Gå til innhold

Stresset og lei... er jeg uforskammet?

Anbefalte innlegg

Gjest Thekla84
Skrevet

Nå er jeg fullgått uke 35 og har fortsatt mye som ikke er kjøpt inn til den nye babyen: Beskyttelse i sprinkelsengen, tutteflasker, stelleveske, stellebord, bilsete og bæresele.

De to siste tingene, bilsete og bæresele skal kjøpes inn av svigermor, men hun mener det kan vente til etter fødselen. Vi trenger å kjøre bil hjem fra sykehuset etter fødselen og trenger derfor bilsetet før, men hun syns jeg er rar siden jeg absolutt skal ha ALT klart når det "ikke er nødvendig" ifølge henne... Jeg har ikke satt av penger til disse to tingene, og det er bare jeg som har jobb, så økonomien er stram hjemme hos oss... Jeg prøvde å ringe moren min for å få litt forståelse, men hun mener jeg jeg er hysterisk(?) og at babyen ikke skal sitte i bilsete når han er så liten...

Jeg prøver å få forståelse hos min samboer, men han har ikke peiling på utstyr og slikt, så han sier bare "jada jada"...

Jeg er lei meg og frustrert over at vi ikke kan få kjøpt inn disse tingene med en gang. Hadde jeg hatt penger skulle jeg gjerne gjort det selv, men siden svigermor sa at hun skulle ordne det, så har jeg altså ikke satt av penger til det... Og jeg er eneste som har tatt initiativ av meg og samboeren min til å ordne med alt som skal kjøpes inn, og alt som er blitt kjøpt inn...

Er jeg helt idiot...? Jeg er så trist...

Gjest Mom33
Skrevet

Du er ikke idiot, men hormonell...

Svigermor har jo rett, da, du trenger ikke tingene akkurat nå. Men bilstolen trenger du den dagen dere skal hjem fra sykehuset - hvordan mener hun dere skal få med dere babyen ellers?

Bæresele kan du ikke bruke før babyen har blitt noen uker, så den er jo grei.

Spør svigermor hvordan hun tenker saken - kanskje hun vil komme med setet på sykehuset når hun besøker deg?

Og han derre samboeren din bør se til å våkne litt brennkvikt.

Gjest Thekla84
Skrevet

Du er ikke idiot, men hormonell...

Svigermor har jo rett, da, du trenger ikke tingene akkurat nå. Men bilstolen trenger du den dagen dere skal hjem fra sykehuset - hvordan mener hun dere skal få med dere babyen ellers?

Bæresele kan du ikke bruke før babyen har blitt noen uker, så den er jo grei.

Spør svigermor hvordan hun tenker saken - kanskje hun vil komme med setet på sykehuset når hun besøker deg?

Og han derre samboeren din bør se til å våkne litt brennkvikt.

Tusen hjertelig takk for svar ;) Bæreselen går greit å kjøpe etterpå, men jeg tenkte at bilsete hvertfall bør være klart til den dagen babyen skal hjem. Og hvis vi kjøper begge tingene på likt, så sparer svigermor minst 200 kr som hu vil få i rabatt...

Saken er at ting går veeeldig tregt med svigermor, det er derfor jeg er så fortvilet. Samboeren min skulle få nye lesebriller for nesten 2 mnd siden, de har ligget klar i butikken så lenge, og hun lover å hente dem hele tiden, men glemmer det såklart alltid. Det er bare èn ting, det florere av andre ting som aldri blir gjort... det er derfor jeg er så utrolig trist...

Skrevet

Selvsagt skal babyen ha bilsete når dere skal hjem fra sykehuset!!! Det vil si, for så små bruker man vel en spesialbag som man spenner fast.

Jeg trodde forresten det gikk an å få leid slike noen steder. Du kan sjekke dette på nettet. Kan du ikke si til din mor at du kommer til å leie en, dersom hun ikke skaffer deg denne nå før du drar til sykehuset?

Et annet alternativ er at du spør i din bekjentskapskrets om du kan få låne en til dere har anskaffet en selv.

Dere må ikke dra fra sykehuset uten riktig sete i bilen! Spør din mor om hun vil klare å leve med skyldfølelsen, dersom dere kræsjer på vei hjem fra sykehuset...da har en baby som du bare holder i hendene, null sjans... Ikke for å skremme deg, men fordi det er en realitet. Dessuten er det ulovlig.

Gjest Mom33
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar ;) Bæreselen går greit å kjøpe etterpå, men jeg tenkte at bilsete hvertfall bør være klart til den dagen babyen skal hjem. Og hvis vi kjøper begge tingene på likt, så sparer svigermor minst 200 kr som hu vil få i rabatt...

