Gå til innhold

Tanker om samliv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gærning

10

• Clue1365380406

1

• Glimtipper

1

• Bailis

1

Gjest PandaMiranda

Ingen ØNSKER at forhold går over styr. De fleste anstrenger til det ytterste for å bevare forholdet.

Tror neppe du har knekket noen koder som ikke andre har.

Unnskyld at jeg sier det - men jeg synes faktisk du høres litt bitter ut.

Du sier at jeg ikke har knekket noen koder som ingen andre har. Det er selvsagt riktig - de tingene jeg har erfart, er jeg faktisk ikke alene om.

Tror faktisk ikke samlivsterapeutene er helt på viddene, for jeg opplever gang på gang at ting som tas opp i diverse samlivsspalter eller bøker om temaet stemmer godt med virkeligheten - enten det nå er min egen virkelighet, eller til personer jeg kjenner.

Så det her er faktisk ikke snakk om teori, men praksis.

Som du kan lese av innlegget mitt høyere oppe her, er jeg faktisk veldig klar over mange av de fellene som et forhold kan havarere i. Jeg innbiller meg ikke at det alltid er en dans på roser, og det har jeg heller aldri sagt.

Men faktisk tror jeg at veldig mye er opp til de to partenes innsats. Hvis en har holdningen at "det bare ble sånn", vil jeg si at man har inntatt en passiv holdning til noe man selv faktisk har ansvar for.

Gjest sinnicka

Unnskyld at jeg sier det - men jeg synes faktisk du høres litt bitter ut.

Du sier at jeg ikke har knekket noen koder som ingen andre har. Det er selvsagt riktig - de tingene jeg har erfart, er jeg faktisk ikke alene om.

Tror faktisk ikke samlivsterapeutene er helt på viddene, for jeg opplever gang på gang at ting som tas opp i diverse samlivsspalter eller bøker om temaet stemmer godt med virkeligheten - enten det nå er min egen virkelighet, eller til personer jeg kjenner.

Så det her er faktisk ikke snakk om teori, men praksis.

Som du kan lese av innlegget mitt høyere oppe her, er jeg faktisk veldig klar over mange av de fellene som et forhold kan havarere i. Jeg innbiller meg ikke at det alltid er en dans på roser, og det har jeg heller aldri sagt.

Men faktisk tror jeg at veldig mye er opp til de to partenes innsats. Hvis en har holdningen at "det bare ble sånn", vil jeg si at man har inntatt en passiv holdning til noe man selv faktisk har ansvar for.

Jeg hadde nok dessverre vært bitter, hvis jeg ikke hadde tatt den naturlige konsekvensen av å leve i et forhold der tenningen på partneren var fullstendig borte.

Det virker som du mener at alle kan få et godt forhold, topp tenning osv, hvis de bare anstrenger seg. Slik er det dessverre ikke.

Gjest sinnicka

Ja. Men man kan alltid jobbe med den seksuelle tenningen, også.

Hvis du ikke har erfart det, har du kanskje noe til gode...?

;-)

Du er på ville veier hvis du tror at man kan "jobbe" med tenningsproblematikk mot en partner. Det er tøys. Slike mekanismer sitter i ryggmargen. Eller de sitter ikke der.

Clue1365380406

Har ikke lest hva de andre legger i dette, men for meg dreier det seg i første omgang om fyren har noe ved seg som jeg ikke vil ha i mitt liv.

Dette kan f.eks være rusproblemer, økonomisk rot, helt andre holdninger enn jeg, helt ulike planer for framtida, livssituasjon som kan bli vanskelig å takle osv.

Er det slike ting, har jeg unngått å gå inn i noe forhold med vedkommende.

Begynnelsen av et forhold er jo på mange måter en tid hvor partene "utforsker" hverandre, og klart en legger merke til ting som senere (eller allerede da) kan bli/er et problem. Greit å snakke om de tingene, evt legge merke til hvordan partneren oppfører seg når disse situasjonene oppstår. Det sier mye om hvordan han kan takle ting senere.

