Gå til innhold

Stor mangel på ingeniører

Anbefalte innlegg

Gjest seljar
Skrevet

Giiid, nå lukter det bæsj av deg gitt:-)

Det lukter surpromp av deg lang vei. Tipper du er en skikkelig grinabite. Blir kvalm.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

11

• cecily

6

• Dorthe

3

• amerikafareren

3

Mest aktive i denne tråden

amerikafareren
Skrevet

Poenget er at vi mangler ingeniører. Da må vi gjøre noe med det og ikke mot det!

Og det er å la dem slippe skatt, spesielt siden lønn er viktig for menn som du nevner et sted i tråden?

Skrevet

Ja det er tydelig at du synes det er viktig at ingeniører ikke trenger å betale skatt. Har ingeniører bedre betalt enn leger og advokater f.eks., eller betaler de bare mere skatt?

*godte meg*

Skrevet

Det lukter surpromp av deg lang vei. Tipper du er en skikkelig grinabite. Blir kvalm.

Oi!

Dette utvikler seg virkelig til en tråd etter min smak.

Gjest seljar
Skrevet

Ja det er tydelig at du synes det er viktig at ingeniører ikke trenger å betale skatt. Har ingeniører bedre betalt enn leger og advokater f.eks., eller betaler de bare mere skatt?

Hvem har sagt de skal slippe å betale skatt? 'Ikke jeg i såfall.

amerikafareren
Skrevet

Hvem har sagt de skal slippe å betale skatt? 'Ikke jeg i såfall.

Nei det er ikke lett å forstå hva du sier i innlegget ditt.

Gjest seljar
Skrevet

Oi!

Dette utvikler seg virkelig til en tråd etter min smak.

Jeg hater arrogante folk.

Gjest rattataa
Skrevet

Nei det er ikke lett å forstå hva du sier i innlegget ditt.

Han blir nok en sint ingenØR:)

Skrevet

Poenget er at vi mangler ingeniører. Da må vi gjøre noe med det og ikke mot det!

Vi mangler også realfagslærere, sykepleiere, leger, hjelpepleiere+++ Skal de også betale mindre skatt?

Skrevet

DRITTSEKK!!!

Jeg skrev da først ingeniør for pokker. Trodde så jeg tok feil fordi jeg søkte på ordet hvor det sto ingenør.

Skal du ikke roe deg litt ned?

Skrevet

Jeg hater arrogante folk.

Vent litt mens jeg finner frem popcorn og pepsi max.

Gjest rattataa
Skrevet

Det staves ingeniør ja... :-)

Men det kunne jo ikke "ingeniøren" vite;0)

Skrevet

Det er mangel på legesekretærer også og de tjener 220 000 i året, de burde nesten vært fritatt skatt med den dårlige betalinga.

Skrevet

I såfall skulle jeg blitt pilot, jobbet i Nordsjøen (uten hjemmeperioder!!!) eller øyenlege i Finnmark, men ingen av disse tingene interesserer meg, så jeg har valgt noe annet.

Flyveleder skulle man blitt, de tjener 800 000 i året og enda streiker de stadig for høyere lønn ;o)

Gjest sivilingeniøren
Skrevet

Som sivilingeniør selv synes jeg det er beklagelig selv med den lave søkingen, men dette var da en tullete forklaring.

Klart ingeniør-jobber kan være krevende, men det er vel ikke akkurat sov-i-ro å være sykepleier eller lærer heller selv om de i snitt har en god del lavere lønn.

Tror nok heller forklaringen er at i noen år nå så har det faktisk vært vanskelig å få ingeniørjobber hvis du ikke hadde akkurat den riktige spesialistkompetansen - jeg slet i lengre tid selv og kjenner flere andre som også gjorde det, selv om det løste seg etterhvert. Klart dette svekket søkingen til studiet -tidligere var det nok en del som valgte ingeniørstudier nettopp fordi det var en "sikker" inngang til godt betalt jobb - når så dette ikke var tilfelle i en periode søkte studentene andre felt. Så blir det oppsving igjen - og markedet skriker etter ingeniører igjen. Men en del bedrifter kan faktisk takke seg selv, de var raske til å si opp folk i nedgangstider - og når de så ville ha folk igjen, så stod vi plutselig ikke i kø lenger gitt.

En annen sak er at skolen og samfunnet nok ikke ser på realfag som så veldig kult, manglende allmennkunnskaper innen realfag blir gjerne set på som en mindre mangel enn å ikke beherske språk og samfunnsfag.

Skrevet

Skatt må nok ingeniører regne med å betale som andre.

Imidlertid har vi den vestligste verdens billigste ingeniører. Hvis det er slik at det er/blir ingeniørmangel er den lave lønnen en viktig forklaring.

Skatter og avgifter i Norge er selvsagt hinsides enhver fornuft, men det rammer jo de fleste.

Skrevet

Flyveleder skulle man blitt, de tjener 800 000 i året og enda streiker de stadig for høyere lønn ;o)

Jeg har sett en dokumentar om flyveledere på Discovery. De har et utrolig høyt sykefravær pga. stress og det kjempestore ansvaret. Men skulle tro 800 000 veide litt opp for det.

Skrevet

Jeg har sett en dokumentar om flyveledere på Discovery. De har et utrolig høyt sykefravær pga. stress og det kjempestore ansvaret. Men skulle tro 800 000 veide litt opp for det.

Jeg ville tro det ja. Men jeg synes jo at barnehagepersonell og sykepleiere har stort ansvar også så de kunne jo blitt lønnet litt høyere :lo)

Skrevet

Skatt må nok ingeniører regne med å betale som andre.

Imidlertid har vi den vestligste verdens billigste ingeniører. Hvis det er slik at det er/blir ingeniørmangel er den lave lønnen en viktig forklaring.

Skatter og avgifter i Norge er selvsagt hinsides enhver fornuft, men det rammer jo de fleste.

"Skatter og avgifter i Norge er selvsagt hinsides enhver fornuft,"

Sier du det? Jeg bor i Danmark, og betaler over 30% i skatt med en inntekt på 100 000 kr/år. Moren min betaler et par prosent mer med en inntekt som er mer enn tre ganger så stor i Norge. I tillegg kommer utgift til arbeidsløshetskasse på ca. 6000 kr i året (man må være medlem for å kunne få på dagpenger). Det eneste vi får ut av det er gratis lege og billigere alkohol. Så slutt og klag på skatten, nordmenn... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...