Gå til innhold

Spiser og spiser

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Jeg har en onkel som er gammel ungkar. Han har aldri vært gift og bodde hos foreldrene sine til han var 50 år. Nå er han 56 og bor i egen leilighet. Jeg tror ikke han har opplevd mange sprell i livet og han lever et ganske firkantet liv, for å si det sånn.

På søndagene pleier foreldrene mine å be meg og min mann, samt onkelen min på middag. Det er jo hyggelig i seg selv.

Men jeg må si at han bærer preg av å ha bodd med foreldrene sine hele livet.

Når vi sitter ved bordet og har spist så raper han høyt og lenge. Det er ganske så guffent og høre på. Det verste er at han aldri blir mett! Han ber om å få restene fra våre fat og det får hans selvsagt. Det er ganske pinlig i grunn da min mor lager rikelig med mat ellers, men han spiser det også.

Dette kan da ikke være normalt? Hva er det onkelen min sliter med? Er det mangel på normal folkeskikk, eller kan det være et eller annet syndrom som han sliter med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si fra. Kanskje er han ikke oppmerksom på det selv, eller han er vant til det hjemmefra og tror det er normalt.

Gjest xania
Skrevet

Jeg må si at du har et luksusproblem. Du må tåle smattingen og rapingen hans hver søndag. Tenk på alle de som daglig må spise sammen med folk de ikke liker, eller blir kvalme av?.

Du har sikkert kommet deg lengre i livet enn din onkel. Hva med å hjelpe han videre i livet?. Ta kontakt med Frambu. De pleier å ha kompetanse med folk som viser slike tegn som du beskriver. For alt jeg vet kan han jo ha Prader Willi syndrom.`?

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Si fra. Kanskje er han ikke oppmerksom på det selv, eller han er vant til det hjemmefra og tror det er normalt.

Kanskje han tror det er normalt å spise fra andres fat ja, men merkelig at han ikke har fått med seg det etter 56 år, synes jeg. Et glimrende eksempel på at en mann trenger en kvinne. Jeg skal prøve å si det til han, men er redd for å si det. han er nemlig eksepsjonelt sta.

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Jeg må si at du har et luksusproblem. Du må tåle smattingen og rapingen hans hver søndag. Tenk på alle de som daglig må spise sammen med folk de ikke liker, eller blir kvalme av?.

Du har sikkert kommet deg lengre i livet enn din onkel. Hva med å hjelpe han videre i livet?. Ta kontakt med Frambu. De pleier å ha kompetanse med folk som viser slike tegn som du beskriver. For alt jeg vet kan han jo ha Prader Willi syndrom.`?

Mulig han har det. Han er veldig tjukk. Han er i alle fall over 1.85 høy og veier veldig mye.

Det er virkelig en "turnoff" å spise middag sammen med han. Han slafser og smatter og gumler og gnafser sånn at jeg knapt får i meg en potet, så søndagene spiser jeg ekstra mye kveldsmat :)

Men det er kanskje et luksusproblem i forhold til at onkelen min har et syndrom.

Mulig at han har blitt mindre selvkritisk fordi han er gammel ungkar og ikke er på jakt etter en kvinne lenger. Jeg vet ikke jeg.

Men jeg har ikke så veldig nær konktakt med han. Hvordan gå frem for å hjelp han?

Gjest xania
Skrevet

Mulig han har det. Han er veldig tjukk. Han er i alle fall over 1.85 høy og veier veldig mye.

Det er virkelig en "turnoff" å spise middag sammen med han. Han slafser og smatter og gumler og gnafser sånn at jeg knapt får i meg en potet, så søndagene spiser jeg ekstra mye kveldsmat :)

Men det er kanskje et luksusproblem i forhold til at onkelen min har et syndrom.

Mulig at han har blitt mindre selvkritisk fordi han er gammel ungkar og ikke er på jakt etter en kvinne lenger. Jeg vet ikke jeg.

Men jeg har ikke så veldig nær konktakt med han. Hvordan gå frem for å hjelp han?

Jeg synes du skal ta han med til hans fastlege og forklare problemet der. Så får dere henvisning til spesialist og det kan avklares om det dreier seg om PWS.

Det kan også være lurt at hans nærmeste skaffer seg lås på kjøleskapet og andre skap med mat for å unngå overspising med medfølgende hjerteinnfarkt.

Skrevet

Kanskje han tror det er normalt å spise fra andres fat ja, men merkelig at han ikke har fått med seg det etter 56 år, synes jeg. Et glimrende eksempel på at en mann trenger en kvinne. Jeg skal prøve å si det til han, men er redd for å si det. han er nemlig eksepsjonelt sta.

Noen mennesker eier bare ikke folkeskikk. (Eller tenker ikke over det?) Kanskje gjorde han det samme da han bodde hos foreldrene sine og at de aldri sa fra.

