Gå til innhold

Om å ringe bekymringsmelding..

Anbefalte innlegg

Gjest sol etter regn
Skrevet

Jeg har vondt i magen ovf. et barn.

H*n blir ikke mishandlet eller sånn, men blir i mine øyne vanskjøttet. Jeg har ikke hatt noe særlig kontakt med familien på veldig lenge, men nylig var jeg på besøk og fikk se litt av hvordan forholdene var da. Tror egentlig ikke at noe særlig har forandret seg siden sist.

Barnet bor i en uvanlig og uheldig familiesammensetning (litt for spesielt til at jeg kan legge ut om det her), og det er flere voksne i husholdningen. 2 av disse er barnets foreldre - og det er disse som legger seg helt bakpå ifht. barnet.

Når h*n er lagt om kvelden er det fritt frem for å gjøre som man vil. Da er det ingen (av dem) som sjekker barnet, ingen som kommer når h*n gråter. Ingen tar opp barnet før det er langt på dag, og da er h*n så våt og sulten at h*n er desperat. Tidligere har jeg sett at både hygiene og kosthold er begredelig, og at h*n er sen for alderen (noe som jeg mener skyldes understimulering).

Jeg får vondt inni meg om det er slik som beskrevet. Jeg har jo ikke selv sett det, bortsett fra at ingen kom når barnet gråt på kvelden. Jeg ble sint og gikk og sa fra at h*n var våken - da sjekket mor barnet jevnlig mens jeg var der (turte vel ikke annet).

Nå skal familien på 3 flytte i annen bolig, og jeg tenker med skrekk på at denne ungen ikke lenger skal ha en buffer i de andre som er i husholdningen. Jeg føler at jeg må si fra til barnevernet, men kan jeg det, basert på hear-say? Jeg har jo _egentlig_ ikke observert noe vanskjøtting, bare hørt om det!

Jeg kommer nok til å ringe uansett, selv om jeg gruer meg litt, men det er vel bedre å ta en telefon for mye, enn en for lite? Jeg kan ikke ha dette på samvittigheten... Gi meg litt backup da dere... :)

Skrevet

Ta en telefon du - så er det kanskje et barn som får et bedre liv. Du har all støtte fra meg i alle fall.

Skrevet

Så lenge det virkelig er stor sannsynlighet for at dette stemmer, så synes jeg du bør kontakte barnevernet.

Jeg vet om flere som selv vokste opp under kritikkverdige forhold, som synes det er vondt å vite at mange voksne rundt de visste/mistenkte hvordan forholdene var, og ikke gjorde noe.

Et afrikansk ordtak sier "It takes a village to raise a child", og det er noe i det. Et barn er ikke sine foreldres eiendom, man har bare sine barn til låns. Ikke alle foreldre er like flinke til å ta sin oppgave alvorlig. Og barna blir etter hvert voksne samfunnsborgere, velfungerende eller ikke. Vi har alle et ansvar, selv om det stadig kommer mer i bakgrunnen i vår del av verden, hvor individualisme og "meg & mitt" står i fokus.

Gjest KinaKinaKina
Skrevet

Selvfølgelig tar du en telefon til barnevernet.Barnet først !

Skrevet

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite helt klart!

Og barnevernet vil jo bare hjelpe familien, med f.eks barnehageplass og/eller annen avlastning, veilede foreldrene i hva det egentlig vil si å ha barn om ansvar og sånn.

Selv har jeg bare positive erfaringer med barnevernet og har sendt en bekymringsmelding selv. Nå gikk det veldig bra med ungene, men ikke foreldre så barna har fått et annet sted å bo. Disse foreldrene var rusmisbrukere og totalt inkompetente og uintresserte i barna sine rusen hadde tatt de med altfor stor kraft desverre, og nå er de døde begge to. Dette ble litt avsporing, men bare sånn at du skal få litt støtte og at det ikke er farlig.

Ovenfor disse foreldrene kan du også være anonym, selvom du selvsagt må si hvem du er til barnevernet. Lykke til!

Gjest sol etter regn
Skrevet

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite helt klart!

Og barnevernet vil jo bare hjelpe familien, med f.eks barnehageplass og/eller annen avlastning, veilede foreldrene i hva det egentlig vil si å ha barn om ansvar og sånn.

Selv har jeg bare positive erfaringer med barnevernet og har sendt en bekymringsmelding selv. Nå gikk det veldig bra med ungene, men ikke foreldre så barna har fått et annet sted å bo. Disse foreldrene var rusmisbrukere og totalt inkompetente og uintresserte i barna sine rusen hadde tatt de med altfor stor kraft desverre, og nå er de døde begge to. Dette ble litt avsporing, men bare sånn at du skal få litt støtte og at det ikke er farlig.

Ovenfor disse foreldrene kan du også være anonym, selvom du selvsagt må si hvem du er til barnevernet. Lykke til!

Takk for svar. Ja, jeg vet at det er det rette å gjøre.

Men grunnen til at man venter er vel at det er så vanskelig å vite hvor grensen går. Når skal man ringe og ikke. Hva er omsorgssvikt og hva er "en annen måte å leve på"... Om du skjønner hva jeg mener. Nei..., jeg VET inni meg at en unge ikke skal måtte ha det slik som dette barnet!

