Gå til innhold

Hvordan går vi som foreldre frem når vi oppdager at vår 13 årige datter røyker?

Anbefalte innlegg

Gjest Dette er vel ikke bra
Skrevet

Ingen av oss røyker, og vi har klare formeninger om at dette ikke er akseptert. Vi har informert henne om skadevirkning, og at dette ikke er bra verken for kropp eller miljø. Oppdaget for noen mnd siden at hun hadde 2 sigaretter på rommet tilfeldig. Faren har også funnet flere ligthere, som han har spurt hvorfor er der. Hun sier hun ikke røyker, og at det ikke er hennes. Dette tror vi selvfølgelig ikke på. I går fant vi på nytt en sigarettpakke med ligther tilfeldig.

Skrevet

Uff, sånt er vanskelig!

Dessverre, jeg har ingen gode råd.

Men lukter det røyk av henne, eller _kan_det_hende_ at det ikke er hennes?

Gjest Dette er vel ikke bra
Skrevet

Uff, sånt er vanskelig!

Dessverre, jeg har ingen gode råd.

Men lukter det røyk av henne, eller _kan_det_hende_ at det ikke er hennes?

Jo jeg har kjent røyklukt, men da sier hun bare at det er andre.

Skrevet

Snakk med skolen. Det er få skoler som godtar at det røykes i friminuttet.

Skrevet

Da er det vel ganske sikkert henne. Lite dere får gjort, egentlig.

Siden dere ikke røyker, så er det iallefall ikke hos dere hun finner seg røyk.

Hadde vært interessant å vite hvor ungene får tak i røyk.

Sanksjoner på penger er et godt råd, iallefall. Pass på å ikke stikke til henne en 100 lapp nå og da. Forlang kvittering når hun kjøper noe, og få igjen vekslepengene. Eller handle for henne. Høres heftig ut, dette, men...

Gjest Elextra
Skrevet

Høres absolutt ut til at hun lyver om dette, ja. Det gjorde jeg også i sin tid.

En bør jo ha tiltro til sine "små", men når dere er sikre på at hun lyver synes jeg hun bør få høre det.

Tror det nytter lite å nekte henne å røyke, er hun i litt opposisjon har det heller motsatt effekt.

Hva med en gulrot? Da jeg vokste opp var det mange som fikk løfter om å få betalt lappen av foreldrene om de ikke røyket før 18-årsdagen. Hva med å tilby henne å sette en strek over det som har vært og sammen finne frem til en passende gulrot?

Må tilføye at jeg har ingen erfaring med tenåringer. Synes derimot jeg akkurat var en selv ;), til tross for at det knapp generasjon siden.

Muskelberget
Skrevet

Disiplin og atter disiplin!

Selv om hun er tenåring er hun fortsatt bare et barn.

Sett grenser. Bli strenge! Ta fra henne goder som enten mobiltelefon, TV, tidligere innetider osv. så slutter hun nok å røyke.

Gjest Elextra
Skrevet

Sett grenser. Bli strenge! Ta fra henne goder som enten mobiltelefon, TV, tidligere innetider osv. så slutter hun nok å røyke.

Når jeg tenker litt mer over saken tror jeg du har rett. Har ikke erfaring med tenåringer, men forsøker å sette meg i deres sted :-).

fuji1365380447
Skrevet

Jeg minnes at min far hadde en ganske effektiv strategi da jeg som opprørsk tenåring begynte å røyke.

Han sa kort og godt at så lenge jeg røykte så fikk jeg ingen penger, ble ikke kjørt noe sted, og fikk ikke noe ekstra goodwill.

Og han fullførte.... Det virket.

Skrevet

Jeg minnes at min far hadde en ganske effektiv strategi da jeg som opprørsk tenåring begynte å røyke.

Han sa kort og godt at så lenge jeg røykte så fikk jeg ingen penger, ble ikke kjørt noe sted, og fikk ikke noe ekstra goodwill.

Det hørtes ut som en kjempelur reaksjon. Den skal jeg adoptere - om det blir aktuelt.

Takk for den, fuji!

Skrevet

Ja, eller begynner å smugrøyke.