Gjest PandaMiranda

Du er på ville veier hvis du tror at man kan "jobbe" med tenningsproblematikk mot en partner. Det er tøys. Slike mekanismer sitter i ryggmargen. Eller de sitter ikke der.

Hallo, jeg snakker ikke om med hvem som helst. Jeg snakker om når de følelsene har vært der i utgangspunktet. Det er en stor forskjell!

Å gjenoppvekke tenningen når den har vært borte en stund mellom to som er glad i hverandre, er faktisk fullt mulig, det er det mange som har erfart. Så akkurat det er det faktisk ingen grunn til å motsi...

Hva DU har opplevd eller ikke opplevd, blir sikkert en helt annen sak.

Annonse

Gjest PandaMiranda

Jeg hadde nok dessverre vært bitter, hvis jeg ikke hadde tatt den naturlige konsekvensen av å leve i et forhold der tenningen på partneren var fullstendig borte.

Det virker som du mener at alle kan få et godt forhold, topp tenning osv, hvis de bare anstrenger seg. Slik er det dessverre ikke.

Nei, jeg mener ikke at alle kan det, og hvis du tolker det sånn, tror jeg du har lest innleggene mine dårlig.

Det er helt din egen sak om det er/ var riktig med brudd eller ikke, akkurat det har absolutt ikke tenkt å blande meg opp i.

Det eneste jeg har gjort meg noen tanker om, er hvilke ting som kan føre til brudd, og hvilke ting som kan forbedre et forhold.

For eksempel skrev jeg at det er av stor betydning hva utgangspunktet for forholdet er. Noen forhold er faktisk mer eller mindre dødfødte i utgangspunktet. Og noen er basert på kortvarig fascinasjon. Det er ikke alltid kjærlighet som fører to mennesker sammen. Det finnes sikkert tusen andre varianter også, og du har sikkert din helt spesielle historie for hvorfor akkurat ditt forhold evt. tok slutt (du antyder mye mellom linjene her, så jeg blir ikke klok på om du snakker om en egen historie eller på generelt grunnlag).

Jeg kjenner ikke akkurat din historie, derfor har jeg heller ikke tenkt å mene noe om den. Jeg bare skriver her på generelt grunnlag, en del refleksjoner rundt egne og andres erfaringer.

Trådstarter ville jo også ha noen generelle tanker om samliv. Hvis du har lyst til å drøfte ditt eget tilfelle, synes jeg du skal starte din egen tråd, der du beskriver ditt tilfelle konkret.

Gjest sinnicka

Hallo, jeg snakker ikke om med hvem som helst. Jeg snakker om når de følelsene har vært der i utgangspunktet. Det er en stor forskjell!

Å gjenoppvekke tenningen når den har vært borte en stund mellom to som er glad i hverandre, er faktisk fullt mulig, det er det mange som har erfart. Så akkurat det er det faktisk ingen grunn til å motsi...

Hva DU har opplevd eller ikke opplevd, blir sikkert en helt annen sak.

Jeg snakker om den partneren man i en lengre tidsperiode i sitt liv kan ha hatt et tilnærmet "kanin-liv" sammen med. For så gradvis ende ut i null sex.

DET fenomenet er veldig utbredt, samme hva du mener.

Gjest sinnicka

Nei, jeg mener ikke at alle kan det, og hvis du tolker det sånn, tror jeg du har lest innleggene mine dårlig.

Det er helt din egen sak om det er/ var riktig med brudd eller ikke, akkurat det har absolutt ikke tenkt å blande meg opp i.

Det eneste jeg har gjort meg noen tanker om, er hvilke ting som kan føre til brudd, og hvilke ting som kan forbedre et forhold.