Saken er at ting går veeeldig tregt med svigermor, det er derfor jeg er så fortvilet. Samboeren min skulle få nye lesebriller for nesten 2 mnd siden, de har ligget klar i butikken så lenge, og hun lover å hente dem hele tiden, men glemmer det såklart alltid. Det er bare èn ting, det florere av andre ting som aldri blir gjort... det er derfor jeg er så utrolig trist...

Som sagt, han samboeren din må jo få opp øynene og ta sin mor fatt om ikke annet.

I verste fall, da, får du kontakte forsikringsselskapet deres og ha et bilsete "på lur" i fall svigermor ikke holder ord.

Synes du skal spørre henne, jeg, hvordan hun mener at dere skal få hjem babyen.

Skrevet

Du tror ikke hun egentlig har dårlig økonomi da, men prøver skjule det?

Skrevet

Selvsagt skal babyen ha bilsete når dere skal hjem fra sykehuset!!! Det vil si, for så små bruker man vel en spesialbag som man spenner fast.

Jeg trodde forresten det gikk an å få leid slike noen steder. Du kan sjekke dette på nettet. Kan du ikke si til din mor at du kommer til å leie en, dersom hun ikke skaffer deg denne nå før du drar til sykehuset?

Et annet alternativ er at du spør i din bekjentskapskrets om du kan få låne en til dere har anskaffet en selv.

Dere må ikke dra fra sykehuset uten riktig sete i bilen! Spør din mor om hun vil klare å leve med skyldfølelsen, dersom dere kræsjer på vei hjem fra sykehuset...da har en baby som du bare holder i hendene, null sjans... Ikke for å skremme deg, men fordi det er en realitet. Dessuten er det ulovlig.

Sjekk her, her står det om utleie av sikkerhetsutstyr (kikk litt nedover på siden):

http://www.dinside.no/php/art.php?id=5264&mail=1

Gjest Thekla84
Skrevet

Du tror ikke hun egentlig har dårlig økonomi da, men prøver skjule det?

Svigermor har ikke dårlig økonomi nei, langt ifra. Hun er personal-sjef i en bedrift, og svigerfar er økonomisjef i et lands-ledende firma, og det er maaange år siden de betalte ned huset. Så det er derfor jeg syns at det ikke burde være noe problem... De har STOR formue...

Skrevet

Jeg føler med deg, men på en annen måte føler jeg at dere, eller i hvert fall kjæresten din, er litt unge. Virker ikke som om dere har helt kontroll.

Hva driver kjæresten din med? Burde han ikke tjene penger? Nå som dere venter barn?

Jeg er mulig litt rar. Jeg gleder meg kjempemye til vi får barn. Vi kunne fint greid det nå. Samboeren min (27 år) er ingeniør og tjener rundt 450.000 - 500.000 i året, mens jeg er studerer på høyskole ennå og arbeider i tillegg. Vi eier stor leilighet sammen, har ny sjasjonsvogn og foreldre som gleder seg til å bli besteforeldre. Men...vil ha litt kontroll over livet før vi får barn. Er jo ganske mye en skal ha og i tillegg bør økonomien være bra.Det mener i hvert fall jeg. Selv om jeg VET at andre greier det likevel. En greier jo det en vil om en bare vil!

Jeg håper i hvert fall kjæresten din får seg jobb snart, du har jo klaget litt over at det bare er du som tjener penger i tidligere innlegg har jeg sett.

Men uansett, lykke til, det ordner seg nok!

Skrevet

Neida, du er ikke dum. Selvsagt skal dere ha noe å frakte babyen hjem i. Moren din har rett i at de ikke skal sitte i sete når de er nyfødte, men noe skal man jo ha. Mange bruker baggen i vogna og kjøper en innretning så den kan spennes fast i bilen med nett over (vet ikke hva det heter).

Beskyttelse i sprinkelsengen trenger dere ikke før babyen begynner å bevege seg når h*n sover. H*n ruller i hvertfall ikke rundt med en gang.

Bæresele, stelleveske og stellebord kan dere klare dere uten en stund, men jeg skjønner godt du vil være klar.

Lykke til! Du er ikke dum. :-)

Hvis svigermor har lovet å kjøpe inn, så skal hun gjøre det når dere synes hun skal gjøre det.

Skrevet

Hva driver samboeren din forresten med? Er han bare midlertidig arbeidsledig, eller går han bare og driver dank? Gjør han det siste, ville jeg gitt ham et spark i ræva!

Gjest Thekla84
Skrevet

Hva driver samboeren din forresten med? Er han bare midlertidig arbeidsledig, eller går han bare og driver dank? Gjør han det siste, ville jeg gitt ham et spark i ræva!

