Gå til innhold

Reiseguide til Italia på nett

Anbefalte innlegg

Gjest Signert
Skrevet

Jeg og kjærsten min tenkte å ta et par uker i Italia i sommer. Vi tenkte å starte med tre eller fire netter i Roma og dra videre derfra med tog. Spørsmålet er HVOR. Vi har i hvert fall lyst til å se Capri og Napoli. Er det noen som har gjort det samme og har noen anbefalinger å komme med? Hoteller, andre reisemål? Eventuelt en reiseguide på nett (som jeg ikke finner...)?

Skrevet

Jeg var nettopp i Roma og Firenze med ungene. Roma anbefales virkelig, mens Firenze er "gjort på en halv dag". Skulle jeg vært der lenger, ville jeg sett det skjeve tårnet i Pisa, dratt til Venezia en tur...

Siden dere skal nedover til Napoli, må dere få med dere Pompeii samtidig. Det er, i følge min italienske kompis, ikke helt trygt i den byen (Napoli) på kvelds- og nattestid, derfor dro jeg ikke dit nå.

Det er rimeligere å bo i sør, fra Roma og oppover er det nesten dyrere enn i Oslo.

Anbefaler dere å reise med regiontog om dere bruker den reisemåten. Det bruker litt lenger tid, men man sparer mange titalls euro...

Skrevet

Jeg var nettopp i Roma og Firenze med ungene. Roma anbefales virkelig, mens Firenze er "gjort på en halv dag". Skulle jeg vært der lenger, ville jeg sett det skjeve tårnet i Pisa, dratt til Venezia en tur...

Siden dere skal nedover til Napoli, må dere få med dere Pompeii samtidig. Det er, i følge min italienske kompis, ikke helt trygt i den byen (Napoli) på kvelds- og nattestid, derfor dro jeg ikke dit nå.

Det er rimeligere å bo i sør, fra Roma og oppover er det nesten dyrere enn i Oslo.

Anbefaler dere å reise med regiontog om dere bruker den reisemåten. Det bruker litt lenger tid, men man sparer mange titalls euro...

Å jøss. Firenze var gjort på en halv dag?!?

Da gjetter jeg på at du ikke er særlig interessert i kunst og arkitektur:-)

Skrevet

Vi kjøpte en pakketur fra Star Tour til 1999 (!!!) som visstnok var uspesifert, da kom vi til Sorrento, en liten by ved amalfikysten. Et kjempevakkert og trygt utgangspunkt for utflukter til Napoli, Pompeii og Capri. Vi ble da kjørt i guidet buss fra Roma (tok ca 3 timer om jeg ikke husker feil). Går også an å kjøpe spesifisert til Sorrento.

Skrevet

Venizia er like fantastisk som det påstås. Firenze vil jeg også gjerne se en dag.Toscana, Gardarsjøen og disse andre sjøene skal også være en opplevelse har jeg hørt.

Her er en del linker du kanskje kan bruke:

http://www.altomreiser.no/land/11

http://www.ferieguiden.no/kontinent/europa/italia/default.asp

http://www.ferien.no/italy.html

http://www.dolcevita.no/

http://home.no.net/erikmail/ (mest om mat og vin)

http://www.reisefeber.no/destination/cgi-bin/show_destination.cgi?carrier=&dh_dest_id=390077&dh_dep_id=0&partner=&passed_cgi=,freetext_search.cgi (om Roma)

Skrevet

Å jøss. Firenze var gjort på en halv dag?!?

Da gjetter jeg på at du ikke er særlig interessert i kunst og arkitektur:-)

Synes ikke det var noe annen arkitektur enn det man fant i området rundt katedralen, jeg... resten var bare store betongbygninger som jeg så fint lite sjarm i :) Grått og trist... men jeg hadde med meg ungene, og regnet plasket ned hele den ene av tre dagene vi var der, så vi var kanskje bare litt uheldige.

Jeg har ikke så veldig lyst å dra tilbake, nei.

Gjest Elextra
Skrevet

Sikker på at det var Firenze du var i? ;)

Jeg var der i tre dager og syntes det var _alt_ for lite!

Utrolig vakker by.

Skrevet

Sikker på at det var Firenze du var i? ;)

Jeg var der i tre dager og syntes det var _alt_ for lite!

Utrolig vakker by.

Jeg må ha gått glipp av noe vesentlig, kanskje. Vi gikk sammen en italiensk kompis over gamlebrua, og han pekte på en "hage" som var inngjerdet, som vi kunne ha gått inn i. Mulig det er mye å se der, men minsta var syk med nesten 40 i feber, så vi orket ikke.

Synes ikke det var noe spesielt å se nei, bortsett fra katedralen, gamlebrua og all kunsten som sto rundt omkring i området rundt innerste sentrum av byen.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg må ha gått glipp av noe vesentlig, kanskje. Vi gikk sammen en italiensk kompis over gamlebrua, og han pekte på en "hage" som var inngjerdet, som vi kunne ha gått inn i. Mulig det er mye å se der, men minsta var syk med nesten 40 i feber, så vi orket ikke.

Synes ikke det var noe spesielt å se nei, bortsett fra katedralen, gamlebrua og all kunsten som sto rundt omkring i området rundt innerste sentrum av byen.

Man kan vel ikke reise til Firenze uten å ha fått med seg f.eks. Ufizzigalleriene? Og der går det fort noen timer.

Skrevet

Man kan vel ikke reise til Firenze uten å ha fått med seg f.eks. Ufizzigalleriene? Og der går det fort noen timer.

Det får bli neste gang, i så fall. Hva er det, forresten?

Jeg reiste med unger, og hadde ikke så lyst å plukke guttungen ned fra toppen av diverse skulpturer og taklamper... hehe...

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...