Gå til innhold

Eh, er dette overgrep...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alltid fornuftig og reflektert.

Men i denne saken skal man aldri se bort ifra at gutten får problemer. Spørsmålet er hvorfor han får problemer.

Er det på grunn av sex med en 11 år eldre kvinne eller på grunn av oppstyret rundt det hele?

Fyren har helt sikkert hatt det enestående, han har fortalt sine kompiser om pulinga sånn unge gutter gjør, og historien har kommet ut.

Feil personer har hørt historien, avhørt gutten, dytta fyren inn i en offerrolle hvor han selv til slutt tror på at han har blitt utnyttet på det groveste, og kort tid etter fortelles historien om "overgrepet" i så godt som alle aviser i hele verden.

Ikke rart fyren blitt skakkjørt, men er det sexen som har fucka ham opp eller oppstyret rundt det hele?

Guttens foreldre er sikkert ekstremt puritanske. Eventuelt er faren en dott.

En normal far ville gitt sønnen en high five etter det der!

Og en normal mor ville gjøre det samme om datteren hadde sex med den kjekke læreren sin?

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

12

• Prozak

7

• Sofline

7

• bugge -jenta

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest vioola
Skrevet

Vet det kanskje er som å banne i kirka og si dette. Men selv om man blir utsatt for ting som i lovens rette forstand blir sett på som overgrep er det ikke alltid man blir skadet av det eller noe sånt.

Men selvfølgelig bør det være ulovlig og veldig mange får psykiske etter reaksjoner.

Jeg har vært utsatt for noe som udiskutabelt var et grovt overgrep , likevel nå 2 år senere går det realtivt greit. Tenker ikke så mye over det lenger. Så får nesten dårlig samvittighet når jeg på overgrepsforum ser 30 år gamle kvinner som enda i dag sliter med kjempetraumer etter overgrep når de var 6-7 år

Skrevet

Dette er noe av det dummeste jeg har sett deg skrive.

En 14 år gammel jente og en 14 år gammel gutt er nok ikke så annerledes når det kommer til fantasiene rundt sex. Og at de kan ønske for alt i verden at akkurat den søte/kjekke lærerinnen/læreren ville legge an på de, er ikke noe forsvar i så måte.

Dette handler om makt og tillit. Kanskje vil ikke gutten bli traumatisert, kanskje vil han det. Det vet vi lite om. Men det er hun som sitter med all makt og det er ikke et sunt, seksuelt forhold. Selv om han ikke vil bli traumatisert, kanskje han vil angre på noe han gjorde? Noe hun ville, som han fant det ubehagelig å si nei til?

En voksen person kan ta ansvar for disse problemene selv. Det kan ikke en fjortenåring.

Tilliten hun bryter er et annet aspekt ved saken. Foreldrene stoler på at hun vil være en ansvarlig voksen i sønnens liv. En ansvarlig voksen har ikke sex med en knapt kjønnsmoden elev.

Poenget er jo ikke om denne guttungen oppfattet noe av dette som et overgrep - det gjorde han mest sannsynlig ikke. Likefremt er det et overgrep, juridisk sett (am: statuatory rape), og skal selvfølgelig straffes juridisk som nettopp det.

"............................................."

Skrevet

Poenget er jo ikke om denne guttungen oppfattet noe av dette som et overgrep - det gjorde han mest sannsynlig ikke. Likefremt er det et overgrep, juridisk sett (am: statuatory rape), og skal selvfølgelig straffes juridisk som nettopp det.

Vel, jeg mener man er ganske på viddene om man går ut i fra at gutter automatisk blir mindre traumatisert enn jenter, slik det virker som om musikeren sier. Og om kvinnen er sexy eller ikke i musikerens øyne er selvfølgelig helt uinteressant. Skal man spørre alle overgrepsofre: "Syntes du overgriperen var attraktiv?".

Bortsett fra det er jeg enig i at dette straffes uansett hva gutten mener om det.

Skrevet

Vel, jeg mener man er ganske på viddene om man går ut i fra at gutter automatisk blir mindre traumatisert enn jenter, slik det virker som om musikeren sier. Og om kvinnen er sexy eller ikke i musikerens øyne er selvfølgelig helt uinteressant. Skal man spørre alle overgrepsofre: "Syntes du overgriperen var attraktiv?".

Bortsett fra det er jeg enig i at dette straffes uansett hva gutten mener om det.

Automatisk skal jeg ikke si noe om. Men ja - jeg tror nok at sjangsen for at en opplevelse skal være traumatisk på et eller annet vis er større for en jente i den alderen. Det er en del forskjeller på kjønn der. Men, vi er jo stort sett enige her :-)

Skrevet

Vet det kanskje er som å banne i kirka og si dette. Men selv om man blir utsatt for ting som i lovens rette forstand blir sett på som overgrep er det ikke alltid man blir skadet av det eller noe sånt.

Men selvfølgelig bør det være ulovlig og veldig mange får psykiske etter reaksjoner.

Jeg har vært utsatt for noe som udiskutabelt var et grovt overgrep , likevel nå 2 år senere går det realtivt greit. Tenker ikke så mye over det lenger. Så får nesten dårlig samvittighet når jeg på overgrepsforum ser 30 år gamle kvinner som enda i dag sliter med kjempetraumer etter overgrep når de var 6-7 år

Jeg tror nok overgrep som skjer når man er barn er mer traumatiserende enn noe som skjer i voksen alder. Du kan ikke sammenligne antall år det har gått siden det skjedde.

