Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg fikk en infeksjon etter en abort, og legen konstaterte samtidig (ved hjelp av ultralyd) en tokammert syste i den ene egglederen. Etter påfølgende konsultasjon hos gynekolog et halvt år etter sa legen først at det nå var tre cyster i den ene egglederen, for så å trekke konklusjonen at dette nok var egglederen som var fyllt med væske (som ikke ville forsvinne av seg selv). jeg har tidvis smerter på den aktuelle siden av magen. legen mente at det ikke var nødvendig å gjøre noe med dette, noe som har gjort meg litt forvirret, burde ikke egglederen bli åpnet igjen og væsken evnt drenert ut? påvirker dette muligheten min for evnt senere å få barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224112-cyste-eller-v%C3%A6ske-i-eggleder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har sannsynligvis det man betegner en hydrosalpinx (væskefylt eggleder), det oppstår etter en betennelse hvor eggelederen har lukket seg. Egglederen er sannsynligvis helt ødelagt. Det vil redusere din fruktbarhet. Ofte vil en betennelse angripe begge eggledere, og den andre kan også være skadet selv om den ikke er væskefylt. Man regner med at ca 15% blir ufruktbare etter første tilfelle av egglederbetennelse. I dag opererer man ikke egglederne for å bedre funksjonen, man foretar prøverørsbehandling stedet. Ofte vil man fjerne en hydrosalpinx før slik behandling, det har vist seg å gi bedre resultater.

Hvis du har smerter kan det være aktuelt å fjerne egglederen av den grunnen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...