Molova Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Heisan !Vi er midt i en adopsjonsprosess (kan få egne barn), ønsker defor å sikre oss mot graviditet. Har brukt kondom med hell i hele ekteskapet, men ønsker nå å doble sikkerheten. Har brukt nuva p-ring i 1år, men erfarer nå at lysten på sex og min spontane kreativitet er borte (har erfart at sekslysten er mye knyttet til de ulike fasene i en naturlig mens.periode, det samme er kreativiteten). Føler meg litt kastrert, og det begynner å tære på parforholdet. Mannen min føler at jeg har mistet et del av meg selv, noe jeg tildels er enig i, (selv om jeg også synes det er godt å slippe de store humørsvingningene jeg har hatt hele livet /PMS...) Jeg tror dette skyldes p-ringen, da jeg merker et snev av mitt gamle jeg på slutten av syklusen. Kan minipillen være et alternativ for meg, med minst mulig bivirkninger ? Er generelt skeptisk til hormonpreparater, hadde nok ikke brukt det hadde det ikke vært for at jeg/vi ikke ønsker å bli gravide nå, da vi venter på et adoptert barn.mvh. Milo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224401-minipille-bedre-enn-p-ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke sign Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Hei, jeg kan jo fortelle deg om min erfaring med Cerazette i hvert fall. (Cerazette inneholder kun gestagen, og jeg valgte den fordi jeg ikke liker tanken på østrogen og mye hormoner). Jeg hadde store humørsvingninger og gråt mye + uregelmessige og ofte blødninger de første 3 månedene på Cerazette, men jeg og kjæresten holdt ut, og det var det verdt. Nå har jeg ingen bivirkninger overhodet, lite mens(noen måneder ikke mens i det hele tatt), og er strålende fornøyd..Men, dette varierer jo fra person til person, så man må jo eventuelt bare prøve de. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224401-minipille-bedre-enn-p-ring/#findComment-1683646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Minipillen (Conludag) er ikke så sikker som de andre hormonpreparater, men så medfører den lite eller ingen bivirkninger. Den må inntas med en margin på tre timer. Sammen med kondom må det bli meget god prevensjon. Den sterkere minipille Cerazette gir samme sikkerhet som p-pille, men medfører for en del uregelmessige blødninger. Samme hormonmengde kan tilføres ved en prevensjonsstav som kan ligge under huden i 3-5 år. Hormonspiralen inneholder ikke samme hormoner som p-pille (ikke østrogen), den gir mindre blødning (men litt uregelmessig i starten, 20 % mister menstruasjonen totalt). De fleste har ingen bivirkninger fordi det går så lite hormon over. Kobberspiral er litt mindre sikker, den inneholder ikke hormon, den medfører som regel sterkere blødninger. Du forteller ikke din alder. Hvis dere har brukt kondom i alle år og det har gått bra, er det da grunn til å skifte metode? Hvis det skulle gå galt med kondom (som for eksempel sprekker), er ’angrepillen’ en nødløsning. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/224401-minipille-bedre-enn-p-ring/#findComment-1683919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.