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Jeg synes du skal ta han med til hans fastlege og forklare problemet der. Så får dere henvisning til spesialist og det kan avklares om det dreier seg om PWS.

Det kan også være lurt at hans nærmeste skaffer seg lås på kjøleskapet og andre skap med mat for å unngå overspising med medfølgende hjerteinnfarkt.

Problemet er at han bor alene og kan spise så mye han vil. Og kan kjøpe så mye mat han vil. Tipper at han veier nær 200 kg nå.

Jeg kan taue han inn altså og få han til fastlegen. Lurer på om jeg kan få han tvangsinnlagt for overspising?

Skrevet

Eisai apo Xania?

Gjest xania
Skrevet

Problemet er at han bor alene og kan spise så mye han vil. Og kan kjøpe så mye mat han vil. Tipper at han veier nær 200 kg nå.

Jeg kan taue han inn altså og få han til fastlegen. Lurer på om jeg kan få han tvangsinnlagt for overspising?

her er jeg usikker på om tvangsparagrafen kan brukes. Hvis tvangsspisingen går på hans psyke så kan den muligens brukes, hvis det er fare for liv og helse.

sjekk litt lover og regler før du tar av avgjørelse.

Gjest blue cucumber
Skrevet

Eisai apo Xania?

xfer apo ti?

;)

Gjest Bekymret nese
Skrevet

her er jeg usikker på om tvangsparagrafen kan brukes. Hvis tvangsspisingen går på hans psyke så kan den muligens brukes, hvis det er fare for liv og helse.

sjekk litt lover og regler før du tar av avgjørelse.

Jeg tror han trenger hjelp NÅ.

Han kan sprekke i hvert øyeblikk. Hva gjør jeg?

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Noen mennesker eier bare ikke folkeskikk. (Eller tenker ikke over det?) Kanskje gjorde han det samme da han bodde hos foreldrene sine og at de aldri sa fra.

Og det får vi lide for. Men han sliter nå, og er feit som et hus. Hva gjør jeg.

Gjest xania
Skrevet

Jeg tror han trenger hjelp NÅ.

Han kan sprekke i hvert øyeblikk. Hva gjør jeg?

Har du en nål?. Den må være helt ren. Vask den ordentlig og stikk ca to cm over magen. Da vil det meste av lufta gå ut av han, og trykket vil ta av.

Alternativt kan du rulle han rundt så mange ganger at luften klemmes ut. Ikke så behagelige prosedyrer, men langt bedre enn tvangsbehandling eller kjevelås vil jeg tro..

Skrevet

Og det får vi lide for. Men han sliter nå, og er feit som et hus. Hva gjør jeg.

Når han er så stor,ville jeg startet med å nekte ham å spise resten av maten min. Og så ville jeg snakket med en lege som kanskje kunne snakket litt fornuft til ham. På denne måten kan han lett ende med å dø "ung".

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Har du en nål?. Den må være helt ren. Vask den ordentlig og stikk ca to cm over magen. Da vil det meste av lufta gå ut av han, og trykket vil ta av.

Alternativt kan du rulle han rundt så mange ganger at luften klemmes ut. Ikke så behagelige prosedyrer, men langt bedre enn tvangsbehandling eller kjevelås vil jeg tro..

Takk for tipset, men jeg tviler på at jeg kommer min onkel så nært.

og jeg tror ikke han vil unngå å spise og spise selv om jeg får ut noe luft. Tror mer drastiske ting må til verks her. Hva med tarmskylling?

Gjest xania
Skrevet

Takk for tipset, men jeg tviler på at jeg kommer min onkel så nært.

og jeg tror ikke han vil unngå å spise og spise selv om jeg får ut noe luft. Tror mer drastiske ting må til verks her. Hva med tarmskylling?

i dette tilfellet ville jeg heller vurdert tarmkutting istedenfor tarmskylling.

Gjest Bekymret nese
Skrevet

i dette tilfellet ville jeg heller vurdert tarmkutting istedenfor tarmskylling.

for å stille et mer generelt spørsmål, hva skal til for at mannen skal leve et bedre liv uten denne altoppslukende grådige matlysten? Må man ta flere indre organer ala operasjoner?

er dette noe som han kan tvinges til

Gjest xania
Skrevet

for å stille et mer generelt spørsmål, hva skal til for at mannen skal leve et bedre liv uten denne altoppslukende grådige matlysten? Må man ta flere indre organer ala operasjoner?

er dette noe som han kan tvinges til

Det finnes jo et annet behandlingstilbud av det mere ekstreme slaget.

Hva med noen måneder i Darfur uten mat?.Eller Slummen i Brasilia?

Kan hente han etter noen måneder eller når han har oppnådd normal vekt igjen?

skulle funke det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...