For eksempel skrev jeg at det er av stor betydning hva utgangspunktet for forholdet er. Noen forhold er faktisk mer eller mindre dødfødte i utgangspunktet. Og noen er basert på kortvarig fascinasjon. Det er ikke alltid kjærlighet som fører to mennesker sammen. Det finnes sikkert tusen andre varianter også, og du har sikkert din helt spesielle historie for hvorfor akkurat ditt forhold evt. tok slutt (du antyder mye mellom linjene her, så jeg blir ikke klok på om du snakker om en egen historie eller på generelt grunnlag).

Jeg kjenner ikke akkurat din historie, derfor har jeg heller ikke tenkt å mene noe om den. Jeg bare skriver her på generelt grunnlag, en del refleksjoner rundt egne og andres erfaringer.

Trådstarter ville jo også ha noen generelle tanker om samliv. Hvis du har lyst til å drøfte ditt eget tilfelle, synes jeg du skal starte din egen tråd, der du beskriver ditt tilfelle konkret.

Jeg har ikke noe behov for å henge meg på de tusenvis av tråder man finner i samlivsspalter på Internett, der problemet er at man ikke lenger tenner på sin partner, uansett hvor mye man skulle ønske det, og prøver å "reparere" det.

Du er nok ganske naiv. Eller veldig ung. Eller begge deler.

Gjest PandaMiranda

Jeg har ikke noe behov for å henge meg på de tusenvis av tråder man finner i samlivsspalter på Internett, der problemet er at man ikke lenger tenner på sin partner, uansett hvor mye man skulle ønske det, og prøver å "reparere" det.

"Jeg har ikke noe behov for å henge meg på de tusenvis av tråder man finner i samlivsspalter på Internett, der problemet er at man ikke lenger tenner på sin partner, uansett hvor mye man skulle ønske det, og prøver å "reparere" det."

Kan hende du ville hatt utbytte av det? Nå kjenner jeg selvsagt ikke til akkurat ditt tilfelle - men hvorfor så utrolig negativ til samlivsspalter som gir råd på dette feltet?

"Du er nok ganske naiv. Eller veldig ung. Eller begge deler."

Utrolig voksen måte å diskutere på, da du? Sikker på at du ikke står foran et speil og snakker med deg selv, akkurat nå?

;-)

jaaa..eller kanskje du er ei bitter dame som ikke har klart å få opp spenning og tenning med en partner, og at du rett og slett ikke takler at andre klarer det.

Annonse

man BLIR kåt på en partner man opplever spenning med. man BLIR kåt på en person man har følelser for. man KAN lokke fram gamle følelser, uansett om man er 80.

dessuten er du bare negativ og muggen, så jeg gidder hvertfall ikke kommentere flere av innleggene dine, uansett hvor dumme og provoserende de er.

Gjest sinnicka

man BLIR kåt på en partner man opplever spenning med. man BLIR kåt på en person man har følelser for. man KAN lokke fram gamle følelser, uansett om man er 80.

Hva hvis du er like lite kåt på en partner, som du er på dine søsken?

Man kan på en måte være glad i en partner, selv ETTER det at man ikke lenger klarer å frambringe kåthet på overfor partneren.

Gjest sinnicka

dessuten er du bare negativ og muggen, så jeg gidder hvertfall ikke kommentere flere av innleggene dine, uansett hvor dumme og provoserende de er.

Gjør oppmerksom på at dette budskapet skrev du til deg selv. *LER*

Jeg er overhodet ikke negativ og muggen, NETTOPP fordi jeg på et tidspunkt avsluttet et forhold som ikke hadde noen som helst form for tenning lenger, og har forlengst etablert meg i et forhold der tenningen er på topp, selv etter 11 år.;o)

Gjør oppmerksom på at dette budskapet skrev du til deg selv. *LER*

Jeg er overhodet ikke negativ og muggen, NETTOPP fordi jeg på et tidspunkt avsluttet et forhold som ikke hadde noen som helst form for tenning lenger, og har forlengst etablert meg i et forhold der tenningen er på topp, selv etter 11 år.;o)

du har en merkelig form for humor:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...