Gå til innhold

Lørdagens middag.

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen
Skrevet

Vi hadde raclette og magen er fortsatt proppa :-)

Som tilbehør til biff, kylling og grønnsaker hadde vi fløtegratinerte poteter, spaghetti med pesto og coscous med erter. Noe for enhver smak kan du si ;-)

Hva er raclette...?

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

10

• muriel

3

• mariaflyfly

2

• lililja

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har verdens mest kresne unger! Iallefall mellomsten...

Fordelen med raclette er at de selv fyller på det de vil av grønnsaker i "spadene". Agurk og tomat, samt hvitost, liker de iallefall..

Biffen var også god, men kyllingen gadd de ikke smake på.

jeg bare lurte på hvordan dere bruker å spise raclette?

Her i huset bruker vi nemlig raclette osten i formene. Den smelter og vi legger den på fat med poteter og som tilbehør er det spekemat, pølser, ulik kkjøttpålegg, egg og sylteagurk.

hva slags grønnsaker bruker dere.?

Skrevet

Vi hadde en ekstra god hjemmelaget pizza med masse deilige hjemmelaget pizzasaus *slafse* pepperoni, sjampinjong og ost. Vi er blakke, så vi må tage det vi haver i skuffer og skap om dagen.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvordan lager du andebryst? Og hvordan smaker det?

Det har jeg aldri smakt! Kanskje det kunne vært noe til helga..??

Jeg kjøper alltid andebryst i Sverige fordi det er så mye billigere der.

Om sommeren griller vi andebryst. Nå ble de tilbredt på stekepannen til de var passe lysrosa i midten. De skal med andre ord ikke gjennomstekes slik som kylling.

Etter at de er stekt, skal de hvile litt før de skjæres i skiver og serveres. Det er viktig at det er en god saus til.

Smaken er vanskelig å beskrive, ligner hverken på kylling eller kalkun.

Gjest Hanneline
Skrevet

oi! Gratulerer!!! :))

hihi og jeg som prøvde å hviske så lavt som mulig *flirer*

Takker så mye :)

Skrevet

Ja, vi hadde noe veldig godt. Er ikke sikker på hva det var, men jeg var med og laget det. Det var masse krydder og forskjellig oppi, tomater og chilli og ting med navn jeg knapt har hørt før, hehe.

Og så blandet vi kjøttfarse med diverse ingredienser, laget sauser og dipper, og sto igjen med _den_ gode lørdagsmiddags-tapas-greia.

Som sagt, jeg vet ikke hva det het, men det var veldig godt. Og vi var tre stykker som laget det mens vi drakk vin og hørte på musikk, så det ble laget med godt humør. OG alle likte det - så det må ha vært noe bra.

;-P

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, vi hadde noe veldig godt. Er ikke sikker på hva det var, men jeg var med og laget det. Det var masse krydder og forskjellig oppi, tomater og chilli og ting med navn jeg knapt har hørt før, hehe.

Og så blandet vi kjøttfarse med diverse ingredienser, laget sauser og dipper, og sto igjen med _den_ gode lørdagsmiddags-tapas-greia.

Som sagt, jeg vet ikke hva det het, men det var veldig godt. Og vi var tre stykker som laget det mens vi drakk vin og hørte på musikk, så det ble laget med godt humør. OG alle likte det - så det må ha vært noe bra.

;-P

Det hørtes ut som en morsom middagsrett :-)

Kan du ikke forhøre deg om navnet en dag? Da blir det lettere å finne oppskriften på nettet også.

Skrevet

Min kjære laget små innbakte pizzaer fylt med stekt kylling i biter, finhakket løk, pestosaus og parmesan. Det var kjempegodt!

Gjest togli
Skrevet

Her i huset bruker vi nemlig raclette osten i formene. Den smelter og vi legger den på fat med poteter og som tilbehør er det spekemat, pølser, ulik kkjøttpålegg, egg og sylteagurk.

Oppå racletteplata steker vi biffstrimler og biter av kyllingfilet. Jeg synes det har lett for å bli tørt dersom vi ikke lar kjøttet godgjøre seg i hvitløksmarinade først.

