Gå til innhold

Spiser og spiser

Anbefalte innlegg

Gjest Settlers
Skrevet

Og det får vi lide for. Men han sliter nå, og er feit som et hus. Hva gjør jeg.

Sikker på at dette ikke er et tulleinnlegg?

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Ja, jeg er helt sikker.

Gjest xania
Skrevet

tror du det er tull at en stor del av verdens befolkning eter seg til døde??????

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Det finnes jo et annet behandlingstilbud av det mere ekstreme slaget.

Hva med noen måneder i Darfur uten mat?.Eller Slummen i Brasilia?

Kan hente han etter noen måneder eller når han har oppnådd normal vekt igjen?

skulle funke det...

Jeg skulle gjerne låst han inn i et skap og tvangsulta han om jeg kunne, men han er jo ikke under min myndighet dessverre. Men jeg skal prøve å få han med til legen. Har forresten hørt at det kan være nyttig å få operert vekk magesekken

Gjest xania
Skrevet

Jeg skulle gjerne låst han inn i et skap og tvangsulta han om jeg kunne, men han er jo ikke under min myndighet dessverre. Men jeg skal prøve å få han med til legen. Har forresten hørt at det kan være nyttig å få operert vekk magesekken

operere bort magesekken?. Er du rusk? Er dette et forsøk på drap?

ved slike operasjoner så fjerner man ikke magesekken men innskrenker den. Ved å fjerne magesekken så dør personen.

Gjest Bekymret nese
Skrevet

operere bort magesekken?. Er du rusk? Er dette et forsøk på drap?

ved slike operasjoner så fjerner man ikke magesekken men innskrenker den. Ved å fjerne magesekken så dør personen.

Det var selvfølgelig å innskrenke den jeg mente.

Men tidligere har jeg prøvd å snakke med min onkel og prøvd å få ham med til lege men han vil ikke. Det første han gjør når han kommer hjem til min mor og far er å gå på leting i matskapene for å finne noe godt. og han har lagt på seg masse bare siste måneden.

Noe må gjøres og det raskt

Gjest xania
Skrevet

Det var selvfølgelig å innskrenke den jeg mente.

Men tidligere har jeg prøvd å snakke med min onkel og prøvd å få ham med til lege men han vil ikke. Det første han gjør når han kommer hjem til min mor og far er å gå på leting i matskapene for å finne noe godt. og han har lagt på seg masse bare siste måneden.

Noe må gjøres og det raskt

Han må til Darfur. Her er det bare å bla opp lommeboka og kjøpe flybilett. Kuwait airlines har visst turer dit med mellomlanding i London og Kairo.

lykke til. Det skal ikke være greit.

Skrevet

Jeg må si at du har et luksusproblem. Du må tåle smattingen og rapingen hans hver søndag. Tenk på alle de som daglig må spise sammen med folk de ikke liker, eller blir kvalme av?.

Du har sikkert kommet deg lengre i livet enn din onkel. Hva med å hjelpe han videre i livet?. Ta kontakt med Frambu. De pleier å ha kompetanse med folk som viser slike tegn som du beskriver. For alt jeg vet kan han jo ha Prader Willi syndrom.`?

Jeg trodde personer med Prader-Willi hadde et dårligere funksjonsnivå, altså en eller annen grad av psykisk utviklingshemning?

http://www.frambu.no/modules/diagnoser/diagnose.asp?iDiagnoseId=43

Skrevet

Man fjerner ikke magesekken, men forminsker den så personen blir mett etter kun små mengder mat.

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Jeg trodde personer med Prader-Willi hadde et dårligere funksjonsnivå, altså en eller annen grad av psykisk utviklingshemning?

"Prader-Willis syndrom (PWS) er en medfødt tilstand som kjenne­teg­nes av varierende grad av psykisk utviklings­hem­ning og/eller lære­vansker, fedme og et karakteristisk utseende"

Onkelen min har ikke psykisk utviklingshemming, lærevankser eller karakteristisk utssende. Har er bare tjukk og har unormal stor apetitt.

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Man fjerner ikke magesekken, men forminsker den så personen blir mett etter kun små mengder mat.

ja, forminsker den

Skrevet

"Prader-Willis syndrom (PWS) er en medfødt tilstand som kjenne­teg­nes av varierende grad av psykisk utviklings­hem­ning og/eller lære­vansker, fedme og et karakteristisk utseende"

Onkelen min har ikke psykisk utviklingshemming, lærevankser eller karakteristisk utssende. Har er bare tjukk og har unormal stor apetitt.

Det var derfor jeg stusset over xanias forslag. Men det kan sikkert være en annen sykelig tilstand, uten at jeg har noe konkret navn på det.

