Gå til innhold

Mangler utdannelse

Anbefalte innlegg

Gjest Fransiska
Skrevet

Jeg har alltid hatt et savn når det gjelder min manglende utdannelse. Årene gikk og jeg sitter nå her med en følelse av " hull " i min personlighet. Jeg drømmer om å kunne utdanne meg til barnevernspedagog. Det å klare å gjennomføre en høgskole hadde vært en drøm.

Dette påvirker mitt selvbilde, jeg føler at jeg ikke får brukt meg selv slik jeg ønsker.

Jeg jobber nå som vikar i barnehager, i skolen osv, men det er ikke noe jeg ønsker å gjøre resten av mitt liv. Jeg begynner å bli " gammel" (38 år) og har nok ikke gode nok karkterer fra vgs til å komme inn på det studiet jeg ønsker.På AETAT vil dem bare snakke om at jeg må ta imot de jobber jeg får, og det med utdannelse vil dem ikke høre snakk om.

Hvordan kan jeg starte denne prosessen ? Hva kan jeg gjøre for å få flere poeng til å komme inn på studier jeg ønsker?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det er aldri for sent å studere :)

Du kan jo ta opp fag fra vgs som privatist? =)

amerikafareren
Skrevet

Jeg har utdannet meg hele tiden med et opphold på ca. 15 år mens barna var små. Begynte igjen da jeg var 40 og nå er jeg igang igjen engang til;)

Jeg er ti år eldre enn deg og synes i hvert fall ikke at alder er et hinder. Du burde begynne med å finne ut hva kravene er på studiet du ønsker deg og hvor mange poeng du trenger. Hvis du ikke har nok så starter du å ta opp de fagene du trenger ekstra poeng i. Gå til en studierådgiver på høgskolen og få alle opplysninger du trenger.

Lykke til;)

Gjest Fransiska
Skrevet

Jeg har utdannet meg hele tiden med et opphold på ca. 15 år mens barna var små. Begynte igjen da jeg var 40 og nå er jeg igang igjen engang til;)

Jeg er ti år eldre enn deg og synes i hvert fall ikke at alder er et hinder. Du burde begynne med å finne ut hva kravene er på studiet du ønsker deg og hvor mange poeng du trenger. Hvis du ikke har nok så starter du å ta opp de fagene du trenger ekstra poeng i. Gå til en studierådgiver på høgskolen og få alle opplysninger du trenger.

Lykke til;)

Problemet mitt er at jeg har elendige karakterer fra vgs.Det kreves mange flere poeng for å komme inn på denne utdanningen enn det jeg har fra vgs.Kan man melde seg opp til eksamen i vgs når som helst?

Skrevet

Du kan søke opptak på _realkompetanse_ (erfaring fra arbeid og evt. annet relatert til barn osv), istedenfor vanlig opptak på karakterer og poeng.

Gjest vioola
Skrevet

Problemet mitt er at jeg har elendige karakterer fra vgs.Det kreves mange flere poeng for å komme inn på denne utdanningen enn det jeg har fra vgs.Kan man melde seg opp til eksamen i vgs når som helst?

jepp , du kan melde deg opp som privatist. Ta eksamen entent før jul eller på våren.

vil anbefale å koste på det å ta opp fag på en privatskole , der er sjansene for å få noen 6ere mye større. Dessuten tror jeg det er endel steder i landet hvor du kan studere det du vil. om du vil flytte til finnmark eller et eller annet sted som ikke har flust med søkere.

og du tror kanskje du har veldig dårlige karakterer. Hvis du legger sammen alderspoeng , folkehøyskole og gud vet hva du får poeng for så er det slettes ikke sikkert det blir så vanskelig for deg å komme inn.

Skrevet

Hvorfor ikke søke på det du kunne tenkt deg å søke på nå i vår?

Det skader ikke det, du får jo ikke annet enn et nei.

Da har du i alle fall fått testet det ut og ikke bare synset rundt dette.

Du trenger ikke å ta plassen om du får den.

Du sier du har for dårlige karakterer, men det er slettes ikke umulig at du kan komme inn for det.

