Gå til innhold

Eh, er dette overgrep...?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du er reflektert og velformulert som alltid. Takk. Det var vakkert skrevet:-)

Alltid fornuftig og reflektert.

Men i denne saken skal man aldri se bort ifra at gutten får problemer. Spørsmålet er hvorfor han får problemer.

Er det på grunn av sex med en 11 år eldre kvinne eller på grunn av oppstyret rundt det hele?

Fyren har helt sikkert hatt det enestående, han har fortalt sine kompiser om pulinga sånn unge gutter gjør, og historien har kommet ut.

Feil personer har hørt historien, avhørt gutten, dytta fyren inn i en offerrolle hvor han selv til slutt tror på at han har blitt utnyttet på det groveste, og kort tid etter fortelles historien om "overgrepet" i så godt som alle aviser i hele verden.

Ikke rart fyren blitt skakkjørt, men er det sexen som har fucka ham opp eller oppstyret rundt det hele?

Guttens foreldre er sikkert ekstremt puritanske. Eventuelt er faren en dott.

En normal far ville gitt sønnen en high five etter det der!

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

12

• Prozak

7

• Sofline

7

• bugge -jenta

6

Mest aktive i denne tråden

bugge -jenta
Skrevet

En 14-åring er ikke et barn. En fjorten-årig gutt er kåt som faen, og har våte drømmer om denne type damer.

En 14- åring er heller ikke voksen, samme hvor kåt han er, og hvor våte drømmer han har. Det er ikke en tillitsperson oppgave å stille hans begjær.

Av og til vet man ikke før man blir godt voksen hvor sårbar man egentlig var. Og man er ikke så voksen som man gjerne husker det.

Tror du ikke ei jente også kan være aldri så kåt som 14- åring? Og drømme om kjekke gymlærere. Min gymlærer var temmelig ung og kjekk, og mange jenter hadde muligens som du sier "våte drømmer" rundt ham. Noe skal forbli våte drømmer, eller finne andre kanaler som er naturlige og sunne for en 14-åring.

bugge -jenta
Skrevet

Dama er digg og en gave til enhver fjortenåring.

Jeg skulle ønske jeg hadde hatt en slik lærer da jeg var fjorten og hormonene begynte å ta overhånd.

Herregud! Ovegrep my ass. Du finner ikke et eneste hormonvrak i verden som ikke ville kommet særdeles godt ut av en omgang i høyet med hu der.

Der tar du feil min gode herre. Og det tror jeg du egentlig vet. Jeg sikter til at det ikke finnes et eneste hormonvrak av en 14- åring som ikke ville kommet særdeles godt ut av en omgang i høyet med dama eller hva det nå var du sa.

Skrevet

At de skryter av det der og da, betyr ikke så mye. I dette tilfelle er det komplimentære roller, lærer - elev. Læreren skal være en tillitsperson, og det gjør det annerledes enn om en 14- årig gutt har sex med en noe eldre jente.

Som sagt (igjen). Jeg er helt enig i at det er umoralsk, at hun skal straffes for å ha et forhold til en elev osv....!!!!

Skrevet

Der tar du feil min gode herre. Og det tror jeg du egentlig vet. Jeg sikter til at det ikke finnes et eneste hormonvrak av en 14- åring som ikke ville kommet særdeles godt ut av en omgang i høyet med dama eller hva det nå var du sa.

Han kan vel ikke ta feil angående egne følelser?

Skrevet

Ville vært litt rart om lovtekst ift. overgrep skulle ta utgangspunkt i den voksnes utseende / grad av penhet.

Hvor skulle grensen gå? En normalt søt, men ikke dritpen kvinne.

En søt, men dessverre ganske overvektig.

En mindre pen, eldre kvinne?

En vakker, men "godt voksen" kvinne

Jeg passa ikke inn i det hele tatt - så jeg hadde sikkert fått livstid.

Skrevet

Overgrep og overgrep. Juridisk er det jo det, og jeg mener det er riktig at kvinnen må straffes.

Men det største overgrepet mot gutten vil jeg tro er mediaoppstyret. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at han har kost seg godt med den dama der (uten å kjenne bedre til detaljene).

Skrevet

Overgrep og overgrep. Juridisk er det jo det, og jeg mener det er riktig at kvinnen må straffes.

Men det største overgrepet mot gutten vil jeg tro er mediaoppstyret. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at han har kost seg godt med den dama der (uten å kjenne bedre til detaljene).

Hva hvis gutten var en 14 år gammel fattig thailandsk gutt, og den voksne en 40 år gammel norsk mann på ferie (en kjekk mann, om det skulle ha noe med saken å gjøre).

Var det like greit da?

(Kanskje denne 14-åringen er homofil og drømmer om eldre menn... )

Gjest morrmorra
Skrevet

Hva hvis gutten var en 14 år gammel fattig thailandsk gutt, og den voksne en 40 år gammel norsk mann på ferie (en kjekk mann, om det skulle ha noe med saken å gjøre).

Var det like greit da?

Hvorfor skal dere lage en gedigen diskusjon av alt?

Skrevet

Hvorfor skal dere lage en gedigen diskusjon av alt?

Tja, muligens fordi dette er et diskusjonsforum?

Skrevet

Var det like greit da?

Jeg skriver jo at jeg mener at kvinnen bør dømmes. Samtidig at jeg er i tvil om at gutten i akkurat dette tilfellet har lidd noen nød (_uten å kjenne detaljene_).

