Gå til innhold

Ringer og vil prate

Anbefalte innlegg

Gjest de overvinnelige
Skrevet

jeg begynte nettopp på et nytt studiested, skal gjøre ferdig studiene i en annen del av landet enn der jeg begynte dem.

Møtte mange hyggelige studiekolleger og nå skal vi skrive mappeoppgave sammen. Men så er det ei av de andre...

Hun ringer meg til alle døgnets timer om denne oppgaven, og om løst og fast. Det er ikke ofte det passer, jeg forsøker å dele tiden min mellom familie og studier, og kveldene er for familien. Men hun ringer like fullt, selv om jeg synes jeg har sagt fra at jeg ikke har tid til å prate. Og så går praten både i 30 og 60 minutter, om jeg ikke setter strek.

Derfor har jeg blitt ganske flink til å finne på unnskyldninger for at jeg må avslutte samtalen. Men føler meg lusen som lyver.

Hva ville dere andre ha gjort? Hun er nok veldig ensom, jeg har forsøkt å si fra at jeg ikke har tid, hintet om at jeg vil jobbe på skolen med oppgaven og så videre - men har nok ennå ikke sagt helt tydelig fra. Er redd hun kanskje vil ta det ille opp.

Hvordan ville dere ha tatt saken?

Skrevet

Faktisk ville jeg prøvd å finne litt tid til en som åpenbart synes du er en trivelig person og som kanskje føler at hun er litt mye alene. Inviter henne hjem på pizza med familien en fredags kveld da vel.

Det er faktisk et problem for oss som forblir single (frivillig eller ufrivillig), det er få som ser seg tid til å inkludere oss. Blir mange ensomme stunder av slikt skal jeg si deg.

Skrevet

Noen er ikke så flinke på å ta hint, så du må nok si klarere ifra.

Ta utgangspunkt i at du har familie, og at det er mye å gjøre på kveldene. Si at det er viktig for deg å ha kveldene fri til familien, og at de trenger deg. Du har funnet ut at det er vanskelig for deg å jobbe særlig aktivt med skolearbeidet utenom skoletid, og derfor må du begrense det hovedsaklig til skolen. Prøv å få frem at du "må" gjøre det slik for å få hverdagen til å gå i hop. Kanskje det er lurt å ta det opp på skolen, når dere sitter sammen i gruppa med flere, sånn at det ikke føles som at det bare gjelder henne ?

Gjest blue cucumber
Skrevet

neste gang hun ringer, kan du ikke være kort da og si at du må ta deg av familien nå. Og si samtidig fra at du kommer til å være fraværende en tid fremover da du har mye skolearbeid å ta igjen.

Tar hun ikke det hintet så..

.

ringer hun deg på mobilen?. I såfall kan du se hvem som ringer og bestemme når du vil ta telefonen (så samt hun ringer fra sitt eget nummer).

Hvis noen andre i familien skulle ta telefonen når hun ringer så kan du jo fortelle dem at de skal si at du er opptatt. Så kan du jo ringe tilbake senere, men si at du må være kort, da du har mye å gjøre.

Det blir jo ikke snakk om å ekskludere henne totalt, men å sette grenser for hvor mange ganger hun kan ringe deg.

Men det er vanskelig dette her. Mye lettere å gi råd her via DOL. Virkeligheten kan jo være mye mer komplisert.

Skrevet

De som pleier å ringe meg vet at jeg ikke er så begeistret for mindre viktige telefonsamtaler fra middag og til leggetid av de minste rundt kl 2000.

Jeg er ofte alene med barna, og det blir ikke ro til å snakke. Viktige telefoner er selvsagt ok.

Si til henne at det er greit om hun ringer da og da for å diskutere skolearbeid, for utenom da prioriterer du familien. De krever mye av deg når du er hjemme, og du ønsker så gjerne å bruke tiden på dem også.

Ringer hun utenom passende tid sier du kjapt at beklager, men nå passer det svært dårlig. Noen forklaring har hun ikke krav på.

Skrevet

Faktisk ville jeg prøvd å finne litt tid til en som åpenbart synes du er en trivelig person og som kanskje føler at hun er litt mye alene. Inviter henne hjem på pizza med familien en fredags kveld da vel.

Det er faktisk et problem for oss som forblir single (frivillig eller ufrivillig), det er få som ser seg tid til å inkludere oss. Blir mange ensomme stunder av slikt skal jeg si deg.

Jeg er helt enig med deg. Samfunnet har blitt så lite inkluderende og de fleste

bryr seg bare om seg og sine.

Ikke rart det er mange med psykiske problemer når folk ikke engang gidder å prate i telefonen når de vet at folk er ensomme. Utrolig ego, spør du meg.

amerikafareren
Skrevet

Det er helt greit at du ikke har tid hele tiden, og da sier du det. Synes ikke du har grunn til å føle deg som en løgner. Du trenger ikke å ta det opp som et problem at hun ringer, men bare si at nå må du gjøre andre ting etter en stund. Jeg synes også det er godt forslag å invitere henne hjem, i hvert fall hvis hun er en person som du kan tenke deg å bli nærmere kjent med.

ikke fast nick
Skrevet

Kan du ikke gi henne en ringetid? Si at "hvis du skal ringe meg, så setter jeg pris på om du ikke ringer fra --- til ---, for da vil jeg helst ha tiden sammen med familien. Men du kan gjerne ringe meg fra --- til ---, for da har jeg oftest noe bedre tid."

Ellers kan du jo sjekke hvem som ringer før du tar telefonen, og bare la være å ta den om det ikke passer deg.

Gjest michalea
Skrevet

Bare ta telefonen når du har lyst. Etter hvert når du ikke føler deg overvelmet av henne lenger, kan du kanskje begynne å ta mer kontakt med henne og invitere henne hjem.

Jeg tror hun vil bli mindre slitsom når hun begynner å få følelsen av at det går litt andre veien også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...