Gå til innhold

Stor mangel på ingeniører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville tro det ja. Men jeg synes jo at barnehagepersonell og sykepleiere har stort ansvar også så de kunne jo blitt lønnet litt høyere :lo)

Jeg er så enig så enig... :-)

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

11

• cecily

6

• Dorthe

3

• amerikafareren

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Skatter og avgifter i Norge er selvsagt hinsides enhver fornuft,"

Sier du det? Jeg bor i Danmark, og betaler over 30% i skatt med en inntekt på 100 000 kr/år. Moren min betaler et par prosent mer med en inntekt som er mer enn tre ganger så stor i Norge. I tillegg kommer utgift til arbeidsløshetskasse på ca. 6000 kr i året (man må være medlem for å kunne få på dagpenger). Det eneste vi får ut av det er gratis lege og billigere alkohol. Så slutt og klag på skatten, nordmenn... :-)

Skatter og avgifter i prosent av BNP ligger minst like høyt i Danmark og Sverige som i Norge..riktig nok.

Målt i forhold til gjennomsnittet av OECD-land ligger de nordiske land langt over dette.

Når man samtidig lønner ingeniører (som denne tråden gjelder) lavest i den vestlige verden, blir dette yrket dessverre lite attraktivt.

...

Når det gjelder hva vi får for pengene, kan du se på figur 2 i denne linken:

http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2005-04-22-01.html

Sånn midt på treet altså.

Skrevet

Skatter og avgifter i prosent av BNP ligger minst like høyt i Danmark og Sverige som i Norge..riktig nok.

Målt i forhold til gjennomsnittet av OECD-land ligger de nordiske land langt over dette.

Når man samtidig lønner ingeniører (som denne tråden gjelder) lavest i den vestlige verden, blir dette yrket dessverre lite attraktivt.

...

Når det gjelder hva vi får for pengene, kan du se på figur 2 i denne linken:

http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2005-04-22-01.html

Sånn midt på treet altså.

Interessant artikkel. Men det er altså en kjent sak at Danmark har de høyeste skattene i Europa, men Norge kommer på en god andreplass.

Skrevet

Interessant artikkel. Men det er altså en kjent sak at Danmark har de høyeste skattene i Europa, men Norge kommer på en god andreplass.

..Jeg tror svenskene lurer seg inn på andreplass, men vi er jo på den lite ærerike pallen da.

Skrevet

Visste ikke at ingeniører betalte mer skatt enn andre...

På 1980-tallet må ingeniørene ha vært underbetalt. Vi fikk et nytt bud på 18 år (vanligvis var de 16 og skulle dermed ha lav lønn), hun hadde jobbet litt som hushjelp etter unngdomsskolen. Hun fikk litt høyere lønn enn en nyansatt ingeniør, og ganske mye mer enn regnskaps- og kontormedarbeidere med full ansiennitet! Hun var nemlig organisert i Jern og Metall, og de hadde ikke lave nok satser.

Gjest Signert
Skrevet

Dette er viktig. Jeg satt nettopp og diskuterte dette med min far, som også er ingeniør. Utgangspunktet var en tvdebatt der politikere fra Frp og Arbeiderpartiet diskuterte hvorvidt det er forsvarlig å bruke mer enn fire prosent av den årlige avkastningen fra oljefondet. Arbeiderpartiets representant tviholdt på sitt kronargument om at "det er best vi bare bruker fire prosent av avkastningen for å sikre de fremtidige generasjonene". Spørsmålet er imidlertid hvorvidt man kan sikre de fremtidge generasjonene ved å spare på oljefondet. En ting er sikkert, og det er at våre etterkommere ikke vil klare å leve av oljefondet alene. De er avhengig av et næringsliv som har flere ben å stå på enn boreplattformene i nordsjøen. Det er her ingeniørene kommer inn i bildet. Uten ingeniører vil vi ikke oppleve noen nevneverdig utvikling i industrien. Dette vil i sin tur innebære et forfallent næringsliv i fremtiden. Dermed kan utsikten til de kommende generasjonene også se temmelig stusselig ut. Selv om oljefondet antagelig kommer til å vokse seg fetere og fetere de neste årene, vil det aldri kunne bøte på et næringsliv i utforbakke. Å satse på ingeniører er derfor den beste måten å sikre fremtidige generasjoner på. Jeg mener derfor at realfagslærere skal få høyere lønn enn andre lærere og ingeniører bedre betalt enn økonomer. Nå er det på tide å satse på fremtiden.

Gjest Signert
Skrevet

Nei det er ikke lett å forstå hva du sier i innlegget ditt.

Det er vel så enkelt som at seljar klager over skattenivået. svært berettiget spør du meg.

Gjest mirakel*2
Skrevet

Det staves ingeniør ja... :-)

eller ingentinggjør som min samboer kaller dem:)

Mrs. Wallace
Skrevet

Er det en egen ingeniørskatt altså? Det var nytt for meg.

Skrevet

eller ingentinggjør som min samboer kaller dem:)

hehe... :-)

Moren min er ingeniør. Jeg husker jeg var veldig stolt da jeg var liten fordi jeg klarte å si sånn et vanskelig ord.

Skrevet

Skatten vi betaler her til lands får vi enormt mye igjen for så den betaler jeg med glede og sutrer ikke for det. Jeg jobber osm ingeniør.

Jeg tror nok det er interresen for realfag det skorter på, man må begynne i skolen og gjøre realfagene mer interresante. Nå lekes det visst litt for mye i skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...