Gjest VPL-04 Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 av refleksjonsnotatet? Er vernepleierstudent og skal skrive et refleksjonsnotat på ca 10 sider til våren. Hvis jeg består det, skal jeg opp til muntlig eksamen og forsvare dette, samt pensum for hele året forøvrig. Har noen gjort dette, og kan fortelle litt om det? Fikk nemlig høre i dag at dette ikke var så lett å komme i mål med, og at muntligen var vanskelig. Ble litt skremt da, jeg vil jo gjerne klare det. Tips tas i mot med glede, slik at jeg kan tenke fremover, og bli bedre forberedt. 0 Siter
Gjest sisteårsstud Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Du trenger ikke å grue deg. Det er ikke vanskelig overhodet, det kan jeg love deg. Og muntligen er bare kos egentlig. Synes JEG da, men det er den oppfatningen jeg har generlt også. Jeg skrev andreårets refl. not på tre timer, fikk en C og snakka meg opp til B på muntlig. Bare spør hvis du lurer på noe konkret. Lykke til:) 0 Siter
amerikafareren Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Jeg regner med at det du kaller refleksjonsnotat er basert på stoffet du har vært igjennom. Da trekker du hovedpunktene ut av det og skriver opp. Når du holder på med dette så må du samtidig være sikker på at du forstår stoffet. Du setter sammen punktene dine og reflekterer over dem slik at dette blir en helhet som er lett å lese. Når du kommer inn til muntlig eksamen skal du diskutere det du har skrevet. Når du har lett etter hovedpoengene og flettet dem inn i dine tanker skriftlig så er du godt forberedt på å diskutere dem;) 0 Siter
cecily Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Jeg regner med at det du kaller refleksjonsnotat er basert på stoffet du har vært igjennom. Da trekker du hovedpunktene ut av det og skriver opp. Når du holder på med dette så må du samtidig være sikker på at du forstår stoffet. Du setter sammen punktene dine og reflekterer over dem slik at dette blir en helhet som er lett å lese. Når du kommer inn til muntlig eksamen skal du diskutere det du har skrevet. Når du har lett etter hovedpoengene og flettet dem inn i dine tanker skriftlig så er du godt forberedt på å diskutere dem;) Det min skole oppfattet som refleksjonsnotat, var at en skulle tenke, føle, reflektere, syns, mene, føle enda mer og se tilbake på hvordan ens egen læring har vært gjennom en periode. På eksamen skulle vi føle, tenke, synse og reflektere enda mer, men da i forhold til læringsmål og gjennom dette føleriet skulle en altså vise at en skjønte stoffet på den rette måten og innse hvor dum og ureflektert en var i starten av perioden. Hihi. 0 Siter
Gjest VPL-04 Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Du trenger ikke å grue deg. Det er ikke vanskelig overhodet, det kan jeg love deg. Og muntligen er bare kos egentlig. Synes JEG da, men det er den oppfatningen jeg har generlt også. Jeg skrev andreårets refl. not på tre timer, fikk en C og snakka meg opp til B på muntlig. Bare spør hvis du lurer på noe konkret. Lykke til:) Tusen takk, dette høres jo lovende ut. Fikk det bare for meg at dette kunne bli vanskelig. Veldig greit å kunne få noen vink av andre som har vært gjennom det samme. Jeg går 2.året, så regner med at det var samme du var gjennom. Brukte du refleksjonene dine bygd på teori? 0 Siter
amerikafareren Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Det min skole oppfattet som refleksjonsnotat, var at en skulle tenke, føle, reflektere, syns, mene, føle enda mer og se tilbake på hvordan ens egen læring har vært gjennom en periode. På eksamen skulle vi føle, tenke, synse og reflektere enda mer, men da i forhold til læringsmål og gjennom dette føleriet skulle en altså vise at en skjønte stoffet på den rette måten og innse hvor dum og ureflektert en var i starten av perioden. Hihi. Du har sikkert rett. Jeg er ikke kjent med ordet refleksjonsnotat, men hvis jeg fikk en slik oppgave så ville jeg begynt å lese litteratur og finne det viktigste der for å kunne reflektere over det. Jeg ville også forvente det av mine studenter. 0 Siter
