Gå til innhold

Sommerferieplaner?

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel
Skrevet

Er sommerferien avklart enda? Hvor skal dere?

Vi skal på biltur i Norge, HURRA! Stappe bilen full og kjøre av gårde for å se hva Norge har å by på. Noen fine steder vi bare _må_ innom?

Gjest sol etter regn
Skrevet

Kommer an på hva dere liker det. Det er jo så mye flotte steder og landskap! Tror jeg ville holdt meg langs kysten, deilig om sommeren.

Sørlandet generelt er jo nydelig om sommeren.. Bølgeskvulp, sol, bading og late dager på havet.. VM i Offshore i Arendal er jo en festival man bør få med seg om man er i de trakter da..

Vestlandskysten, fra hardanger opp mot kristiansund..... massse nydelig å se, særlig inn fjordene. Vil anbefale sunnmørsområdet, med de flotte fjordene og fjellene! Dere kan kjøre langs kysten, fra Bergen og oppover - med mange flotte steder og mye fint å se.

Eller kjører dere fra østlandet over Strynefjellet, er jo det en opplevelse i seg selv. Dere kan ta av ned mot Geiranger og ta ferja gjennom de fantastiske fjordene. Dere kan besøke små bygder som Stranda og Sykkylven, og kjøre mot Ålesund. En flott by med annerledes arkitektur!!

Eller dere kan kjøre ned strynefjellet til Stryn. Her kan dere kan stå på ski på sommerskisenteret, gå på fjellet, gå til Briksdalsbreen v/Olden (en arm fra jostedalsbreen) mm.. Fantastisk flott natur! Kjører dere videre nordover, gjennom Nordfjordeid og søre sunnmøre, kan dere ta en tur til "skjærgården" på sunnmøre (Hareid, Ulsteinvik, Fosnavåg), og et besøk på fugleøya Runde er et must!! Veldig flott natur- vilt og vakkert.

Så har du nordnorge-kysten, med midnattssol, flott fiske og friskt folk.. Har aldri vært her, men skal hit en gang!

Hmm... nå fikk jeg lyst på bilferie selv... :)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Kommer an på hva dere liker det. Det er jo så mye flotte steder og landskap! Tror jeg ville holdt meg langs kysten, deilig om sommeren.

Sørlandet generelt er jo nydelig om sommeren.. Bølgeskvulp, sol, bading og late dager på havet.. VM i Offshore i Arendal er jo en festival man bør få med seg om man er i de trakter da..

Vestlandskysten, fra hardanger opp mot kristiansund..... massse nydelig å se, særlig inn fjordene. Vil anbefale sunnmørsområdet, med de flotte fjordene og fjellene! Dere kan kjøre langs kysten, fra Bergen og oppover - med mange flotte steder og mye fint å se.

Eller kjører dere fra østlandet over Strynefjellet, er jo det en opplevelse i seg selv. Dere kan ta av ned mot Geiranger og ta ferja gjennom de fantastiske fjordene. Dere kan besøke små bygder som Stranda og Sykkylven, og kjøre mot Ålesund. En flott by med annerledes arkitektur!!

Eller dere kan kjøre ned strynefjellet til Stryn. Her kan dere kan stå på ski på sommerskisenteret, gå på fjellet, gå til Briksdalsbreen v/Olden (en arm fra jostedalsbreen) mm.. Fantastisk flott natur! Kjører dere videre nordover, gjennom Nordfjordeid og søre sunnmøre, kan dere ta en tur til "skjærgården" på sunnmøre (Hareid, Ulsteinvik, Fosnavåg), og et besøk på fugleøya Runde er et must!! Veldig flott natur- vilt og vakkert.

Så har du nordnorge-kysten, med midnattssol, flott fiske og friskt folk.. Har aldri vært her, men skal hit en gang!

Hmm... nå fikk jeg lyst på bilferie selv... :)

Glemte å føye til at hvordan ferien deres bør være, er jo avhengig av hva dere liker, og om dere har barn (og alder på disse). Anbefaler uansett å søke på nettet til det området dere skal til for å se hvilke muligheter som fins der.

Det er et utall av festivaler rundtomkring, hvis man vil at det skal skje ting rundt seg. Feks. Moldejazz.

