jeg skal ikke være så påståelig for det er bare noe jeg har hørt..

"Man KAN faktisk drikke for mye!"

Dette har jeg og hørt. Tror det var noe med at hvis man drakk for mye vann en periode, så ble noe i kroppen (husker ikke hva det var) "avhengig" av mest mulig vann. Dermed vil man bli tørst hele tiden..

Tror jeg led av det selv en periode ;o)

Gjest må tisse så mye
Skrevet

Jeg drikker ofte 1,5 til 2 liter vann på jobb, og ganske lite hjemme på kvelden. Enda så må jeg opp å tisse om natta. Irriterende. Går det an å unngå det?

Skrevet

Det var en sak i Danmark for en stund siden om en jente som døde av for mye vann. Hun hadde funnet en vannkur på internett, skulle bare drikke masse vann i lengre tid uten å spise noe. Egentlig skulle hun ha drukket saltvann, men hun droppet saltet og døde av saltmangel. Tragisk!

Skrevet

Det er væskemengde totalt, ja.

Så man trenger ikke hyle nedpå to liter vann i tillegg til det man får i seg via måltider og sånt.

*lettet*

Gjest kirsebær
Skrevet

*lettet*

Men det gjelder ikke kaffe da! Kaffe er vanndrivende, så for hver kaffekopp må en drikke et glass vann for å jevne ut væskebalansen, leste jeg et sted.

Skrevet

Kroppen trenger vel 30 ml væske pr. kilo kroppsvekt pr. døgn.

Altså om du er 100 kilo:

3000 ml, 3 liter væske.

Dette inkluderer all væske, også væske i maten.

Dessuten må man ta i betraktning kroppslig aktivitet, svetting, høy temperatur osv, som øker væskeforbruk og -fordampning.

Skrevet

Men det gjelder ikke kaffe da! Kaffe er vanndrivende, så for hver kaffekopp må en drikke et glass vann for å jevne ut væskebalansen, leste jeg et sted.

Jeg er klar over det :-) er ikke kaffedrikker.

Skrevet

Dersom en venter med å drikke til en er tørst ender en opp med å drikke alt for lite. En skal drikke også når en ikke er veldig tørst.

Skrevet

Det var en sak i Danmark for en stund siden om en jente som døde av for mye vann. Hun hadde funnet en vannkur på internett, skulle bare drikke masse vann i lengre tid uten å spise noe. Egentlig skulle hun ha drukket saltvann, men hun droppet saltet og døde av saltmangel. Tragisk!

Da var det vel mangel på næringsstoffer og salt hun døde av da, ikke vannet i seg selv.

Skrevet

Da var det vel mangel på næringsstoffer og salt hun døde av da, ikke vannet i seg selv.

Ja, også det. Men på en eller annen måte hadde hun skylt salt ut av kroppen med å drikker ekstremt mye vann (tror det var noe sånt som 20 liter om dagen). Hun havnet i koma etter få dager, og man kan som kjent klare seg lenge uten mat.

Skrevet

Ja, også det. Men på en eller annen måte hadde hun skylt salt ut av kroppen med å drikker ekstremt mye vann (tror det var noe sånt som 20 liter om dagen). Hun havnet i koma etter få dager, og man kan som kjent klare seg lenge uten mat.

Ja, salt og næringsstoffer, som jeg skrev.

Alle elektriske impulser som skjer i kroppen er totalt avhengig av salt, så det er slett ikke rart at hun ikke ble frisk og rask av den kuren.

Skrevet

Ja, salt og næringsstoffer, som jeg skrev.

Alle elektriske impulser som skjer i kroppen er totalt avhengig av salt, så det er slett ikke rart at hun ikke ble frisk og rask av den kuren.

OK, jeg misforstod litt hva du skrev... :-) Jeg trodde du hadde forstått det sånn at hun døde fordi hun ikke hadde fått noe å spise på altfor lang tid.

Skrevet

OK, jeg misforstod litt hva du skrev... :-) Jeg trodde du hadde forstått det sånn at hun døde fordi hun ikke hadde fått noe å spise på altfor lang tid.

Neida.

Folk som tror at alt skal bli så fint av kurer som dette, mangler de aller mest grunnleggende kunnskapene om hvordan ens egen kropp faktisk fungerer.

Skrevet

Neida.

Folk som tror at alt skal bli så fint av kurer som dette, mangler de aller mest grunnleggende kunnskapene om hvordan ens egen kropp faktisk fungerer.

Det var visst noe new age greier. Mystisk...

Jeg satser heller på å ta god gammel tran. (øh... når jeg får tatt meg sammen til det)

Gjest Mom33
Skrevet

Huff, jeg skal visst logge av allerede, jeg, for nå leste jeg - med stor interesse - "Anbefalt mengde menn"...

Svar på spørsmålet ditt: Det er vel en total mengde væske det er snakk om i løpet av en dag. Kaffe, te, vann, juice, vannet som er i maten teller også med. Når det er sagt, så er vel også vann anbefalt fordi det har en rensende effekt på kroppen.

Skrevet

Huff, jeg skal visst logge av allerede, jeg, for nå leste jeg - med stor interesse - "Anbefalt mengde menn"...

Svar på spørsmålet ditt: Det er vel en total mengde væske det er snakk om i løpet av en dag. Kaffe, te, vann, juice, vannet som er i maten teller også med. Når det er sagt, så er vel også vann anbefalt fordi det har en rensende effekt på kroppen.

Jeg tar også imot råd om menn... :-)

Skrevet

"Man KAN faktisk drikke for mye!"

Dette har jeg og hørt. Tror det var noe med at hvis man drakk for mye vann en periode, så ble noe i kroppen (husker ikke hva det var) "avhengig" av mest mulig vann. Dermed vil man bli tørst hele tiden..

Tror jeg led av det selv en periode ;o)

Man kan overbelaste blæra ved å drikke for mye væske. Det er ikke bra for kroppen å ta til seg altfor mye væske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...