Gå til innhold

Skilsmisse og barn

Anbefalte innlegg

Gjest usikker framtid
Skrevet

Forholdet til mitt barns mor, min kone, er definitivt over og det går mot skilsmisse.

Men hvordan vil økonomien vår bli etter separasjon/skilsmisse? En kamerat sier at selv om jeg kommer til å ha barnet 50 %, vil barnets mor være den som offisielt har daglig omsorg og vil få barnetrygd og bidrag, mens jeg sitter igjen med alle utgiftene.

Kan det stemme, da? Ei venninne mener at hvis vi har barnet 50/50, vil begge få 2 barnetrygder og ingen få bidrag.

Er det noen her inne som kan si meg hvordan dette faktisk vil bli?

Forutsetningen er jo at vi begge skal ha barnet like meget.

Må jeg gå rettens vei for å få det rettferdig?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Har du vært på trygdeetaten sine sider? Du finner sikkert noe om dette der?

Syns det høres helt merkelig ut at mor skal få all barnetrygd hvis omsorgen er del 50/50.. Håper virkelig hun som fortalte deg dette tar feil!

Skrevet

Jeg tror dere får barnetrygd annenhver måned, hun en måned, du den neste. Annethvert år kommer du i skattekl 2. Ingen bidrag på noen av dere hvis dere tjener noenlunde det samme.

Dere trenger ikke å gå rettens vei hvis dere kan samarbeide.

Skrevet

Så lenge ingen av dere er gift eller samboende får dere hver deres barnetrygd. Dere må dele på utgifter til SFO/barnehage og det vil bli utregnet bidrag etter hva dere tjener. Den som tjener minst vil kanskje få noe bidrag fra den som tjener mest.

Gjest Persille
Skrevet

Den som har hovedomsorgen får en ekstra barnetrygd selv om dere har delt tiden med barnet 50/50. Det er ikke slik at begge da får det.

I så tilfelle er det heller ingen som betaler bidrag til den andre, og den som har hovedomsorgen dekker bhg/sfo. Resten deles likt mellom foreldrene.

Alternativt kan dere velge at den ene tar ansvar for alt - og så betaler man et fast beløp hver mnd for å dekke det.

Skrevet

Hvis dere har barnet like mye, vil dere få halvparten av barnetrygda hver, og ingen av der skal betale barnebidrag til den andre.

Skrevet

Du må skille mellom delt bosted, og 50% samvær.

Ved delt daglig bosted er det som de fleste har svart her, dere deler barnetrygden (også den ekstra hvis ingen av dere har ny partner). Det kan hende det blir et lite bidrag å betale for den som tjener mest, hvis forskjellen er stor.

Ved 50% samvær får den som har omsorgen støtten, men står også for alle utgiftene.

Vær klar over at delt bosted ikke er en ordning som kan pålegges dere av noen, men noe dere to må bli enige om dere imellom.

amerikafareren
Skrevet

Barnet må ha adresse hos det ene av foreldrene og det foreldret får barnetrygden. I mitt tilfelle har hun hatt adresse hos meg hele tiden og jeg da fått barnetrygden, men han betalte aldri bidrag siden hun i utgangspunktet skulle dele 50/50. Vi hadde delt omsorg og delte alle større utgifter rundt henne.

Grunnen til at jeg har hatt barnetrygden hele tiden er at storesøster som var 18 da vi ble skilt har bodd en god del hos meg, og i praksis har jeg hatt begge to mye mer.

Hvis ikke vi hadde vært enige om det hadde hun måttet bytte adresse hvert annet år slik at vi fikk barnetrygd begge to, eller jeg overføre hver annen måned til ham.

I vårt tilfelle har dette gått greit og aldri vært konflikter rundt økonomien. Vi hadde en del konflikter i starten pga. delingen, og fordi han byttet på helger og uker uten å diskutere med meg først. Det gikk seg til og nå får jeg bare to måneder mere barnetrygd;( Tida går fort, plutselig er de voksne begge to og jeg ikke aleneforsørger på papirene lenger. I praksis blir det ikke store endringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...