Hvis dere vil ha en mer rolig ferie, har dere jo ypperlige muligheter til avslapning omtrent overalt. Da er det mer opp til dere hva dere vil gjøre ut av ferien.

Om dere har barn, vil nok disse ikke orke å sitte i bilen i timesvis av gangen, og blir nok fort lei av natur-natur-natur i mil etter mil. Da er det nok ok å dra et sted der det er mulig å stoppe med litt jevne mellomrom, og oppleve litt på veien.

Om dere skal til midt-norge, kan jo Bø sommarland være noe (selv om dere ikke har barn ;)), og litt lenger inn i gokk i Telemark finner dere et sted som heter Treungen i Nissedal kommune(litt sør for Vrådal). Et stykke sør for dette igjen finner dere et flott badested som er vel verdt et besøk! http://www.nissedal.kommune.no/default.asp?UID=1604

Gjest Aimabel
Skrevet

Glemte å føye til at hvordan ferien deres bør være, er jo avhengig av hva dere liker, og om dere har barn (og alder på disse). Anbefaler uansett å søke på nettet til det området dere skal til for å se hvilke muligheter som fins der.

Det er et utall av festivaler rundtomkring, hvis man vil at det skal skje ting rundt seg. Feks. Moldejazz.

Hvis dere vil ha en mer rolig ferie, har dere jo ypperlige muligheter til avslapning omtrent overalt. Da er det mer opp til dere hva dere vil gjøre ut av ferien.

Om dere har barn, vil nok disse ikke orke å sitte i bilen i timesvis av gangen, og blir nok fort lei av natur-natur-natur i mil etter mil. Da er det nok ok å dra et sted der det er mulig å stoppe med litt jevne mellomrom, og oppleve litt på veien.

Om dere skal til midt-norge, kan jo Bø sommarland være noe (selv om dere ikke har barn ;)), og litt lenger inn i gokk i Telemark finner dere et sted som heter Treungen i Nissedal kommune(litt sør for Vrådal). Et stykke sør for dette igjen finner dere et flott badested som er vel verdt et besøk! http://www.nissedal.kommune.no/default.asp?UID=1604

wow! Dette var masse forslag. Tusentakk :-)

Vi er bare oss to pluss en hund. Han er heller ikke så glad for å kjøre mil etter mil og se på natur gjennom vinduet ;-)

Skrevet

Jeg holder en knapp på Vestlandet. Jeg synes det er så pent (når det er bra vær)! Selv skal jeg dit i sommer (har sommerhus der borte). Ellers blir det nok ikke noen ferie, har nettopp vært i Athen. Men man kan jo håpe.

Gjest Elextra
Skrevet

Vestlandet anbefales! Innom et par fjorder og opp mot nordvestlandet. Atlanterhavsveien.

Vakkert! :)

På sørlandskysten ligger jo også perlene på rad, fint om man ikke ønsker å kjøre så lange strekk.

Skrevet

Vi skal først til Sørlandet der vi har leid en hytte. Etter 10-14 dager der kjører vi til Bergen og stopper der et par dager. Så går turen videre oppover Vestlandet til Nordvestlandet. Der har vi familie og blir en stund.

Jeg kan absolutt anbefale Trollstigen og Geiranger (helst en tur inn/ut Geirangerfjorden).

Gjest Mom33
Skrevet

Kremt, hvis du tror Bø i Telemark ligger i Midt-Norge, må du nok snu litt på kartet ditt...

;-)

amerikafareren
Skrevet

Jeg fikk plutselig lyst på slik bilferie i Norge da jeg leste innlegget ditt? Jeg skal kjøre sammen med en venninne (hun kjører sin bil) upstate New York før jeg drar hjem til Norge. Vi har tenkt å bruke tre eller fire dager på turen og det får holde som sommerferie dette året. Skal ellers jobbe og studere hele sommeren, men noen impulsive småturer blir det kanskje;)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Kremt, hvis du tror Bø i Telemark ligger i Midt-Norge, må du nok snu litt på kartet ditt...

;-)

hehe.. jeg vet det men... det kommer vel litt an på "øyet som ser"?; For meg er alt nord for Trondheim "nord-norge".. ;)

Men hva skal man kalle Telemark/Bø da? Kan vel ikke kalle det østlandet og heller ikke sørnorge...? ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...