Skrevet

Det høres akkurat ut som meg for en del år siden... Og det skjedde ingenting, annet enn de få spørsmålene helt i begynnelsen da jeg smugrøykte litt - som 13-åring. Endte som dagligrøyker som 15-åring, sluttet som 24-åring.

Jeg tror sanksjoner kan fungere, men har stor tro på en gulerot som f.eks lappen (og tilbakebetaling med 10% rente i året dersom man begynner senere..) i tillegg. Det vil dessuten være en grei unnskyldning overfor venner som tilbyr sigg, er vel enklere å komme med i en sårbar periode enn "får ikke lov av mor og far."

Skrevet

Da er det vel ganske sikkert henne. Lite dere får gjort, egentlig.

Siden dere ikke røyker, så er det iallefall ikke hos dere hun finner seg røyk.

Hadde vært interessant å vite hvor ungene får tak i røyk.

Sanksjoner på penger er et godt råd, iallefall. Pass på å ikke stikke til henne en 100 lapp nå og da. Forlang kvittering når hun kjøper noe, og få igjen vekslepengene. Eller handle for henne. Høres heftig ut, dette, men...

Det har vel aldri vært noe problem for unge å få tak i røyk (og alkohol). Noen har kanskje eldre (uansvarlige) søsken.. Noen stiller seg utenfor butikken og spør tilfeldige forbipasserende. Mange sier nei, noen sier ja. Noen har falsk leg (ei jeg kjenner kjøpte røyk som 12-åring med falsk leg, og det var til og med ugyldig som legitimasjon, russe-bevis).

Skrevet

Høres absolutt ut til at hun lyver om dette, ja. Det gjorde jeg også i sin tid.

En bør jo ha tiltro til sine "små", men når dere er sikre på at hun lyver synes jeg hun bør få høre det.

Tror det nytter lite å nekte henne å røyke, er hun i litt opposisjon har det heller motsatt effekt.

Hva med en gulrot? Da jeg vokste opp var det mange som fikk løfter om å få betalt lappen av foreldrene om de ikke røyket før 18-årsdagen. Hva med å tilby henne å sette en strek over det som har vært og sammen finne frem til en passende gulrot?

Må tilføye at jeg har ingen erfaring med tenåringer. Synes derimot jeg akkurat var en selv ;), til tross for at det knapp generasjon siden.

Jeg hadde flust av venner med slike avtaler, som røkte, uten å bli oppdaget.

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Ja herregud. Må si jeg var ganske grønn av misunnelse da jeg måtte betale absolutt hele lappen selv, mens venn etter venn fikk av foreldra fordi de bare holdt røyken unna foreldrene.

UndrendePåDetMeste
Skrevet

En gulerot fører bare til smugrøyking. Da får hun i pose og sekk så lett som bare det.

Bedre å heller gjøre det slik at røyking blir forbundet med negative ting som at hun ikke får en krone ekstra hjemme. etter kleshandel og slikt osm jetner i den alderen gjerne gjør uten forelder skal kvittering og vekslepenger leveres. Forhåpentligvis går hun lei... Lykke til:)

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, sikkert en fare for at det blir slik. Røykte litt selv i 15-årsalderen, og klarte fint å holde det skjult for foreldrene mine, selv om de var litt mistenksomme av og til. Men vi er ikke så naive som foreldrene våre, er vi det da? ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg kjente også flere som smugrøykte og fikk lappen betalt fordi foreldrene ikke oppdaget det.

Skrevet

Noe stefaren min gjorde mot meg da de fant ut at jeg hadde begynt røyke, var at han satte seg ned og TVANG meg til å røyke en hel pakke tobakk til jeg spøy og nesten svimte av... Røyka ikke på et år eller noe...

MEN det er Ikke til å anbefale, men ser du har fått masse gode tips her.

drag inn mobilen, nekt ukepenger osv osv osv.. MEN vil h*n virkelig røyke så finner tenåringene en utvei uansett:/

Skrevet

_Det_ er faktisk det beste rådet jeg har hørt.

Men hvordan i alle dager fikk han gjort dette rett? For du fortalte vel villig at NÅ har du sluttet, og nå har du iallefall sluttet? Når _visste_ han at du snakket sant?!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...