Gå til innhold

Bruke familiemedlemmer som lege?

Anbefalte innlegg

Gjest Tror ikke jeg ville likt det
Skrevet

En kompis har en far som er lege, og han fortalte at han hadde ikke lov til å sette faren som fastlege. Dersom min far hadde vært lege kunne det ikke falt meg inn å tenke tanken en gang, men det er kanskje vanlig?

Tenker ikke på intime ting som GU, men vanlige småplager, ville dere da brukt familie eller venner?

Skrevet

Nei, det er ikke lov. Venninna mi har også en far som er lege. Hun har en annen fastlege, men bruker faren til småting. Jeg tror de gjør det sånn at når hun skal ha henvisninger, ringer faren fastlegen, og så ordner han det utfra hva faren sier. Gynekologisk undersøkelse og andre ting tar faren selvsagt ikke.

Gjest pekka
Skrevet

Jeg vil tro det kunne bli vanskelig å gå til familiemedlem ved f.eks psykiske problemer, uventet graviditet, ekle sykdommer og masse mere. Ikke lett å bære både lege rollen og pappa rollen samtidig,og det er nok grunnen til at det ikke er "lov".

Gjest Yellow Submarine
Skrevet

Jo da det går fint an. Man kan ikke bruke dem som fastlege men de kan hjelpe til med andre smågreier.

De har riktignok ikke lov til å skrive ut resepter (blå) til nærmeste pårørende, men da kan de få en kollega til å skrive det ut.

Fikk en sykemelding av en onkel som er lege (psykiater) en gang. Pluss at han har hjulpet meg litt til å komme igjennom systemet noen ganger.

Men ellers er jeg varsom med å bruke han til mere enn jeg strengt tatt trenger.

Men i krisetilfeller så gjør jeg det.

greit med en lege i familien.

Gjest Bror er lege når han er på jobb
Skrevet

Broren min er lege. Vi spør han om råd og når det er noe vi lurer på (bare "ufarlige" ting). Men vi bruker han ikke som lege. Hjemme er han bror, på jobb er han lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...