Gå til innhold

Stor mangel på ingeniører

Anbefalte innlegg

Gjest seljar
Skrevet

Det kan bli stor mangel på ineniører fremover fordi det er så få søkere til studiet.

Er det så rart da? Ingeniører får ofte bra lønn men hva hjelper det når så mye går ut igjen i skatt? Nå skal skatten øke enda mere for de som tjener mye. Her er det derfor også snakk om ingeniører. Har man jobb som ingeniør må man regne med å jobbe svært mye. Når de da attpåtil skal betale så skyhøy skatt så kan jeg godt skjønne at flere mange heller frsites til mindre krevende jobber. Høy lønn og ikke så høy skatt vil nok føre til at vi får flere søkere. Spørs bare om politikerne er inteligente nok til å skjønne det.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

11

• cecily

6

• Dorthe

3

• amerikafareren

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest seljar
Skrevet

Beklager skriveleif. Det skal stå ingenør.

Skrevet

Det største problemet er nok at stadig færre kan regne, og stadig færre er også interessert i å gjøre noe med den mangelen. Og den manglende matteinteressen brer om seg, også utenfor ingeniørfagene er det store behov for folk med regneferdigheter.

Gjest ellerhva?
Skrevet

sykepleiere og førskolelærere f.eks har like lang utdanning, men tjener dårligere. Men det er kanskje like greit så slipper de å betale så mye skatt????

Gjest pekka
Skrevet

Ingenør ingenører ingen-ører Det staves ingeniør mener jeg?

;););)

Gjest seljar
Skrevet

sykepleiere og førskolelærere f.eks har like lang utdanning, men tjener dårligere. Men det er kanskje like greit så slipper de å betale så mye skatt????

For mange har inntekten en god del å si for hvilken utdannelse man vil ta, særlig for menn kanskje. Hvorfor jobbe med regning og tall om det ikke lønner seg. ikke så spennende heller. Høy lønn og ikke høyere skatt enn andre kan være god lokkemat.

Skrevet

Ingenør ingenører ingen-ører Det staves ingeniør mener jeg?

;););)

Det staves ingeniør ja... :-)

Skrevet

For mange har inntekten en god del å si for hvilken utdannelse man vil ta, særlig for menn kanskje. Hvorfor jobbe med regning og tall om det ikke lønner seg. ikke så spennende heller. Høy lønn og ikke høyere skatt enn andre kan være god lokkemat.

Man velger ikke en jobb man ikke synes er spennende bare fordi man får høy lønn.

Gjest Aimabel
Skrevet

Man velger ikke en jobb man ikke synes er spennende bare fordi man får høy lønn.

enig. Det var en reportasje her om dagen, om en førskolelærer som ikke hadde "råd" til å jobbe i barnehage. Han jobbet i stedet som kranfører. Merkelig hvordan enkelte prioriterer...Han måtte da vite at barnehage ikke er noen gullgruve da han tok utdannelsen. Hadde han nok lyst til å jobbe med barn, så hadde han hatt råd.

Skrevet

enig. Det var en reportasje her om dagen, om en førskolelærer som ikke hadde "råd" til å jobbe i barnehage. Han jobbet i stedet som kranfører. Merkelig hvordan enkelte prioriterer...Han måtte da vite at barnehage ikke er noen gullgruve da han tok utdannelsen. Hadde han nok lyst til å jobbe med barn, så hadde han hatt råd.

I såfall skulle jeg blitt pilot, jobbet i Nordsjøen (uten hjemmeperioder!!!) eller øyenlege i Finnmark, men ingen av disse tingene interesserer meg, så jeg har valgt noe annet.

Skrevet

*knis*

Slå opp i en ordbok, du.

Gjest seljar
Skrevet

Lavere inntekt for ingenører vil i såfall ikke føre til flere søkere akkuratt.

Skrevet

Jeg må si at dette var et meget underfundig innlegg.

Jeg vil faktisk påstå at det var mer rettet mot skattepolitikken enn mot ingeniørmangelen.

Hm.... jaja.

Skrevet

Du burde slå opp i den ordboken jeg anbefalte.

Skrevet

Nei, men det vil nok ikke høyere heller. Som sagt, man velger utdannelse ut fra interesse, ikke lønn.

Gjest rattataa
Skrevet

INGENIØR!

Start på 9-årig først.

amerikafareren
Skrevet

Ja det er tydelig at du synes det er viktig at ingeniører ikke trenger å betale skatt. Har ingeniører bedre betalt enn leger og advokater f.eks., eller betaler de bare mere skatt?

Gjest seljar
Skrevet

INGENIØR!

Start på 9-årig først.

DRITTSEKK!!!

Jeg skrev da først ingeniør for pokker. Trodde så jeg tok feil fordi jeg søkte på ordet hvor det sto ingenør.

Gjest seljar
Skrevet

Ja det er tydelig at du synes det er viktig at ingeniører ikke trenger å betale skatt. Har ingeniører bedre betalt enn leger og advokater f.eks., eller betaler de bare mere skatt?

Poenget er at vi mangler ingeniører. Da må vi gjøre noe med det og ikke mot det!

Gjest rattataa
Skrevet

DRITTSEKK!!!

Jeg skrev da først ingeniør for pokker. Trodde så jeg tok feil fordi jeg søkte på ordet hvor det sto ingenør.

Giiid, nå lukter det bæsj av deg gitt:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...