cecily Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Du har sikkert rett. Jeg er ikke kjent med ordet refleksjonsnotat, men hvis jeg fikk en slik oppgave så ville jeg begynt å lese litteratur og finne det viktigste der for å kunne reflektere over det. Jeg ville også forvente det av mine studenter. Joda, en skal knytte opp mot teori, men en skal synse om sin egen læring, ikke synse om hvilken som helst teori. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Joda, en skal knytte opp mot teori, men en skal synse om sin egen læring, ikke synse om hvilken som helst teori. Jeg regner med at enkelte læresteder og enkelte lærere har sine krav i forhold til slike oppgaver. Det står vel i en beskrivelse som blir gitt ut hva kravene er. Jeg er ikke kjent med vernepleierstudier, selvom jeg kjenner mange vernepleiere og vernepleierstudenter. 0 Siter
cecily Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Jeg regner med at enkelte læresteder og enkelte lærere har sine krav i forhold til slike oppgaver. Det står vel i en beskrivelse som blir gitt ut hva kravene er. Jeg er ikke kjent med vernepleierstudier, selvom jeg kjenner mange vernepleiere og vernepleierstudenter. Jeg er heller ingen vernepleier, men har skrevet bøttevis av refleksjonsnotat likevel. 0 Siter
Gjest sisteårsstud Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Tusen takk, dette høres jo lovende ut. Fikk det bare for meg at dette kunne bli vanskelig. Veldig greit å kunne få noen vink av andre som har vært gjennom det samme. Jeg går 2.året, så regner med at det var samme du var gjennom. Brukte du refleksjonene dine bygd på teori? Jeg skrev først en situasjonsbeskrivelse, som da var refleksjonsgrunnlaget mitt. Reflekterte da rundt denne situasjonen gjennom hele oppgaven. Hva, hvordan, hvorfor, hva ville jeg gjort, på hvilken måte og hvorfor... Mens jeg hele tiden knyttet det opp mot den aktuelle teorien fra de forskjellige temaene og delemnene i fagplanen. Det var fort gjort, men må si at det var jo ikke ideelt å gjøre det sånn som jeg gjorde, men hadde tidspress på meg, derfor brukte jeg bare tre timer. Tenkte som så at stryker jeg så ok. Er derfor overrasket over at jeg fikk C. Men selvasgt surt å vite at jeg kan så mye bedre enn jeg viste da... 0 Siter
Gjest VPL-04 Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Jeg skrev først en situasjonsbeskrivelse, som da var refleksjonsgrunnlaget mitt. Reflekterte da rundt denne situasjonen gjennom hele oppgaven. Hva, hvordan, hvorfor, hva ville jeg gjort, på hvilken måte og hvorfor... Mens jeg hele tiden knyttet det opp mot den aktuelle teorien fra de forskjellige temaene og delemnene i fagplanen. Det var fort gjort, men må si at det var jo ikke ideelt å gjøre det sånn som jeg gjorde, men hadde tidspress på meg, derfor brukte jeg bare tre timer. Tenkte som så at stryker jeg så ok. Er derfor overrasket over at jeg fikk C. Men selvasgt surt å vite at jeg kan så mye bedre enn jeg viste da... Tusen takk igjen for svar. Synes allerede en følelse av at jeg forstår hva dette går ut på. Er du vernepleier? 0 Siter
Gjest sisteårsstud Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 Tusen takk igjen for svar. Synes allerede en følelse av at jeg forstår hva dette går ut på. Er du vernepleier? Bare hyggelig:) Og bare spør om det er noe mer! Innen utgangen av juni er jeg forhåpentligvis vernepleier. Lykke til:) 0 Siter
Gjest VPL-04 Skrevet 7. april 2006 Skrevet 7. april 2006 Bare hyggelig:) Og bare spør om det er noe mer! Innen utgangen av juni er jeg forhåpentligvis vernepleier. Lykke til:) Hei igjen...kanskje du svarer hvis du leser dette. Det var det refleksjonsnotatet igjen. Er det slik,eller kan du lage problemstillinger underveis, for¨å ha noe å reflektere rundt? Føler nesten som dette ligner litt på analyse også. På forhånd hjertelig tusen takk 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.