Han er 21 år og går påbygg, han har vært to år lærling først. Hele tiden kommer han hjem med 5'ere og 6'ere, så jeg er stolt over det, men jeg syns han burde tatt litt mer initiativ når det gjelder utstyr. Han er interressert i babyen og meg og koser og klemmer med meg og magen, menjeg syns han burde hatt øynene litt mer oppe for ting vi trenger også.. jeg må liksom mase på ham.

Skrevet

Han er 21 år og går påbygg, han har vært to år lærling først. Hele tiden kommer han hjem med 5'ere og 6'ere, så jeg er stolt over det, men jeg syns han burde tatt litt mer initiativ når det gjelder utstyr. Han er interressert i babyen og meg og koser og klemmer med meg og magen, menjeg syns han burde hatt øynene litt mer oppe for ting vi trenger også.. jeg må liksom mase på ham.

Ok, jeg forstod det som om han var arbeidsledig. Går han på skolen er det jo noe helt annet. :-)

Du får trøste deg med at de fleste menn er sånn. De tenker ikke så mye over utstyr o.lign. som oss jenter. Især hvis han ikke har noen erfaring med babyer fra før (yngre søsken e.lign.). Kanskje synes han også det er vanskelig å ta initiativ til å snakke om ting han ikke vet så mye om.

Lykke til i alle fall! :-)

Frøken eple
Skrevet

Men du trenger da ikke dette før barnet blir født? Du skal da ikke kaste han/hun i bilsetet og kjøre hjem med en gang?!

Det ordner seg nok. Og husk at både moren din og svigermoren har født og har erfaring på det :o)

Skrevet

Du er helt normal, og det er de rundt deg også.

For deg er det viktig å ha alt på plass, føle at "redet" er klar til å ta i mot den lille som snart kommer.

For de rundt deg er det tidsnok når babyen har kommet. De har ikke det redebyggeinstinktet som du har nå.

Hvorvidt du trenger bilstolen eller ikke avhenger av hvordan dere har tenkt å frakte babyen hjem fra føden. Noen bruker nett til vognbagen den første tiden, andre bruker bilsete fra dag 1. Bilsete er tryggest i følge Trygg Trafikk, men babyen skal ikke sitte lenge om gangen.

Så skal dere bruke bilsete, så må det være på plass SENEST den dagen dere skal hjem fra sykehuset. Og det kan jo være greit å bestille den modellen dere vil ha slik at dere vet den er klar!!!

Når det gjelder det andre så ha du sannsynligvis fremdeles litt tid.

Beskyttelse i sprinkelsengen trenger du antageligvis ikke de første par ukene. Mine små har i alle fall trivdes best med å sove tett pakket inn i vognbagen og voksiposen. Senga har blitt alt for stor og romslig den aller første tiden.

Tutteflasker - du mener tåteflasker? Det er jo ikke sikkert du trenger det, eller skal du ikke amme.

Uansett, så kan dere handle det når dere skal hjem fra føden, eller mannen din kjøper det mens du er på sykehuset.

Stelleveske - Kan jo være greit å bestille den typen du vil ha. Greit å ha når dere begynner å reise på besøk osv.

Stellebord - synes jeg har vært greit å ha fra dag 1 hjemme. Men det går jo utmerket godt å skifte på gulvet eller en annen slett flate.

Uansett, dere har fremdeles tid, men kan jo bestille hvis dere ikke har gjort det.

Bæresele haster ikke så mye med. Det holder om dere handler en dag dere er ute og triller babyen.

Prøv å slappe av og kos deg nå den siste tiden før livet ditt forandres fullstendig!!!

Gjest En tobarnsmor
Skrevet

Ja helt ærlig så syns jeg du oppfører deg uforskammet og veldig umodent.

Du har enda noen uker til å bli voksen før barnet kommer heldigvis. Håper du bruker dem vel.

Skrevet

Ja helt ærlig så syns jeg du oppfører deg uforskammet og veldig umodent.

Du har enda noen uker til å bli voksen før barnet kommer heldigvis. Håper du bruker dem vel.

Jeg håper ikke du tar alvorlig det ovenstående innlegget (fra en tobarnsmor), det er sånt jeg vil kalle mobbe-mentalitet.

Jeg skjønner deg godt jeg, du reagerer helt normalt.

Skrevet

Du er helt normal. Jeg er i uke 33 og bekymrer meg også for slike ting.

Skrevet

For dem er det det samme når det blir kjøpt, for deg vil du gjerne ha det klart så du føler at det er ute av verden. Jeg synes de kunne høre på deg. Be mannen din om å ordne opp med svigermor, det er alltids lurt. Eller si at du bare ønsker at alt er klart, for du blir så stresset hvis ikke... - og hvem vil stressen opp en gravid :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...