Du er heller ikke for gammel til dette, så får du det til å gå rundt økonomisk så tar du denne utdannelsen.

Sett i gang NÅ.

hare1365380455
Skrevet

Du er da ikke for gammel! Start nå med å ta opp noen fag. Lykke til. :)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Dersom du har for lite poeng til å komme inn på studiet du ønsker, har folkeuniversitetet eller aftenskolen undervisning i videregående opplæring. Det er ganske dyrt, men det er en mulighet. Du har også mulighet til å komme inn på realkompetanse siden du jobber med barn. Ved tanke på det økonomiske, er det mulig å ta f.eks. barnevernspedagog utdannelse på deltid og jobbe litt ved siden av.

Skrevet

Jeg er nå 40 år. Har snart fullført 2 år på høgskole, har ett igjen. Det du skriver i ditt innlegg ligner mye på den følelse jeg hadde før. Det er virkelig en investering å koste på seg ny kunnskap, ikke minst når en når målet med en jobb man føler seg verdsatt i.Jeg hadde også dårlige karakterer, men forbedra dette litt med noen enkelte fag. Det er bare å komme i gang. Når du først har kommet inn, tenker du hvorfor du ikke har gjort det tidligere. Tro meg det er verd strevet.

Gjest Gudløkk
Skrevet

Min mor følte som deg. Hun tok motet til seg da hun var 41, og fikk seg sykepleierutdannelse. Hun ble en ny person, og man kan se at hun har det bedre med seg selv nå. Hun strutter av selvtillit og tar nå videreutdannelse.

Moren min hadde aldri gått på videregående skole, på grunn av familieforhold. Så hun måtte ta dette også. Tror hun fikk tatt vgs på ett år, for voksne.

Lykke til! Følg hjertet ditt og ta den utdannelsen du ønsker. Du har fortsatt mange år i arbeidslivet, så det er langt ifra for sent!

amerikafareren
Skrevet

Du har allerede fått mange gode svar. Du bør begynne å undersøke hvor mye du trenger å forberede karakterene. Det er antageligvis en god stund siden du gikk på videregående og derfor er det andre ting som teller nå. Ja du kan melde deg opp til eksamen og lese selv. Du kan også ta timer som du betaler selv for. Dette finner du utav når du setter i gang;)

Gjest Fransiska
Skrevet

Dersom du har for lite poeng til å komme inn på studiet du ønsker, har folkeuniversitetet eller aftenskolen undervisning i videregående opplæring. Det er ganske dyrt, men det er en mulighet. Du har også mulighet til å komme inn på realkompetanse siden du jobber med barn. Ved tanke på det økonomiske, er det mulig å ta f.eks. barnevernspedagog utdannelse på deltid og jobbe litt ved siden av.

Jeg har tenkt å ta barnevern på deltid :)

Gjest Fransiska
Skrevet

Hvorfor ikke søke på det du kunne tenkt deg å søke på nå i vår?

Det skader ikke det, du får jo ikke annet enn et nei.

Da har du i alle fall fått testet det ut og ikke bare synset rundt dette.

Du trenger ikke å ta plassen om du får den.

Du sier du har for dårlige karakterer, men det er slettes ikke umulig at du kan komme inn for det.

Du er heller ikke for gammel til dette, så får du det til å gå rundt økonomisk så tar du denne utdannelsen.

Sett i gang NÅ.

Jeg har sendt inn søknad.Er spent på hvor lite poeng jeg har i forhold til det som trengs for å komme inn....

Gjest Fransiska
Skrevet

Du kan søke opptak på _realkompetanse_ (erfaring fra arbeid og evt. annet relatert til barn osv), istedenfor vanlig opptak på karakterer og poeng.

Kan jeg det selv om jeg har studiekompetanse?

Skrevet

Jeg har sendt inn søknad.Er spent på hvor lite poeng jeg har i forhold til det som trengs for å komme inn....

Bra:-)

Gjest FrøkenNN
Skrevet

Du er da slett ikke for gammel!