Skrevet

Automatisk skal jeg ikke si noe om. Men ja - jeg tror nok at sjangsen for at en opplevelse skal være traumatisk på et eller annet vis er større for en jente i den alderen. Det er en del forskjeller på kjønn der. Men, vi er jo stort sett enige her :-)

Det _kan_ være forskjeller når det kommer til kjønn. Men jeg synes ikke man på noen måte skal ta høyde for det når det kommer til hvordan man reagerer på overgrep. For alt musikeren vet er denne gutten spesielt sårbar og vil få store traumer. Det er uansett respektløst ovenfor alle gutter som har blitt utsatt for overgrep og sliter med det, å komme med slike kommentarer. Synes jeg.

Men bortsett fra det er vi nok enige, kvinnen burde straffes :)

Gjest vioola
Skrevet

Jeg tror nok overgrep som skjer når man er barn er mer traumatiserende enn noe som skjer i voksen alder. Du kan ikke sammenligne antall år det har gått siden det skjedde.

jo , er godt mulig du har rett , vet ikke. skriver bare om egne erfaringer

Skrevet

jo , er godt mulig du har rett , vet ikke. skriver bare om egne erfaringer

Jeg bare forklarte hvorfor det kan være en slik forskjell, siden det ikke virket som du hadde tenkt på det :)

Skrevet

Det _kan_ være forskjeller når det kommer til kjønn. Men jeg synes ikke man på noen måte skal ta høyde for det når det kommer til hvordan man reagerer på overgrep. For alt musikeren vet er denne gutten spesielt sårbar og vil få store traumer. Det er uansett respektløst ovenfor alle gutter som har blitt utsatt for overgrep og sliter med det, å komme med slike kommentarer. Synes jeg.

"Det _kan_ være forskjeller når det kommer til kjønn. Men jeg synes ikke man på noen måte skal ta høyde for det når det kommer til hvordan man reagerer på overgrep."

Det er jeg enig i. En 14-åring er å betrakte som et barn, uansett kjønn. De forskjellene jeg tenker på er mer interessante fra et seksualitets/kjønns-forsknings synspunkt e.l.

"Men bortsett fra det er vi nok enige, kvinnen burde straffes :)"

Faen. Hvem skal jeg krangle med da? Kan vi ikke krangle bare litt? Please? :-)

"............................................"

Skrevet

En 14-åring er ikke et barn. En fjorten-årig gutt er kåt som faen, og har våte drømmer om denne type damer.

En 14-åring er å betrakte som et barn, både juridisk og mentalt. Det er ikke "voksent" i seg selv å være i stand til å pule.

"..........................................."

Skrevet

Tror det er verre å bryte "jomfrudommen" for en jente enn en gutt...

Skrevet

"Det _kan_ være forskjeller når det kommer til kjønn. Men jeg synes ikke man på noen måte skal ta høyde for det når det kommer til hvordan man reagerer på overgrep."

Det er jeg enig i. En 14-åring er å betrakte som et barn, uansett kjønn. De forskjellene jeg tenker på er mer interessante fra et seksualitets/kjønns-forsknings synspunkt e.l.

"Men bortsett fra det er vi nok enige, kvinnen burde straffes :)"

Faen. Hvem skal jeg krangle med da? Kan vi ikke krangle bare litt? Please? :-)

"............................................"

Okay da, men du vil legge deg flat så snart jeg kommer med pisken ;)

Skrevet

Tror det er verre å bryte "jomfrudommen" for en jente enn en gutt...

Jeg tror ikke det er hold i å si det så generelt. Det er kanskje verre å bryte jomfrudommen for flertallet av jenter, i motsetning til flertallet av gutter. Men det er da også uinteressant. Prinsippet burde være det samme.

Det var uansett ikke første samleie som var interessant.

Skrevet

Jeg tror ikke det er hold i å si det så generelt. Det er kanskje verre å bryte jomfrudommen for flertallet av jenter, i motsetning til flertallet av gutter. Men det er da også uinteressant. Prinsippet burde være det samme.

Det var uansett ikke første samleie som var interessant.

neivel? så han var erfaren i tillegg, han 14-åringen?

Skrevet

neivel? så han var erfaren i tillegg, han 14-åringen?

Det betyr jo ingenting. Det er et straffbart overgrep uansett om han har hatt sex med tjue jenter før henne.

Skrevet

Det betyr jo ingenting. Det er et straffbart overgrep uansett om han har hatt sex med tjue jenter før henne.

JA - straffbart for HENNE - den voksne -men 14-åringen kan likevel la være å føle seg som et offer - om det var helt toppers for han. Jaggu, man skal vel ikke lage traumer og skyld etterpå? - om han likte det`? bare et år til så er det meget vanlig at man har sex. I Sverige og Danmark er den seksuelle lavalder 15 år - man kan likevel føle seg umoden som 19-åring. Dette er helt individuelt -og man skal ikke skape offre der de ikke finnes -konsentrer heller på de åpenbare overgrepene.

Skrevet

JA - straffbart for HENNE - den voksne -men 14-åringen kan likevel la være å føle seg som et offer - om det var helt toppers for han. Jaggu, man skal vel ikke lage traumer og skyld etterpå? - om han likte det`? bare et år til så er det meget vanlig at man har sex. I Sverige og Danmark er den seksuelle lavalder 15 år - man kan likevel føle seg umoden som 19-åring. Dette er helt individuelt -og man skal ikke skape offre der de ikke finnes -konsentrer heller på de åpenbare overgrepene.

Jeg har ikke sagt at man skal gjøre gutten til et offer. Jeg har sagt at man ikke skal anta at han ikke er det.

Og hun skal straffes uansett. Det handler om prinsippet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...