Foreldrene gir blanke i alt rundt seg, det ser ut som en svinesti rundt dem og de tar ikke akkurat godt vare på seg selv. Økonomien er skakkjørt - ikke pga. manglende betalingsevne, men manglende betalingsvilje! De spekulerer i sosialstønader og andre mulige inntektsmåter (svindel).

De har blitt oppsagt ørti ganger der de har bodd - pga manglende husleie og at det ser (visstnok) ut som en svinesti. Der de bor nå er det nogenlunde greit pga. de andre som bor i huset, men det er når de skal flytte jeg tenker at ting virkelig sklir ut.

Huf... nei, det er bare å løfte av røret.. :|

Skrevet

Takk for svar. Ja, jeg vet at det er det rette å gjøre.

Men grunnen til at man venter er vel at det er så vanskelig å vite hvor grensen går. Når skal man ringe og ikke. Hva er omsorgssvikt og hva er "en annen måte å leve på"... Om du skjønner hva jeg mener. Nei..., jeg VET inni meg at en unge ikke skal måtte ha det slik som dette barnet!

Foreldrene gir blanke i alt rundt seg, det ser ut som en svinesti rundt dem og de tar ikke akkurat godt vare på seg selv. Økonomien er skakkjørt - ikke pga. manglende betalingsevne, men manglende betalingsvilje! De spekulerer i sosialstønader og andre mulige inntektsmåter (svindel).

De har blitt oppsagt ørti ganger der de har bodd - pga manglende husleie og at det ser (visstnok) ut som en svinesti. Der de bor nå er det nogenlunde greit pga. de andre som bor i huset, men det er når de skal flytte jeg tenker at ting virkelig sklir ut.

Huf... nei, det er bare å løfte av røret.. :|

Du skal være mer stolt av det du gjør enn å skamme deg. Jeg kjenner selv flere som ville hatt et mye bedre liv dersom noen hadde tatt den lille (selvom den føles stor) telefonen til barnevernet.

:)

Skrevet

Ta en telefon du - så er det kanskje et barn som får et bedre liv. Du har all støtte fra meg i alle fall.

Full støtte herfra også!!

Gjest sol etter regn
Skrevet

Du skal være mer stolt av det du gjør enn å skamme deg. Jeg kjenner selv flere som ville hatt et mye bedre liv dersom noen hadde tatt den lille (selvom den føles stor) telefonen til barnevernet.

:)

Puh... Nå har jeg ringt, og de skal ringe tilbake, det var ingen ledige i øyeblikket. Det var en stor lettelse å bare ta den første telefonen. Og så har jeg fått backup fra en veninne (som har sett noe av det samme som meg), og føler meg sterk nok til å ta den samtalen uten å føle ubehag nå. Takk! :)

Skrevet

Puh... Nå har jeg ringt, og de skal ringe tilbake, det var ingen ledige i øyeblikket. Det var en stor lettelse å bare ta den første telefonen. Og så har jeg fått backup fra en veninne (som har sett noe av det samme som meg), og føler meg sterk nok til å ta den samtalen uten å føle ubehag nå. Takk! :)

Så bra!

Nå kan du unne deg kake, sjokolade eller noe annet digg idag siden du har vært så modig og flink. :)

Gjest sol etter regn
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har nå snakket med barnevernet, lagt fram saken anonymt (både meg og barnet). Nå skal jeg tygge litt på saken og "samle mer informasjon". Dvs. stikke innom hjemmet for å selv se med egne øyne hvordan det "står til".

Jeg kommer til å ringe barnevernet og oppgi både mitt og barnets/foreldrenes navn om en liten stund, men vil ha litt mer kjøtt på beina først. Det jeg håper, er at foreldrene skal få hjelp til å bli gode forsørgere, men vet at det er veldig lang vei å gå før det skjer. Det jeg TROR skjer, er at barnet blir tatt fra dem, med tid og stunder.. Takk for dytten alle sammen, håper dere gjør det samme når dere kjenner det i magen!! Hilsen meg.

Mrs. Wallace
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har nå snakket med barnevernet, lagt fram saken anonymt (både meg og barnet). Nå skal jeg tygge litt på saken og "samle mer informasjon". Dvs. stikke innom hjemmet for å selv se med egne øyne hvordan det "står til".

Jeg kommer til å ringe barnevernet og oppgi både mitt og barnets/foreldrenes navn om en liten stund, men vil ha litt mer kjøtt på beina først. Det jeg håper, er at foreldrene skal få hjelp til å bli gode forsørgere, men vet at det er veldig lang vei å gå før det skjer. Det jeg TROR skjer, er at barnet blir tatt fra dem, med tid og stunder.. Takk for dytten alle sammen, håper dere gjør det samme når dere kjenner det i magen!! Hilsen meg.

Så fint at du tok affære. Barna trenger noen til å ivareta deres interesser, når foreldrene ikke er fullt i stand til det.

Skrevet

Flink du er/var! Stjerne i boka hos meg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...