Har du overskudd og lyst så stå på.

Snakk evt.med de på Voksenopplæringskontoret.

Lykke til!

Skrevet

Først og fremst kan du få flere poeng ved å ta enkeltstudier på høyskole eller univeristet. Fx årsstudium psykiatri. Eller du kan rett og slett forbedre dine karakterer fra videregående. Det kan du jo gjøre fag for fag mens du jobber. Det finnes jo voksenopplæringer osv, eller du kan delta i enkeltfag på videregående.

Du er aldri for gammel til å studere. Der jeg studerer er det få "ferskinger" rett fra videregående. Tror 1/3 av klassen min er rundt 40. Står det på penger jan du prøve å se om du får tatt studiet ditt desentralisert. Dvs at det tar kanskje et år ekstra men du slipper å møte opp på skolen hver dag, dere bare samles en uke/gang i mnd eller noe sånn. Vet det finnes på sosionom, så da finnes det sikker på barnevernspedagog også.

Lykke til!

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått her, så mulig jeg svarer det samme som en bunch andre...

Det er ALDRI for sent å sette seg på skolebenken. Har du studiekompetanse? Isåfall, gå gjennom vitnemålet ditt sammen med en studieveileder e.l. og finn ut hvilket snitt du bør ha for å ha en god sjanse til å komme inn på barnevernstudiet. Finn ut hvilke fag du er mest sannsynlig å oppnå gode karakterer i og begynn på kveldsskole e.l. for å ta eksamen i disse fagene på nytt. Søk på det studiet du ønsker å komme inn på hvert år, hvem vet, kanskje du plutselig kommer inn? Det er harde kår for nyutdannede unge barnevernpedagoger om dagen, så kanskje søkermassen blir mindre etterhvert pga jobbutsikter..?

Når du endelig begynner å studere, kommer du til å se at du slettes ikke er alene om å være godt voksen på studiet. Det er ikke uvanlig at godt voksne setter seg på skolevenken, og på barnevernstudiet kan det være en styrke.

Siden du har lyst til å bli barnevernpedagog ville jeg tatt kontakt med alle barneverninstitusjoner i nærheten av der du bor og sette deg opp på vikarlister. Erfaring fra feltet vil komme VELDIG godt med når du begynner å studere.

Lykke til! Det er supert at du har et mål å jobbe mot!

Gjest Fransiska
Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått her, så mulig jeg svarer det samme som en bunch andre...

Det er ALDRI for sent å sette seg på skolebenken. Har du studiekompetanse? Isåfall, gå gjennom vitnemålet ditt sammen med en studieveileder e.l. og finn ut hvilket snitt du bør ha for å ha en god sjanse til å komme inn på barnevernstudiet. Finn ut hvilke fag du er mest sannsynlig å oppnå gode karakterer i og begynn på kveldsskole e.l. for å ta eksamen i disse fagene på nytt. Søk på det studiet du ønsker å komme inn på hvert år, hvem vet, kanskje du plutselig kommer inn? Det er harde kår for nyutdannede unge barnevernpedagoger om dagen, så kanskje søkermassen blir mindre etterhvert pga jobbutsikter..?

Når du endelig begynner å studere, kommer du til å se at du slettes ikke er alene om å være godt voksen på studiet. Det er ikke uvanlig at godt voksne setter seg på skolevenken, og på barnevernstudiet kan det være en styrke.

Siden du har lyst til å bli barnevernpedagog ville jeg tatt kontakt med alle barneverninstitusjoner i nærheten av der du bor og sette deg opp på vikarlister. Erfaring fra feltet vil komme VELDIG godt med når du begynner å studere.

Lykke til! Det er supert at du har et mål å jobbe mot!

Jeg har studiekompetansen, men karakterene er ikke mye å skyte av.Jeg har lyst å ta barnevern deltid i Oslo, men ser av poengsummen at jeg ikke har noen sjangse i år.Derfor må jeg ta opp fagene, i allefall noen.Det går sikkert bra, men den største utfordringen går ut på å TRO på meg selv og at jeg klarer dete.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...