Gå til innhold

Søndagsmiddag :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søndag er det stek, kjøttkaker i brun saus eller annen tradisjonell norsk mat. Det er jeg vant med hjemmefra. Det blir helt feil for meg med pizza eller pasta på en søndag! Ja, hvis jeg ikke befinner meg i Italia da:-)

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

4

• jubalong70

4

• muriel

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest modern times
Skrevet

Svinestek var vel sånt man spiste til søndagsmiddag for en 30 år tibake.

I dag tilpasser man vel middagen etter hvor mye tid man har igjen etter helgeaktivitene.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg forsto at jeg nærmest hadde gjort noe utilgivelig da jeg så uttrykket på venninna mi da jeg fortalte vi skulle ha fiskeboller i hvit saus.

Fiskeboller i hvit saus er godt og en "fin" nok middag her i huset!

Men..., kan jeg spørre hvordan du lager den hvite sausen? Kanskje jeg skulle prøvd å lage det i morra...?

Skrevet

Minner meg om faren til venninnen min som måtte ha poteter ved siden av pastaen. Ble ikke skikkelig middag uten potetene, vet du :).

Hmmm, det er ikke svigerfar du tenke på vel???

Skrevet

Fiskeboller i hvit saus er godt og en "fin" nok middag her i huset!

Men..., kan jeg spørre hvordan du lager den hvite sausen? Kanskje jeg skulle prøvd å lage det i morra...?

Det kan jeg, men det blir en skikkelig "mamma-oppskrift" (du vet - "du tar en dæsj av det og en skvett av det"..)

Well, here we go:

Jeg har en god klump med margarin oppi kasserollen. Skal jeg gjette, vil jeg si ca. 100 g. Når det er smeltet, rører jeg i hvetenel (bruk visp!) til det er sånn passe grøtete.

Så heller jeg i krafta fra fiskebollene og visper godt. Blir det veldig tykt og tungt å vispe, sper jeg med litt melk (det gjør jeg jo uansett så snart jeg har vispa ut mel-klumpene)

Oppi her heller jeg bortimot 2 liter melk (vi er ganske mange som spiser) og lar det koke opp under omrøring. Putter i MASSE løk, det er så godt! Minst en hel, kanskje litt mer... :o) - og smaker til med salt og pepper.

Når sausen har kokt et minutt eller tre, har jeg fiskebollene oppi. Serverer med kokt potet og gulrot + baconbiter.

Nammenam :o)

Gjest lille rosinen
Skrevet

Det kan jeg, men det blir en skikkelig "mamma-oppskrift" (du vet - "du tar en dæsj av det og en skvett av det"..)

Well, here we go:

Jeg har en god klump med margarin oppi kasserollen. Skal jeg gjette, vil jeg si ca. 100 g. Når det er smeltet, rører jeg i hvetenel (bruk visp!) til det er sånn passe grøtete.

Så heller jeg i krafta fra fiskebollene og visper godt. Blir det veldig tykt og tungt å vispe, sper jeg med litt melk (det gjør jeg jo uansett så snart jeg har vispa ut mel-klumpene)

Oppi her heller jeg bortimot 2 liter melk (vi er ganske mange som spiser) og lar det koke opp under omrøring. Putter i MASSE løk, det er så godt! Minst en hel, kanskje litt mer... :o) - og smaker til med salt og pepper.

Når sausen har kokt et minutt eller tre, har jeg fiskebollene oppi. Serverer med kokt potet og gulrot + baconbiter.

Hvor mange barn har du egentlig? TO LITER SAUS!?

Takk for oppskrift forresten! Den skal jeg prøve. Er forsåvidt litt sånn "en dæsj her og en klatt der og en skvett sånn til slutt selv" :-)

Skrevet

Søndager har vi bare noe lettvindt - fordi vi later oss :)

Skrevet

Det varierer veldig hva vi har til middag om søndagene, men vi prøver å ha noe bedre enn "hverdagsmaten".

Hva vi spiste på søndagene som barn, husker jeg neimen ikke, så det var neppe noe fast...

Vi har lørdag som den store MIDDAGS-dagen vi,,,

Skrevet

Hvor mange barn har du egentlig? TO LITER SAUS!?

Takk for oppskrift forresten! Den skal jeg prøve. Er forsåvidt litt sånn "en dæsj her og en klatt der og en skvett sånn til slutt selv" :-)

Her er min oppskrift:

Melk i en kjele til passe mengde -kok opp og hell oppi lys jevning/Rädning på svensk -den er billigere der, kok opp og den tykner til passe saus....så litt salt,sukker, muskat og karry -

helt til slutt kan du tilsette litt margarin om du MÅ ha fett i den -- men ikke nødvendig

Skrevet

Her er min oppskrift:

Melk i en kjele til passe mengde -kok opp og hell oppi lys jevning/Rädning på svensk -den er billigere der, kok opp og den tykner til passe saus....så litt salt,sukker, muskat og karry -

helt til slutt kan du tilsette litt margarin om du MÅ ha fett i den -- men ikke nødvendig

Jeg har blandet melken med fiskebollekraften da...

Gjest kirsebær
Skrevet

Stek var mammamiddag da jeg var ung for tretti år siden. Hun brukte søndagen på kjøkkenet, masse god mat og dessert. Og middagslur etterpå siden en ble så stappmett.

Har vi middag påsøndag blir den som regel inntatt på enrestaurant, eller så er det rester fra lørdagen. Eller vi henter oss noe kinamat eller en pizza. Søndag er fridag! Matlaging er jobb for oss, ikke hobby, ergo gjør vi ikke det her i huset på søndager. hehe...

Gjest Elextra
Skrevet

Hmmm, det er ikke svigerfar du tenke på vel???

Neppe :-)

Skrevet

Vi har aldri svinestek! I det hele tatt spiser vi sjelden svin. Det er ikke noen fast middagsrett på søndag, det varierer like mye som alle andre dager i uka.

Det eneste som er fast med søndagene, er at vi prøver å finne på hyggelige aktiviteter med ungene, som f.eks badebasseng, ut på skitur, skøyter e.l. Og da blir det ikke tid til noen komplisert middag etterpå, men heller noe som er mer lettlaget.

Skrevet

Neppe :-)

He, he - nei det finnes vel flere slike...

Mrs. Wallace
Skrevet

For meg er svinesteik skikkelig kjip mat - det spiser vi aldri.

Mrs. Wallace
Skrevet

I dag skal vi faktisk ha Ikea kjøttboller med ikea saus og rørte tyttebær. mmmmm

Det er ikke ofte vi spiser ferdig mat, men akkurat disse kjøttbollene elsker alle i familien..og til desert dajm kake:)

Ikea-kjøttbollene og -sausen er kjempegodt! ;o)

Gjest hallow ;o/
Skrevet

Det vet jeg ikke, men det var på menyen hos oss i dag. Lenge siden sist vi hadde det forøvrig.

Gjest Elextra
Skrevet

Well, here we go:

Må innrømme at jeg lurer veldig på hvordan det smaker med masse løk i den hvite sausen til fiskeboller..

mariaflyfly
Skrevet

Nei, det spiser vi aldri.

Men jeg husker også mormors søndagsmiddager: Skinkesteik og surkål, røkt svinekam, lammelår eller noe annet godt. :)

I går grilla vi pølser på bål i skogen, det blei vår middag. Også spiste vi litt varm suppe til kvelds :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...