Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Mom33

Har lest, står ingenting om det.

Fra felleskatalogen.no:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer. Forsiktighet ved graviditet. Ingen tegn på teratogen effekt, men propranolol bør bare gis til gravide på strenge indikasjoner og i moderate doser. Betablokkere kan bl.a. gi bradykardi hos fosteret eller barnet og dessuten påvirke forløsningsarbeidet. Overgang i morsmelk: Passerer i minimale mengder. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes."

Da jeg var hos legen i fjor for å få resept på allergimedisiner fortalte jeg at jeg prøvde å bli gravid. Da fikk jeg beskjed om å ta minimalt med disse medisinene. Trodde ikke det hadde noe å si så tidlig, men det var feil tydeligvis. Nå som jeg er gravid har jeg fått forbud mot disse medisinene fordi de går over i morkaka og morsmelk.

Uansett bør du nok snakke med legen din først.

Annonse

Da jeg var hos legen i fjor for å få resept på allergimedisiner fortalte jeg at jeg prøvde å bli gravid. Da fikk jeg beskjed om å ta minimalt med disse medisinene. Trodde ikke det hadde noe å si så tidlig, men det var feil tydeligvis. Nå som jeg er gravid har jeg fått forbud mot disse medisinene fordi de går over i morkaka og morsmelk.

Uansett bør du nok snakke med legen din først.

Jeg har tvert om fått beskjed om at jeg kan ta alle mine vanlige astma- og allergimedisiner. Hadde jeg fått forbud mot dem, så kunne jeg like godt burt meg inne med det samme.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er ikke påvist noen fosterskadelige effekter på foster, men medisinen er ikke grundig nok dokumentert, derfor er den ikke å anbefale til gravide. Medisinen passerer over i fosterets blod. Den vil kune gi langsommere hjerteaktivitet, og kunne vanskeliggjøre selve fødselen for moren. Jeg vil imidlertid si, at dersom du er betydelig plaget av migrene, så kan du trygt bruke medisinen frem til mensen uteblir. De første ukene etter befruktning passerer nemlig ikke blod fra moren over i navelstrengen. Mange migrene-pasienter blir bedre i svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...