Er overvektig selv, men har ikke en sånn ekstrem ulvehunger.

Men en jeg kjenner til, har visst et noe lignende problem, uten at jeg vet om det foreligger noen diagnose.

Men det er vel ganske sannsynlig at han har det mer vondt ift. dette en hva du og andre som av og til treffer ham har, uansett hva han viser når dere er der.

Hvis han trenger og ønsker å gå ned i vekt, men ikke klarer det på egen hånd, så kan han kanskje få hjelp på et sted som fx Evje-klinikken, eller en overvektsoperasjon.

Gjest Bekymret nese
Skrevet

Det var derfor jeg stusset over xanias forslag. Men det kan sikkert være en annen sykelig tilstand, uten at jeg har noe konkret navn på det.

Er overvektig selv, men har ikke en sånn ekstrem ulvehunger.

Men en jeg kjenner til, har visst et noe lignende problem, uten at jeg vet om det foreligger noen diagnose.

Men det er vel ganske sannsynlig at han har det mer vondt ift. dette en hva du og andre som av og til treffer ham har, uansett hva han viser når dere er der.

Hvis han trenger og ønsker å gå ned i vekt, men ikke klarer det på egen hånd, så kan han kanskje få hjelp på et sted som fx Evje-klinikken, eller en overvektsoperasjon.

Jeg har i alle fall tenkt å ta meg en prat med han igjen snart om det. Men det blir ikke noe lett. Får se hvordan han tar det da og prøve å få han med til lege, så får vi se hva legen sier. Det er i alle fall en grunn til den tilstanden, det er jeg sikker på.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Stakkars...

Vet du, jeg tror mennesker kan bli ødelagt av å bo for lenge hjemme hos foreldrene. Antakelig har han gått glipp av en normal sosialiseringsprosess.

Hvis han har noe syndrom, er det ikke godt å si hva som kom først av høna eller egget.

Kan sikkert være vanskelig å gjøre noe, med så inngrodde vaner spørs det vel hvor motivert han er til å gjøre noe som helst med det.

Kanskje det eneste han har i livet er en slags trygghet i at dere, slektningene hans, hegner om ham?

Hvis du likevel tror det er håp, ønsker jeg deg lykke til med det du evt. foretar deg for å hjelpe ham.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

PS: Formulerte meg kanskje litt klossete.

Jeg skrev: "Kanskje det eneste han har i livet er en slags trygghet i at dere, slektningene hans, hegner om ham?"

Mente kanskje heller å si noe sånt som "Kanskje det eneste dere kan gi ham er en slags trygghet i at dere, slektningene hans, hegner om ham?"

Gjest barer lurer jeg
Skrevet

Lurte bare på nicket ditt... Er du en bekymret nese, eller en bekymret niese? Det er jo litt forskjell på det....

Når det gjelder onkelen din, er det vel ikke usannsynlig at han lider av et eller annet syndrom eller en lett grad av psykisk utviklingshemming (det er ikke alltid andre merker sistnevnte, annet enn på rare sosiale vaner osv).

Gjest xania
Skrevet

" Et meget beteg­nen­de trekk hos personer med PWS, er at de mellom ett og fireårsalderen utvikler en enorm appetitt som varer livet ut. Uten streng diett kan det utvikle seg til en alvorlig, helsefarlig overvekt. Den kraftige overvekten kan virke hemmende på fysisk aktivitet og dessuten bidra til sosial isolasjon. Det overflødige fettet er spesielt rikelig fra brystet og nedover (sentral fedme), men armer og legger kan være relativt slanke. "

Skrevet

" Et meget beteg­nen­de trekk hos personer med PWS, er at de mellom ett og fireårsalderen utvikler en enorm appetitt som varer livet ut. Uten streng diett kan det utvikle seg til en alvorlig, helsefarlig overvekt. Den kraftige overvekten kan virke hemmende på fysisk aktivitet og dessuten bidra til sosial isolasjon. Det overflødige fettet er spesielt rikelig fra brystet og nedover (sentral fedme), men armer og legger kan være relativt slanke. "

"Prader-Willis syndrom (PWS) er en medfødt tilstand som kjenne­teg­nes av varierende grad av psykisk utviklings­hem­ning og/eller lære­vansker, fedme og et karakteristisk utseende. Tilstanden ble først beskrevet i 1956."

Den bekymrede niesen har jo allerede skrevet at det kun er overvekten som stemmer, ikke noe karakteristisk utseende, ikke psykisk utviklingshemning eller annet.

Har du inngående kjennskap til diagnosen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...