Du har noen alternativer i svaret ditt, og de ligner mer på overgrep - slik jeg ser det.

Skrevet

Jeg passa ikke inn i det hele tatt - så jeg hadde sikkert fått livstid.

På vann, brød og besøksforbud! ;o)

Skrevet

Jeg skriver jo at jeg mener at kvinnen bør dømmes. Samtidig at jeg er i tvil om at gutten i akkurat dette tilfellet har lidd noen nød (_uten å kjenne detaljene_).

Du har noen alternativer i svaret ditt, og de ligner mer på overgrep - slik jeg ser det.

Hva er forskjellen?

At det skjer i et land som er/var kjent for sin sex-industri?

At gutten er fattig?

At overgriper er mann? (selv om gutten altså i tenkt tilfelle er homofil)

*kverulerer*

;-)

Skrevet

Hva er forskjellen?

At det skjer i et land som er/var kjent for sin sex-industri?

At gutten er fattig?

At overgriper er mann? (selv om gutten altså i tenkt tilfelle er homofil)

*kverulerer*

;-)

Min tolkning av forskjellen er at mye tyder på at gutten det står om i avisa har gjort dette av ren lyst (og jeg presiserer på nytt her: Uten at jeg kjenner detaljene).

*bjeff!* ;-)

Skrevet

Tja, muligens fordi dette er et diskusjonsforum?

He he.. maybe, baby!

Skrevet

Min tolkning av forskjellen er at mye tyder på at gutten det står om i avisa har gjort dette av ren lyst (og jeg presiserer på nytt her: Uten at jeg kjenner detaljene).

*bjeff!* ;-)

Uansett vet en voksen person at det er fullstendig forbudt å ha sex med en mindreårig.

Og en lærer har dessuten uansett aldri under noen omstendighet lov å ha sex med en elev, helt uavhengig av dennes alder.

Skrevet

Uansett vet en voksen person at det er fullstendig forbudt å ha sex med en mindreårig.

Og en lærer har dessuten uansett aldri under noen omstendighet lov å ha sex med en elev, helt uavhengig av dennes alder.

Der er vi helt enige! :o)

Skrevet

Dette er noe av det dummeste jeg har sett deg skrive.

En 14 år gammel jente og en 14 år gammel gutt er nok ikke så annerledes når det kommer til fantasiene rundt sex. Og at de kan ønske for alt i verden at akkurat den søte/kjekke lærerinnen/læreren ville legge an på de, er ikke noe forsvar i så måte.

Dette handler om makt og tillit. Kanskje vil ikke gutten bli traumatisert, kanskje vil han det. Det vet vi lite om. Men det er hun som sitter med all makt og det er ikke et sunt, seksuelt forhold. Selv om han ikke vil bli traumatisert, kanskje han vil angre på noe han gjorde? Noe hun ville, som han fant det ubehagelig å si nei til?

En voksen person kan ta ansvar for disse problemene selv. Det kan ikke en fjortenåring.

Tilliten hun bryter er et annet aspekt ved saken. Foreldrene stoler på at hun vil være en ansvarlig voksen i sønnens liv. En ansvarlig voksen har ikke sex med en knapt kjønnsmoden elev.

bugge -jenta
Skrevet

Han kan vel ikke ta feil angående egne følelser?

Jeg sier ikke at han nødvendigvis tar feil av sine egne følelser. En 6- åring som blir befølt seksuelt av sin far kan også føle at det kan være godt. Dette kan være spesielt vondt å forholde seg til senere i en terapeutisk prosess. Dette betyr nemlig ikke at det ikke kan være svært skadelig på sikt. Det viser mye forskning.

Svært mange som har blitt utsatt for overgrep har opplevd gode ting i forhold til det der og da. Berøring er nødvendig for alle mennesker, og hvis den eneste berøringen du får fra din far er seksualisert, ikke voldelig, kan det kjennes både godt ut, sammen med en rekke udefinerte følelser på det tidspunktet overgrepet skjer. (som en på et senere tidspunkt i livet ofte ser og svært ofte må forholde seg til.) Seksualisert berøring kan være bedre der og da enn ingen berøring, sett ut i fra følelser og behov hos barnet Det kan være alt barnet vet om og kjenner til, uten referansepunkter til det "normale". Det er likefullt ytterst skadelig, og mennesker blir ødelagt for livet av hendelser som ikke nødvendigvis var "grufulle, stygge og voldelige" overgrep.

Jo større tillitsforholdet var mellom den utsatte og overgriperen, jo mer setter det ofte spor. Derfor har lærere, ledere i organisasjoer, terapeuter, sjelesørgere, kristne ledere med mer et spesielt ansvar til å forstå sin rolle og ikke utnytte den, uansett hva den andre måtte føle. Hvor mange blir ikke forelsket i sin terapeut? De føler jo det de føler, men SKAL da likevel være trygg på at terapeuten både forstår mye av mekanismene bak forelskelsen, og vet hva slags rolle han har.

Selv ble jeg utsatt for overgrep av en tillitsperson, den eneste voksne jeg stolte på og kunne snakke med, min sjelesørger og voksenleder fra det kristne miljøet jeg var i på de tiden.

Derfor er denne debatten viktig for meg. Grenser forskyves i blader og media, og mye blir "normalt" som ikke burde kalles normalt, etter mitt syn. Vi må skjerme barna våre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...