Oppi formene har vi først ulike grønnsaker (f.eks. sopp, squash, sukkererter, paprika, løk, hvitløksbåter og chilipepper) og kanskje litt pinjekjerner. Oppå grønnsakene legger vi skiver av ost.

Som tilbehør liker vi nok best fløtegratinerte poteter og da trengs heller ikke saus. Hvis vi velger andre typer poteter er det godt med peppersaus til.

Gjest togli
Skrevet

Hva er raclette...?

Jeg ser du har fått svar :-)

Skrevet

*sikle*

Hvilken rødvin, da?

Vi hadde raclette. Gubben fikk et par glass Rioja, jentungen og jeg drakk saft :-/

Skrevet

Oppå racletteplata steker vi biffstrimler og biter av kyllingfilet. Jeg synes det har lett for å bli tørt dersom vi ikke lar kjøttet godgjøre seg i hvitløksmarinade først.

Oppi formene har vi først ulike grønnsaker (f.eks. sopp, squash, sukkererter, paprika, løk, hvitløksbåter og chilipepper) og kanskje litt pinjekjerner. Oppå grønnsakene legger vi skiver av ost.

Som tilbehør liker vi nok best fløtegratinerte poteter og da trengs heller ikke saus. Hvis vi velger andre typer poteter er det godt med peppersaus til.

det hørtes godt ut. det vil jeg prøve neste gang:)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

*sikle*

Hvilken rødvin, da?

Vi hadde raclette. Gubben fikk et par glass Rioja, jentungen og jeg drakk saft :-/

Rødvinen var Italienske Etna Rosso.

I dag hadde vi kyllingfillet med Riesling hvitvin til. Det smakte det også :-)

Gjest togli
Skrevet

det hørtes godt ut. det vil jeg prøve neste gang:)

Håper det faller i smak :-)

Gjest hallow ;o/
Skrevet

Vi har det vi liker på kose oss ekstra med; som lasagne, svinefilet med gratinerte poteter og gode grønnsaker, laks med wok-grønnsaker og ris, kyllingbryst med ris og salat, raclette eller fondue.

Gjest hallow ;o/
Skrevet

Det er det sikkert mange måter å gjøre dette på. Vi steker pølsebiter, svinekjøtt, kylling og sopp på toppen av racletten. Vi har kokt potetene litt møre på forhånd og når vi skjærer de i små biter/skiver i formene med mais, tomatbiter, purre og med ost over så blir det aldeles herlig når det smelter. Ved siden av har vi et par typer dipp. Det smaker godt. Ungene synes det er veldig stas siden de kan få steke litt selv og velge hva de vil ha i sine former. Populær kosemat hos oss!

Gjest hallow ;o/
Skrevet

Det er det sikkert mange måter å gjøre dette på. Vi steker pølsebiter, svinekjøtt, kylling og sopp på toppen av racletten. Vi har kokt potetene litt møre på forhånd og når vi skjærer de i små biter/skiver i formene med mais, tomatbiter, purre og med ost over så blir det aldeles herlig når det smelter. Ved siden av har vi et par typer dipp. Det smaker godt. Ungene synes det er veldig stas siden de kan få steke litt selv og velge hva de vil ha i sine former. Populær kosemat hos oss!

Vi bruker Port Salut i stedet for raclette ost. Den liker ungene godt.

mariaflyfly
Skrevet

Åh, andebryst er en av mine favoritter også. :)

Lørdag lagde jeg middag til ei veninne: Asparges med parmaskinke og parmesan til forrett og kyllingrisotto til hovedrett. *sikle* Til dessert hadde vi Mozartkuler og Irish coffee. :) Drakk en italiensk hvitvin først (brukte noe av den i risottoen) og Amarone etterpå. Vinen var egentlig litt i kraftigste laget for maten, men den er så nydelig uansett, at det funka. :)

I dag har jeg med middagsrester til lunsj. :)

mariaflyfly
Skrevet

*flirer* gjerne det, men vi var på resturant å spiste.

*hvisker: giftet meg nemlig igår*

Oi! Gratulerer! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...