Gå til innhold

Forskjellen på forlovelse og giftering?

Anbefalte innlegg

Frøken eple
Skrevet

Hva er forskjellen på forlovelsesringer og gifteringer. Når kalles det hva? Hos gullsmeder ser jeg at noe kalles det ene, mens noe annet det andre. For meg ser det ut som gifteringer alt sammen.

Er det bare i USA man bruker diamantring til forlovelse og gullringer til giftemål?

Hvordan gjorde dere det?

Skrevet

Det med diamantringer kommer visstnok mer og mer til Norge også - vi vil visst vise frem at vi har penger???

Vi kjøpte enkle gullringer når vi forlovet oss, og brukte de samme som gifteringer.

Jeg synes definitivt det er penest med helt enkle gullringer som ikke pranger for mye. Men smaken er som baken.

Gjest Ikke lett å være kar
Skrevet

Det er ingen bestemte regler, dagens praksis i Norge er en sammenblanding av gamle og nye norske og amerikanske tradisjoner.. Vi blir mer og mer påvirket av utenlandsk kultur på dette området, pga tv-serier og filmer osv.

Skal man ha glatte gullringer både under forlovelse og vielse, kan man ha de samme ringene, evt pusse de opp og gravere på nytt. Har man lyst på noen andre glatte ringer når man gifter seg, legger noen de glatte forlovelsesringene i skuffen og kjøper nye. "Ingen" går med to glatte gullringer.

Ringforlovelse der begge går med glatte gullringer blir mindre vanlig, det blir vanligere å sette på like ringer først når man gifter seg. Forlovelse utover perioden fra man har bestemt bryllupsdato blir også mindre og mindre vanlig. (fordi det å være samboere er vanligere enn det var før).

Det blir mer og mer vanlig at hun får en diamantring, som hun bruker sammen med gifteringen senere. Dette har kommet fra USA. Der skal denne ringen koste en månedslønn (hans lønn). :-)

En kombinasjon er at det settes en liten sten i hennes (glatte) forlovelsesring, da antar jeg at det bare er hun som får ny ring under vielsen, at han bruker forlovelsesringen om igjen. (Hun har sine ved siden av hverandre).

I gamle dager i Norge satte man ikke på ringer under vielsen, man beholdt forlovelsesringene, og forlovelsen var en større begivenhet, også juridisk bindende.

Så det å ta av forlovelsesringene for så å sette på disse eller nye ringer i kirken, er etter påvirning fra utlandet, hvor ringene var en del av seremonien. (hvor i hvertfall han ikke hadde ring fra før).

Gjør helt som dere vil, men snakk gjerne med kjæresten din om hva du synes er den hyggeligste måten å gjøre det på, det er vanskelig for en gutt i dag å vite hva som forventes ("ringforlovelse er bare for enkle folk fra bygda" / "at han frir med et lite fjell av en sten er det eneste virkelige romantiske" / "å forlove seg uten å bestemme dato for bryllup samtidig er virkelig teit" / "jeg vil være med på å bestemme ringer" / "han må gå til gullsmed alene, når han frir skal det være en overraskelse")

Gjest Elextra
Skrevet

Eneste av mine venner som har hatt forlovelsesring har vært enkelte venninner som har fått diamantring. Når de har giftet seg har begge fått giftering (gjerne glatt). Glatte forlovelsesringer er vel litt gammeldags og nesten helt ut?

Gjest sølv og gull
Skrevet

Vi kjøpte sølvringer til begge da vi forlovet oss (vi hadde ikke råd til gull). Så nå har vi sølvringer på v. hånd og gifteringen på høyre.

Frøken eple
Skrevet

Eneste av mine venner som har hatt forlovelsesring har vært enkelte venninner som har fått diamantring. Når de har giftet seg har begge fått giftering (gjerne glatt). Glatte forlovelsesringer er vel litt gammeldags og nesten helt ut?

Glatt forlovelsesring blir etter min mening forvirrende mht giftering. De ser jo helt like ut. Og skal man ikke ta den på først i bryllupet. Mange som bruker samme som giftering?

Gjest Hanneline
Skrevet

Det med diamantringer kommer visstnok mer og mer til Norge også - vi vil visst vise frem at vi har penger???

Vi kjøpte enkle gullringer når vi forlovet oss, og brukte de samme som gifteringer.

Jeg synes definitivt det er penest med helt enkle gullringer som ikke pranger for mye. Men smaken er som baken.

Vi gjorde akkurat det samme som Jubalong70 beskriver.

Skrevet

Vi satte på glatte gullringer da vi forlovet oss. Ved vielsen 4 mndr seinere tok vi dem av på forhånd og satte dem så på igjen under seremonien.

Skrevet

Hæ?

Det er da slett ikke gammeldags og ut.

Gjest Elextra
Skrevet

Hæ?

Kanskje ikke.

Bare en tolkning fordi jeg ikke kjenner noen som har hatt det (i min generasjon). De jeg gjenner til som bruker glatte forlovelsesringer er gjerne enten kristne (trenger et synlig bevis på seriøse planer for å kunne flytte sammen) eller de er av typen som ikke følger _helt_ med. ;)

Men det kan jo være min bekjentskapskrets det er noe galt med! *ror*

Gjest urban og intellektuell, med diamant som et lite fjell ?
Skrevet

Hæ?

Jeg leste at det blant høyt utdannede grupper var blitt mye mindre vanlig med ringforlovelse (der begge bærer glatt gullring), det samme gjaldt i byene, men det er nok fortsatt veldig vanlig mange steder.

Kuriositeten var at det var i intellektuelle, kanskje litt amerikaskeptiske miljøer, at skikken med at han frir med en diamantring til henne (som vi har sett i alle amerikanske filmer og serier), var mest populær.

Gjest prust
Skrevet

Vi kjøpte glatte gullringer med inngravert navn og forlovelsesdato og satte dem på hverandres finger da vi forlovet oss (etter å ha vært sammen i ett år).

Vi tok ikke av ringene da vi giftet oss, og kjøpte heller ikke noen nye til bryllupet.

Vi kalte vel ringene forlovelsesringer mens vi bare var forlovet, og gifteringer etter bryllupet :-)

Skrevet

Kanskje ikke.

Bare en tolkning fordi jeg ikke kjenner noen som har hatt det (i min generasjon). De jeg gjenner til som bruker glatte forlovelsesringer er gjerne enten kristne (trenger et synlig bevis på seriøse planer for å kunne flytte sammen) eller de er av typen som ikke følger _helt_ med. ;)

Men det kan jo være min bekjentskapskrets det er noe galt med! *ror*

Hehe.

Jeg er i alderen der jeg har venner som forlover seg rundt meg, og kun et av disse parene hadde en diamantring som forlovelsesring. Det er godt mulig at det er blitt vanligere med diamantringer, men jeg tror glatte gullringer fortsatt er mest populært.

Gjest Elextra
Skrevet

Hehe.

Jeg er i alderen der jeg har venner som forlover seg rundt meg, og kun et av disse parene hadde en diamantring som forlovelsesring. Det er godt mulig at det er blitt vanligere med diamantringer, men jeg tror glatte gullringer fortsatt er mest populært.

Blant mine venner er det ikke vanlig med forlovelsesringer i det hele tatt, selv om enkelte har fått diamantring.

Kjenner desto flere som har fått diamantring i morgengave.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...